Yhdeksäsluokkalaisten juhla lopetettiin NYK:ssa

Paikalliset
Kommentoi 127

Nurmijärven yhteiskoululla viime perjantaina järjestetty yhdeksäsluokkalaisten juhla sai nolon lopun. Koulun henkilökunta havaitsi, että vajaat kymmenen oppilaista oli niin päihtyneitä, että juhlatilaisuus oli pakko lopettaa alkuunsa.

– Näin meneteltiin yleisen turvallisuuden nimissä, kiteyttää yläasteen ja lukion rehtori Kirsi Hyvämäki.

Hänen mukaansa päätös syntyi paikan päälle kutsuttujen poliisiviranomaisten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen.

– Ja päätös oli kaikkien kannalta erittäin valitettava. Yhdeksäsluokkalaiset olivat valmistelleet aiempien vuosien tapaan tilaisuuteen ohjelmaa. Ilmeisesti tarkoitus oli esittää ainakin video, laulaa opettajille ja pitää kilpailuja. Tilaisuus oli sovittu alkavaksi aamulla kello 8.00, mutta häiriöiden takia tilaisuus keskeytettiin sitten alkuunsa, Hyvämäki kertaa.

Hän kertoo saaneensa jo perjantaina aamupäivällä runsaasti palautetta niin oppilaiden vanhemmilta kuin oppilailtakin.

– Harmin ymmärtää, kun kyse on ainutlaatuisesta tilaisuudesta. Häiriökäyttäytymistä ei voida kuitenkaan hyväksyä, joten tällaisten tilaisuuksien järjestäminen arvioidaan vastedes kokonaan uudelleen.

Humalaisten oppilaiden lisäksi turhautumistaan purkivat hetken myös muut ysiluokkalaiset; vessapaperia ja muuta sotkua leviteltiin, ja ainakin yhtä ovea vaurioitettiin.

– Kyllä tilanne kaikki ysejä harmitti, kertoo kaksi nimettömänä pysyttelevää ysiluokan tyttöä.

– Yhdeksän vuotta on koulua käyty ja ohjelmaa valmisteltu. Nyt sitten kaikki valmistelu meni ihan hukkaan. Ei tämä mitenkään reilulta tunnu, summaavat tytöt.

Heidän mukaansa eniten häiriötä aiheutti kaksi tukevimmin humaltunutta oppilasta.

127 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Esko Artell kuva
Esko Artell

Kommentit

1.6.2012 13:36

Kirsi ilmotti ite että ysienpäivä on peruttu, ennen ku poliiseja kutsuttiin... Eikä ole edes eka kerta kun siellä juodaan ysienpäivänä alkoholi juomia. "Näin meneteltiin yleisen turvallisuuden nimissä" mielestäni vaarallisempaa, että yhtäkkiä peruutetaan ysien vika yhteinen tilaisuus, koska siitä vasta oppilaat riehaantui.

1.6.2012 17:01

Niin ja vajaa kymmenen kiss my ass. Paikalla oli kaksi oppilasta joilla oli juomat mukana mitä he siellä joivat. Lopuilla oli taas juotavaa mukana mutta eivät olleet ottaneet kuin yhden tai ei mitään.

1.6.2012 13:37

eli siis täähä päätettii jo ennen ku ne poliisit tuli sinne

1.6.2012 13:39

, onkoha nyt vähä tätä juttua liioiteltu

1.6.2012 13:42

on joo pikkase

1.6.2012 13:47

no on juttua taas pikkaisen liioiteltu

1.6.2012 13:48

Mitä mä en tajunnu täst mitää voisko joku selventää eli siis juu siel oli porukka kännis mut niin siel on aina ysienpäivänä joku mut siis mitä??! O_o selvetäskö joku

1.6.2012 13:48

Olkaa vinkumatta. Teille annettiin mahollisuus mut sössitte sen ihan itse! Siinähän sitä sit taas oltais ku joku jurrissa tippuu jostain, kenen vika, no koulun tietty kun ei oo oppilaista huolehdittu. Ite olin ysi muutama vuosi sitten ja me ei saatu pitää mitään....

1.6.2012 17:30

hei siellä oli KAKSI ihmistä kännissä, KAKSI joista kumpikaan EI aiheuttanut minkäänlaista häiriötä. Itteäni ei vois vähempää näitte 96 jutut kiinnostaa, mut faktat tiskiin, kaksi ihmistä, ei häiriötä ja kaikenlisäksi eikö olisi riittänyt että nää kaks ois heitetty juhlasta pihalle... kiva kuunnella teboililla ku jengi itkee et ei saanu pitää ysienpäiväänsä..

1.6.2012 13:48

right, right.. Siis oikeasti kasilta aamulla kännissä, ysi luokkalaiset??

1.6.2012 13:55

ihan oikein teille
toivoo kaksi vanhaa ysienpäivää kokenutta

1.6.2012 13:58

nii mut heijj viittiskö joku nyt kertoo et mitä

1.6.2012 14:16

kaikkihan ysienpäivänä on kännissä ! itekki olin sillon aikoinani eikä mulle siitä mitään tullu vaikka selvästihän sen näki että kuppii oli kaadettu ! masipallopää on nyt kyllä liiotellu tätä päätöstä että koko päivä pitäis muka perua ! vaikka sitä on vaikee uskoa niin on seki ollu nuori joten luulis sen ymmärtävän..

1.6.2012 17:08

Podet uskomatonta nuoruusikään liittyvää harhaa: KAIKKI eivät todellakaan ole tuossa iässä kännissä. On paljon nuoria, ainakin puolet, jotka pitävät moista luuserien ja aivokääpiöiden puuhana, ja ovat siinä aivan oikeassa.

Ainoita aivojaan ei kannata tärvellä iässä, jossa ne vielä kovasti kehittyvät. Sen kieltää alkoholilakikin. Alkoholin hallussapito tuossa iässä on laitonta, sen luovuttaminen tuon ikäiselle on laitonta ja sen juominen tuossa iässä tai ryyppäämisen ihannointi on idioottimaista. Et sinäkään tuosta juomalla viisastu, valitettavasti.

1.6.2012 14:18

kahdelta oppilaalta takavarikoitii alko holi juomia ja yhdeltä sinki kivennäis vesi pullo :)

1.6.2012 14:22

ketä siit sit meni kytille ilmottaa?O_o

1.6.2012 14:19

Kun ei vaan osata, niin ei sitten osata. Ei ole ensimmäinen kerta kun siellä ysit hilluu päissään, mutta todella eka kerta kun ollaan niin surkeita että vedetään hommat överiks ja koko homma perutaan... Ei näin :D

1.6.2012 14:21

En ymmärrä tätä teinien valitusta. Aikasempinaki vuosina oppilaita varoteltu, että jos kännissä tullaan, niin tilaisuus perutaan. Tänä vuonna tää sitte kävi toteen. Älkää nyt rehtorille raivotko, vaan niille jotka siellä on kännissä riehunu.

1.6.2012 14:26

hahaa taas jotain bullshittii kukaan ollut päihtyneessä tilassa ainoastaan kahdelta oppilaalta takavarikoitiin juomia :/

1.6.2012 17:11

Sinähän sen tiedät, kun olit yksi niistä. Pelkkä alkoholin hallussapito riittää täyttämään rikoksen tunnusmerkit, kun hallussapitäjä on 15-16-vuotias. Lisäksi siinä rikotaan koulun järjestyssääntöä, voisi tulla erotetuksi koulusta päivää ennen todistustenjakoa. Olisiko kiva saada tokari vasta syksyllä, kun kaikki jatko-opintopaikat ovat jo menneet sivu suun?

1.6.2012 14:26

Muutama oppilas humalassa ja koko ikäluokka sai kärsiä... hienoa! Näin toimii mielivalta. Varmaan sanomattakin selvää, että kyseisen rehtorin auktoriteetista on tämän jälkeen turha puhua yhtään mitään, juuri näin siis kasvatetaan nuoria? Kiitos mallista. Vessapaperin heittelyä? Olen todella järkyttynyt :). Seuraamuksethan olivat kuin isommassakin kansannousussa - poliisi paikalle ja joukkoja käsketään hajaantumaan. Mukava varmaan rehtorin jatkossa kulkea vanhoja oppilaita vastaan kadulla - ja ai niin, osahan heistä tulee NYKiin lukioon. Mietin tässä, miten selittäisin ysien päivään pitkään valmistautuneelle tyttärelleni, että ei, Suomi ei ole diktatuuri ja että kuinka vain paha saa palkkansa. Päivä kun saattoi maistua hieman joltain muulta.

1.6.2012 15:02

Asiaa! Harmi vaan, että kyseinen rehtori ei ole enää koulussamme ensi vuonna. Kuuleman mukaan hän on myös hieman "nössö", eli tuskin olisi kyseistä tapahtumaa uskaltanut perua jos olisi koulussamme vielä ensi vuonna. Miksei kännissä olleita oppilaita luovutettu poliisille tai vain poistettu koulun alueelta, vaan piti mennä kaikkien päivä pilaamaan? Mutta toki kun ollaan Nurmijärvellä, niin pitäähän tänne saada jotain draamaa ettei elämä käy eräillä liian tylsäksi. Helsingissä jos olisi vastaavaa tapahtunut niin ei tapahtumaa todellakaan olisi peruttu.

1.6.2012 15:10

:DDD vai että ihan KOKO IKÄLUOKKA saa nyt sitten ihan KÄRSIÄ!!! :DDDDD Näin ei toimi mielivalta vaan suomen laki, sekä kouluille annetut ohjeet sekä määräykset. Jos sillä rehtorilla ei olis vastuuta koko koulusta ni sille olis varmaa ihan sama vaikka olis ollu orgiat juhlasalissa.
Mun mielestä ihan oikein jos menee överiks, ni sit siitä pitää jotain tehdä / tulla seuraamuksia.. nyt ollaan kuitenkin koulussa! ja vielä ylä-asteella.. näytetään esimerkkiä tuleville yseille että miten toimitaan. kaikki haluavat laittaa aina paremmaksi ja jos mitään ei tehdä ni onko jossainvaiheessa sitten ihan sopivaa ja käytäntö niin että ysien päivänä saa olla alaikäiset kännissä.. koulussa...
pitäiskö lakiin tehdä muutos että alle 18 vuotias ei saa käyttää alkoholituotteita PAITSI ysienpäivänä koulun alueella :D jos mun lapset olis koulussa kännissä eikä kukaan siihen puuttuis ni kyllä tulis taas sanomista... se että perutaan koko tilaisuus ni on ollu koulun henkilökunnan päätös eikä siihen oo kenelläkään mitään mussuttamista.. Siellä on ihan hyvin ollu tiedossa että päivä pitää vetää läpi tietyin rajoituksin.. jos näitä rajoituksia rikotaan niin.. en kyllä näe tässä mitään epäselvää :D Jos rehtori ei olisi tehnyt mitään niin hän olisi rikkonut lakia! siinä on sitten vaakalaudalla oma elämä / ura vastaan muutaman ysin mielipaha... Suomi ei taida yhden koulun ysienpäivän peruuntumisen takia kuitenkaan olla diktatuuri valtio, eikä varmasti sellaiseksi edes muutu :)

1.6.2012 17:14

Huono kasvattaja, joka puolustaa rötöstelijöitä eikä osaa kertoa yhteisvastuusta ja turvallisuudesta. Vanhempi ja koulu tukevat toinen toistaan, mutta sinä kaivat maata koulun alta. Epäkypsä ihminen.

Joistakin ei vain ole kasvattajaksi eikä johtajaksi, kun on paljon kivempi olla lapselleen mielistelevä kaveri kuin vahva ja vastuullinen aikuinen.

1.6.2012 17:29

Minun mielestäni rehtori teki aivan oikein. Ne känniset ysiluokkalaiset saa katsoa tarkasti peiliin, jos pitää syypäitä tähän tapaukseen etsiä. Vaikka miten olisi viimeinen koulupäivä kyseessä, kännissä EI tulla kouluun. Fiksuille oppilaille se on itsestäänselvä asia... ainakin pitäisi olla.

1.6.2012 14:29

Itse en kävisi opettajia syyttämään noiden ketkä lie sekoiluista, . Ihan kirotunmoinen pettymys, mutta vähän kun asiaa miettii oli ihan hyvä että se keskeytettiin. Jos ne jurrissa olleet olisi tippuneet lavalta niin siitä sotku olisikin syntynyt..
Silti kuitenkin, olisin halunnut tän vuoden ysienpäivän viettää. Ketkä ikinä tän aiheuttikin ei saa tätä kämmäystä ikinä anteeksi.

1.6.2012 14:34

Kirsi sano että järkevin ratkaisu on perua koko juttu. Olen siinä pikkasen eri mieltä, onko se kaikkien syy että muutama juo?

1.6.2012 14:36

Oliko todella tarpeen perua koko juhla kymmenen huonosti käyttäytyvän takia? Eikö olisi voitu poistaa ko. henkilöt ja muut olisivat saaneet odottamansa juhlan. Rangaistuksen saivat myös syyttömät ja pahan mielen.

1.6.2012 14:39

XD

1.6.2012 14:39

Ja tietääkseni ei ollut edes kymmentä.. Ja harmittaa muittenki puolesta, kun julhaa varten tilaillu pukuja ja asusteita. :/

1.6.2012 14:41

Erittäin ikävä asia ja suuri pettymys niille kaikille yseille, jotka ovat nähneet paljon vaivaa juhlan eteen ja odottaneet sitä innolla. Syyllisiä pettymykseen on kuitenkin turha lähteä etsimään koulun henkilökunasta tai poliisista vaan pahan mielen ja pettymyksen ovat aiheuttaneet vain ja ainoastaan ne muutamat ysit jotka ovat hyvin ennalta tiedettyjä pelisääntöjä tietoisesti ja muista yseistä välittämättä rikkoneen.

1.6.2012 14:47

Aina on sanottu että me ei osata ajatella järkevästi, mutta järkevämpää se olis ollu, että muut olisi saanut viettää juhlan ilman henkilöitä jotka olivan juoneet.

1.6.2012 17:23

Osa teistä on erittäin järkeviä, jopa suurin osa. Siksi onkin ikävää, että muutaman hölmön vuoksi piti tehdä tällainen päätös. Muu ei kuitenkaan ollut mahdollista, sillä kaikkia oppilaita ei voi puhalluttaa loppujen pöhnä-Petterien seulomiseksi. Siinä olisi mennyt koko loppupäivä.

Yritäpä miettiä, kuka se todellinen syyllinen päivän pilalle menoon on. Vinkki: se ei ole vastuuta kantava aikuinen, vaan alkoholilakia ja koulun sääntöjä rikkonut nuorisojoukko.

1.6.2012 14:54

Juttua on nyt vähäsen liioiteltu täällä. Tietääkseni kukaan ei mitenkään jurrissa ollut vaan muutama pullo takavarikoitiin. Niitäkin oli jotain kaksi. Poliiseja nyt ei näkynyt mailla halmeilla, ellei sitten ikkunasta sisään hiipiny. All in all juttua on liioiteltu ja Kirsi veti överiks ton rangaistuksen. Tohon oli kummiskin ysiluokkalaiset käyttäny aikaa ja rahaa että näin.

1.6.2012 14:57

kuulemani perusteella ei sielä kukaan päihtyneenä ollut, parilta henkilöltä takavarikoitiin vain juomia. tyhmää että kun pari henkilöä ei toimi kuten pitäisi niin perutaan sitten koko juttu.

1.6.2012 14:59

siis mitä ihmettä varmaa siel joku on vaa kantanu jotai juomii ja sit siitä koko juhla perutaa mun mielestä toi on kyl aika perseetä

1.6.2012 17:26

Alkoholijuomien hallussapito alaikäisenä on rikos. Revi siitä, luku- ja kirjoitustaidoton.

1.6.2012 14:59

kakkihan siitä kärsi vaikka vaan pari kämmäs. perhekoti kutsu jotakin tyyppii :-/

1.6.2012 15:17

ettekö voi ymmärtää että kun ollaan sanottu että ei _mitään_ alkohi pitoista juomaa 9päivänä koululle, tai juhla peruutetaan, niin siitä myös pitää pitää kiinni.
JA te ysit jotka olette täällä nyt itkemässä että reksi on perseest nii menkää vittu itkee niille ketkä teiän päivän pilasi. Te tuutte uhoomaan tänne, netin välityksellä asioita joita ette uskalla sanoa julkisuudessa.
mikä siinä oli vaikea ymmärtää? Jos oppilailta löytyy alkoholipitoisia juomia, niin tailaisuus peruutetaan. tästä on joka vuosi nykissä sanottu, montakin kertaa.

1.6.2012 19:44

Oikein!! ^

1.6.2012 15:26

Näitä asioita kyllä on sanottu julkisuudessakin. Ja se että kahden henkilön takia peruutetaan koko paska on vähän liioiteltua... (Koska näiden kahden henkilön poistaminen on liian hankalaa niin perutaan koko juttu. Ei näin.) Once in a life chance ja sinne meni.

1.6.2012 15:30

kuten sanoit :
"Once in a life chance"
teillä oli se mahdollisuus pitää päivä, jotkut teistä ei kuitenkaan totellut, niin syyttäkää heitä, älkää kirsiä. koska teitä KAIKKIA oli varoitettu asiasta, ja tiesitte mitä tapahtuu jos tuotte alkoholia kouluun, niin kirsin piti peruuttaa päivä koska teille oli sanottu niin. se on kasvatusta.

1.6.2012 15:42

Hmm. Eli kaksi mokaa ja kaikki maksaa. Kuulostaapa aika kivalta kasvatustavalta. Kommenttisi saa asian kuulostamaan siltä että se olisi kaikkien ysien vika. Ei, meitä ei hallitse mikään yksi aivo. Suurin osa odotti tätä juhlaa kiltisti ja innoissaan mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Se, että näitä kahta henkilöä ei voitu vain yksinkertaisesti poistaa on käsittämätöntä.

1.6.2012 15:50

se on ihan sama kuinka moni mokaa. teille oli kerrottu säännöt, osa rikkoi niitä, ja nyt te kärsitte myöskin siitä. syyttäkää niitä 2 (tai kuinka monta siellä nyt sit loppujen lopuks tekikään mitään).

1.6.2012 20:29

Kannustatko meitä koulukiusaamiseen?

1.6.2012 17:38

Kohdista se tunne-elämäsi syyllisiin, ei siihen ehkä ainoaan aikuiseen elämässäsi, joka kantaa sinusta vastuuta. Kotiväen varaan ei paljon voi laskea, kun ajatusmaailmasta on muovautunut tuollainen.

1.6.2012 15:34

U mad bros?

1.6.2012 15:36

"Once in a life chance" näyttää hassu video ja pukeutua hullunkurisesti :D menkää vittu metsään dokaa ja naulatkaa oikeat syylliset ristille! EI MISSÄÄN SAA RIKKOA SÄÄNTÖJÄ ILMAN ETTÄ SIITÄ JOTAIN SEURAAMUKSIA TULEE... :D perkele... paitsi jos on ovela eikä jää kiinni.. mut sillonki voi joku muu sitten kärsiä.. :) nielkää pettymyksenne ja siiderinne jossain muualla ja jatkakaa elämää...

1.6.2012 15:39

Kyl muaki turhautti ku se peruutettii mut ois pitäny miettii KAKS KERTAA et tuoks niit alkoholipitosii juomii ! Kannattaa vetää sillai överiks ja pilaa koko YLÄASTEEN ilon "!!! arvatkaa vaa kännikalat, oliks MEIST kiva pomppii siel maaniitun pihal vesisatees pelaamas jotai hem**tin ultimatee ku ois just sillo voinu katella sisällä lämpöses niit videoit yms... harmittaa niiden puolest jotka suunnitteli sitä yötä päivää ja sit jotkut tuo juomat mukaa ! voiha sitä pitää hauskaa ilma sitä litkuuki! oisitte vetäny överit vast sit ku se o ohi ! miettikää niitä jotka oli odottanu sitä viimeset kolme kuukautta ja sit pellet tulee pilaamaa. Mä en ainakaa syyttäis Kirsiä tästä. Tottakai se olis voinu luovuttaa känniläiset poliisille mut mistäs se tietää kellä kaikilla alkoholii oli mukana. Iha sama mmulle ketä TE syytätte, mut mä syytän niit kännikaloja.

1.6.2012 20:37

Ei sinne ois tarvinnu mennä mitää pelaamaan, siitähän tuli kuulutuskin. Ja vaikee tolla kirjotusasulla uskoa että oisit ysi.

1.6.2012 15:42

En ymmärrä kuin ajattelemattomia nää kommentit täällä on :DDD miettikää jotain muuta ku omaa napaanne. voi luoja. jos sääntöjä rikotaan, on seuraamuksia. 1+1=2 ?

1.6.2012 15:44

Ja olihan tuo niiden ihmisten vika jotka ne juomat toi mutta että rehtori peruuttaa KAIKKIEN ilon kahden henkilön takia on jo liikaa.

1.6.2012 15:49

Kukaan teistä ajatellu tällästä että jos vaikka joku porukkaa oli päättänyt tulla ihan vaan kiusaks sinne kännissä/juomien kanssa että ysiempäivä peruttais nii siinä kohtaahan toi logiikka kusee omaan nilkkaan ja edelleen ihmiset ymmärtäkääs nyt että yhtäkään ihmistä siellä ei ollut vielä humalatilaan päässyt

1.6.2012 15:50

Niin, yseiltähän kiellettiin tilaisuuden pitäminen jo lähes puoli tuntia ennen kuin sen piti alkaa ja syyksi ilmoitettiin, että noin kymmenen oppilasta oli tuonut alkoholia kouluun. Humalassa riehuvia ysejä ei koulussa näkynyt, he olivat häipyneet hyvissä ajoin ennen kahdeksaa. Jäljelle jäi vain hysteerisesti itkeviä tai kiroilevia ja tyrmistyneitä ysiluokkalaisia. Hätiköiden tehty päätös, jolla osoitettiin, ettei nuorten näkemää vaivaa ja panostusta tarvitse mitenkään kunnioittaa. Kyykytetään vaan nuoria ja ihmetellään sitten miksi nuoret voivat huonosti

1.6.2012 15:56

nuoret voivat myöskin sen takia huonosti että vanhemmissa on vikaa. ei enää KURIA, jota pitäisi olla. annetaan omien lapsien polttaa tupakkaa puuttumatta siihen, koska ajatellaan että niitten oma päätös. EI! yli 70% nuorisosta ESITTÄÄ. ymmärtäkää mitä ne 2 on tehny ja menkää niille itkee, älkää kirsille.
EDELLEENKIN TEILLÄ OLI SÄÄNNÖT!

1.6.2012 15:52

Ehkä nyt jo riittää tää että "kahden henkilön takia peruttiin koko juhla". Kuka hel****i nyt oikeesti uskoo että sielä oli kaikista ihmisistä VAIN kaksi, joilla oli aikeita säheltää alkoholin kanssa?
Ja muutenkin, kasvakaa, koska ette tajua kuinka pahasti nolaatte itteänne.

1.6.2012 16:00

Ne jotka oli paikalla ja tietää enemmän kuin joku randomi netissä?

1.6.2012 16:00

Valitettavaahan on, että ysien päivä, joka itsellenikin oli tärkeä silloin, peruuntui. Se kaikki vaiva - jäljelle jää vaan huono fiilis. AINA on korostettu sitä, että ysien päivään koululla ei kuulu millään tavalla alkoholi. Koulupäivä se on lähes siinä missä muukin, ei koulu ole koskaan alkoholin juontia varten. Nyt niin kuitenkin kävi. Vaikka he olivat vain todella pieni osa yseistä, muut kärsivät yhtälailla. Auktoriteetti on kuitenkin pidettävä, ei muuten mistään tule mitään. Rehtoria ei voi kuitenkaan syyttää, järjestyssääntöjen allahan tässä toimitaan. Minun mielestäni kuitenkin olisi ollut myös oikeutettua antaa asiallisesti toimivien ja paljon aikaa käyttäneiden oppilaiden pitää ohjelman. Ne, jotka päättivät ottaa pullonsa esille, olisivat voineet omat rangaistuksensa, joista ei olisi kärsinyt näin moni. Eihän normaalistikaan rankaistaisi koko koulua, jos muutama oppilas tulisi kouluun humalassa? Vaikea tilanne, en tiedä mikä ratkaisu olisi ollut tässä tapauksessa järkevin.

1.6.2012 16:05

Rehtorin auktoriteetista ei ole mitään jäljellä tuon päätöksen jälkeen...

1.6.2012 16:05

Kukaan mukamas "kypsä" jotka siellä huutelevat että syyttäkää niitä jotka joi, niin kuin on monesti kaikissa tutkimuksissa ja ihan tosielämässäkin huomattu, että nuorilla on muutenkin helppo lipsua itsensä vahingoittamisen puolelle, että onko se nyt sitten oikea ratkaisu alkaa heitä nälvimään? yllytitte heidän kavereitaan syyttämään ja kiusaaman heitä?

1.6.2012 16:08

sama pätee myös kirsiin.

1.6.2012 16:16

Pullo oli tietääkseni piilossa mutta opettajat tuli avaamaan ja haistelemaan kun jonkun limupullon näkivät vilahtavan taskuun/reppuun.

1.6.2012 16:09

Lisätäkseni tähän vielä, että on ylipäätään suuri ihme, että ysien päivää annetaan viettää. Onhan siinä koulu moraalisia kysymyksiä täynnä. Koska ysien päivään kuuluu alkoholin kanssa pelleily, niin haluaako koulu tukea tällaista?

1.6.2012 16:18

"Ihanoikeesti" nimimerkillä kirjoitteleva onhan siinä nyt aivan mieletön ero tuollaisella aikuisella ja vielä monta vuotta rehtorina toiminut nainen ja jos otetaan 15-16 vuotias nuori jota kaikki kaverit kiusaavat tämän takia. Mietippäs nyt vielä kerran kummalla on suurempi riski tehdä se itsemurha ja kaiken lisäksi tämähän oli kirsin viimeinen vuosi NYKissä eli hän ei tule kauheasti edes tämän vuoden ysejä huomisen jälkeen näkemään

1.6.2012 16:25

on, mutta se on loppujen lopuksi sama asia, koska itsemurha on itsemurha.
ei varmaan tule näkemään, mutta kirsi teki oikein. säännöt oli annettu ja kun niitä rikottiin niin rangaistuksia noudatettiin. viime vuonna me noudatimme sääntöjä. ei tullut ongelmia, tosin meidän 9 päivä oli kyllä kuraa kuten varmaan kaikki muistavat.

1.6.2012 16:28

Jaahas.. Aika naurettavaa mielestäni, että äidit ja ysit täällä parkuu kilpaa! Säännöt on sääntöjä ja ysienpäivä on ollut monesti uhan alla, eikä tämmöiseen töppäilyyn ole vain varaa. Taisivat ryssiä oikeudet ysienpäivään myös tulevilta yseiltä, kiitoksia satelee varmasti heiltäkin. Nyt on ysien ja etenkin äitien aika mennä itseensä!

1.6.2012 16:34

Mielestäni täällä yleistetään ysejä naurettavasti. Ne jotka ovat tässä asiassa koulun puolella selittävät koko ajan kuinka ysit "itkee, parkuu jne." asiasta. Ja kuinka "tämmöiseen ei ole varaa." Kuinkas nämä ysit jotka halusivat sen ysienpäivän estävät muita ysejä tekemästä tyhmyyksiä? Onko se heidän vikansa jos kaikki eivät tottele sääntöjä? Ansaitsevatko he rangaistuksen tästä?

1.6.2012 16:31

Ihan vaan tiedoksi teille lapsille näin niinkuin vastaisuuden varalle: Kokeilkaapa vetää ne teidän nyt missaamanne "perseet" vaikkapa siellä tulevissa ylioppilas- tai valmistujaisjuhlissa koululla. Lennätte muuten kun leppäkeihäät sieltäkin ulos, ainut vaan että "yleisönä" on teidän omat sekä muiden vanhemmat ja sukulaiset. :)

1.6.2012 16:35

Juu viime vuonnahan ja sitä edellisinä vuosina ei kukaan kävellyt kaljatölkit kädessä vai? vai eikö itselläs silmätkää enää pysyny auki?

1.6.2012 16:41

ihan selvin päin olin, ja en huomannu kenelläkään mitään, paitsi maaniitulla.

1.6.2012 16:41

LOL siin lukee viime perjantai vaik se tapahtui tänään

1.6.2012 16:42

no ois kannattanu avata ne silmät

1.6.2012 16:47

Tämä on sinänsä kummallinen tilanne, kun samassa viestissä tuli, että aloitimme urheilupäivän vieton aikaisemmin. Turvallisuuteen liittyvänä tilanne on samanlainen iso joukko edelleen, paitsi että käytettävissä oli ulkoiluvälineitä. Hieman ristiriitaa, ei tainnut rehtoria kiinnostaa nuorten aikaa ja vaivaa ja todella upeita näyttöjä olevar asut, yms. Erään oppilaan sanoja lainatakseni: eihän vankilaan laiteta koko yhteiskuntaa, jos 2 rikkoo lakia. Eikö olisi riittänyt paikalta poistaminen??

1.6.2012 16:53

Sellainen äiti tai isä, joka puolustelee klo 7.30 aamulla kännissä kouluun tulevia yhdeksäsluokkalaisia ansaitsee kaiken sen ikävyyden, mitä tästä koituu. Tulee rikosilmoitus alkoholilain rikkomisesta, lastensuojeluilmoitus lapsen huoltamatta jättämisestä jne.

Päätös lopettaa juhla alkuunsa oli täysin oikea, perustui rehtorin ja poliisin käymään keskusteluun (kas lapsoset ja vanhemmat, puhelimessakin voi tästä palaverin pitää) ja kaikki kunnia niille aikuisille ja nuorille, jotka kantoivat vastuunsa tilanteessa. Heitä oli suuri enemmistö.

Jos jotakuta haluatte syytellä, syyttäkää niitä idiootteja, jotka antavat lapsilleen olutta mukaan tai eivät estä sitä hankkimasta. Siinä on vanhemmuus ja vastuu törkeästi kadoksissa.

1.6.2012 17:16

"Hänen mukaansa päätös syntyi paikan päälle kutsuttujen poliisiviranomaisten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen."

Kyllä tämän mukaan olisivat paikalla olleet. Mutta kun siellä itse olin ja ei ketään näkynyt niin vaikuttaa aika bullshitiltä.

1.6.2012 19:55

Ai muuten vaan siellä sit oli se poliisiauto pihassa ja sieltä se kans lähti, et jos ei oo tarpeeks hyvä näkö, ni voi pitää suun ummessa

1.6.2012 17:00

Olisi pitänyt puhalluttaa kaikki koulun 900 oppilasta, mutta koska se on mahdotonta, poistettiin ne, joista tiedettiin heidän käyttäneen alkoholia ja joilta sellaista löytyi laukusta.

Loput saivat lähteä ulkoilupäivään TAI kotiin, minkä luulen paljastumatta jääneiden kännikalanpoikasten pöhnässään tehneenkin. Tätä ajatellen koulu toimi aivan oikein.

Ulkoilutapahtumassa oli käytössä frisbeitä, joilla on vaikea aiheuttaa vahinkoa toiselle ihmiselle toisin kuin esim. ampuma-aseilla, joita siis ei ollut käytössä.

Jos rehtorin kiireessä laadittu viesti ei täytäkään kaikkia yhteisöviestinnän perusperiaatteita, oli kuitenkin parempi saada se viesti kuin jäädä pelkän lasten kuulopuheen varaan.

Tsemppiä rehtorille, opettajille ja oppilaille.

1.6.2012 17:07

Ja näille rakkaille lapsille jotka täällä itkee, että kuinka missään muualla ei kaikkia rangaista jos muutama töppää niin tiedoksi vaan, että suomen suurin kasvatuslaitos SA-INT käyttää juurikin kyseistä rangaistusmallia erittäin toimivasti. Jos yksilön teoista rangaistaan koko ryhmää, ryhmäpaine takaa sen että tehdään asiat niinkuin kuuluu. Ja jos tilaisuuden on sanottu peruuntuvan jos tällätavalla käyttäydytään, niin sillon se on myös peruttava. Sääntöjen kierteleminen tässä vaiheessa vasta olisikin moraalitonta. Tässä ei kasvateta vain yhtä 9. luokkaa vaan myös kahta seuraavaa jotka näitä tapahtumia mahdollisesti tulevat järjestämään. Sama on koskenut aina niin abienpäivää, vanhojen tansseja kuin muitakin juhlia joita joku luokka-aste koululla viettää. Ja kaikille vanhemmille jotka tänne ovat kirjoittaneet kohtuuttomuudesta: menkää itseenne. Ei ihme että teinit tulevat tänne itkemään jos äiti tekee niin edellä ja toppuuttelee lastaan että kyllä siellä koululla nyt vähän pitäisi kännissä saada olla ilman että mitään seurauksia tulee.

1.6.2012 17:23

vertaat ylä-astetta armeijaan? kun nuoret alkavat luoda tätä ryhmäpainetta se ei millään mukavalla tavalla tapahdu... Ja vielä tähän lopuksi kyllä ne siellä abienpäivässä olivat pahemmassa kunnossa kuin missään ysienpäivässä olaan ikinä nähty :/ viime penkkareissa abit sujuvasti siinä abien aavunamauksen ja ulosheiton välissä kävivät Legendassa

1.6.2012 17:35

Ja nyt vertaat itse abeja 9-luokkalaisiin? toiset kuitenkin sattuvat olemaan täysi-ikäisiä. Ja koska selvästikin olet vielä itse alaikäinen, ei sinun voi olettaa ymmä'rtänä myöskään viittausta armeijaan. Jos luet kirjoitukseni uudestaan, huomaat että tässä mainitsin vain paikan jossa ryhmäkuria käytetään toimivasti, kun täällä oli kirjoitettu kirkkain silmin, ettei muutaman töppäilystä rangaista koskaan kaikkia.

1.6.2012 17:32

Kyse ei ole siitä, että vanhemmat (jotka täällä ovat kommentoineet) puolustavat niitä (muutamaa), joilla oli alkoholia mukana, vaan niitä loppuja ysiluokkalaisia sekä kahta muuta luokka-astetta. Miksi pilata pitkään suunniteltu ja valmisteltu juhla kaikilta? Se on kohtuutonta, että melkein 100-% oppilaista sai rangaistuksen.

1.6.2012 17:34

abiturientit ovat täysi-ikäisiä. ysiluokkalaiset eivät.

1.6.2012 17:37

"Kaikkina muinaki vuosina porukka ollu ihan jurrissa"

Joojoo, paskat ole. Been there. Jos ei pysty tuntia odottamaan, nii jotain on kyllä pielessä.

1.6.2012 17:42

suomen laissakin lukee että koulujen alueelle ei saa tulla päihtyneessä tilassa oli kuinka aikunen tahansa ja itse nuo abiturientit toit esille

1.6.2012 17:50

Olen samaa mieltä että oli täysi kohtuuttomuus rankaista kaikkia yhdeksäs luokkalaisia muutaman henkilön toilailuista, ottaen vielä huomioon sen, että monet olivat panostaneet kyseiseen juhlaan kohtuullisilla rahasummilla ja käyttämällä aikaa, jota ei voi edes mitata valuutassa. Mutta voin mainita, entisenä koulun oppilaana, että kaikkina kuutena vuotena, jota olen koulussa viettänyt, ovat jotkut opppilaat nauttineet alkoholia.

1.6.2012 17:51

mutta tänä vuonna sitä ei vain katsottu sormien läpi niin kuin viime vuosina.

1.6.2012 17:58

Aivan oikein. Jotkut tavat ja kunnioitus koulua kohtaan pitää olla. Vapaakasvatus on mennyt jo aivan liian pitkälle.

1.6.2012 18:09

Oikein hyvä ratkaisu keskeyttää juhlat. Tiukka nollatoleranssi tällaiselle, ETENKIN viime päivien ja vuosien tragedioiden jälkeen. Koulussa oltava turvallista. Rangaistukset sääntöjen rikkojille. Tiukkaan puhutteluun myös vanhemmat!

1.6.2012 18:36

Kaikki nuoret eivät ole vapaasti kasvatettuja humalassa hilluvia hulttioita! Typerää yleistystä jälleen. Monen ysiläisen odotus, panostus rahallisesti ja ajallisesti mitätöitiin tänään törkeällä tavalla, päätöksellä joka mitä ilmeisimmin oli tehty jo etukäteen. En yhtään ihmettelisi vaikka ysit pistettäisiin kaiken simputuksen jälkeen vielä siivoamaan maksamansa koristeet roskikseen. Iltapäivälehden sivuilla rehtori sanoo, että VAIN tämä tilaisuus peruttiin. Sitä ei siis pidetä minään, mitä kunnollinen enemmistö yseistä oli saanut aikaan. Jos lisäsanktioista puhutaan, tulen mielelläni nuorten avuksi. Jos kyykytetään, kyykytetään koko perhettä.

1.6.2012 18:42

Ei varmasti ole, mutta nyt on aika laittaa piste tällaiselle käyttäytymiselle. Siinä kärsivät valitettavasti myös sivulliset, mutta ei voi mitään. Toivottavasti seuraavina vuosina ryhmäpaine hoitaa tällaisen käytöksen tai juhlia ei tule järjestää ollenkaan.

1.6.2012 18:40

AINOAT SYYPÄÄT OVAT NE, JOTKA TOIVAT ALKOHOLIA KOULUUN! MUUTAMAN PUUPÄÄN ANSIOSTA KAIKKI YHDEKSÄSLUOKKALAISET KÄRSIVÄT. TODELLA TYPERÄÄ TUOLLLAINEN, TOISET OLIVAT NÄHNEET VAIVAA VALTAVASTI. OLEN KYLLÄ SUURESTI PETTYNYT... :(

1.6.2012 18:55

Niitä oppilaita oli kyllä vain kolme.!

1.6.2012 19:12

EIKÖ MUUTAMA TARKOITA KOLMEA???

1.6.2012 19:19

All caps on kyllä vakuuttava tapa kirjoittaa netissä (Ei hivahdustakaan sarkasmia)

1.6.2012 20:07

No, on se vaikuttavampi tapa, ku jos on joittenki idioottien puolella... Jos ei osaa lukee järjestyssääntöjä, ni älkää valittako! Tollaset asiat nimittäin kerrotaa yhteisissä koulutilaisuuksissa ihan ajoissa etukäteen. Ai niin, mutku ne, jotka joi on varmasti sellasii, jotka ei käy koulun tilaisuuksissa, ni mistä ne vois tietää... Pitäskö alkaa vähän enemmän kunnioittaa koulun sääntöjä?!

1.6.2012 21:15

"Idioottien puolella" Olen niiden puolella jotka oikeasti oli kunnolla. Äly älä jätä.

2.6.2012 01:10

No älä ny räyhää siellä. Ei tartte olla niin kiihtyny ettei uusii fraaseja keksi. Sitä paitsi ei voi mitään, jos jotkut ei tottele. Yhteisillä pelisäännöillä mennään, oli sitten kyseessä kaks tai kymmenen säännönrikkojaa. Totta kai se harmittaa ketä tahansa, et sitä ei järjestetty ja kyl mäki olisin tykänny sen nähä, mut ei sellases tilantees voi kiertää sääntöjä. Jos on kielletty alkoholijuomat sen uhalla, et tilaisuus perutaan, niin kans tehää. Oikeesti koulun on varmaa sika vaikee tämmösten jälkeen enää tukee mitää oppilaitten tekemää, jos sääntöi ei totella...

1.6.2012 19:40

Tos vaan lukee "sen verran päihtyneitä, et juhla piti keskeyttää", ei et ne oli ympärikännissä!! Sitä paitsi se, et ne toi ne hemmetin juomat kouluun JA oli nauttinu vähänki sitä paskaa, ni rikkoo lakii, et ihan oikein toi menetelmä!!

1.6.2012 19:59

Eiköhän rehtorilla ny pettäny suhteellisuuden taju totaalisesti! Tottakai ne häiriköt poliisi ois voinu poistaa, ja sit ilonen meno päälle vaan. Ei jäähalliakaan tyhjennetä parin känniläisen takia. Ne heitetään pihalle ja meno jatkuu....
Suoraan sanoen en voi käsittää tota yliregointii. Tais olla huono päivä kysesellä tyypillä, mut miksi rankaista viimesen kerran yhdessä olevan porukan viimeistä rutistusta. HALOOO Kannattais ny vähän tehdä iteki johtopäätöksiä, olenko oikea tyyppi tähän työpaikkaan!!!!!!!!!!!

1.6.2012 20:08

Häh???
Joks se koulu tänään oikeesti loppu??? Olin ite niin kännissä etten ees tajunnu :(

1.6.2012 20:30

jos totta puhutaan ni iha oikein niille :DD

1.6.2012 20:33

kuulemma tän takia myös seuraavilta yseiltä peruttiin ysienpäivä.... jee!....

1.6.2012 20:37

Hei ihan oikeesti tää on niin väärin. Parin ihmisen takii koko päivä peruttiii, siis koko päivä mihi on nähty järkyttävä määrä vaivaa, ysit käytti omaa vapaa-aikaansa, rahojaa ja hermojaa siihe et saatii kaikki kuntoo. Sitku kaikki on valmista ni kaikki tuhotaa hetkes, ja kuka siit päättää? no rehtori. Sil ei oo mitään oikeut tehä tollasta, ku oppilaat joutunu ite tekee kaiken ni se pilaa kaiken yhes hetkes vaan parin oppilaan takia. Järki älä jätä. Ainaki puolet oppilaista itki, ja oppilaitte lisäks myös muutamat opettajat. Tää päivä oli täyn kyyneleit, pettymyksii, suruu ja vihaa. Ja niit tän päivän ei todellakaa pitäny olla. Kaikki oottanu koko yläasteen omaa ysienpäivää, ja sit se perutaa. Viimene yhteine päivä ysien kesken yhes enne päättäreit, se päivä ku piti nauttii ja pitää hauskaa. Nii ei, rehtori pilaa kaiken ja kehtaa viel olla tyytyväine ja valehdella lehdille.

1.6.2012 20:54

Siis eikä ! Kyllä nyt on joo kaikki kohallaan :D Siis tottakai pitää saada rangaistus jos väärin tekee, mutta perua nyt koko juhla kaikilta? Tossahan käy hullusti ku nuoriso lähtee hakkaamaan niitä jotka sääntöjä rikko :D Siis toihan opettaa vaan siihen et vaikka itse oiskin hyvä ja kunnollinen kansalainen joudut vankilaan, koska joku muu törppöili! OIKEESTI MIETTIKÄÄ !!!!!!111

1.6.2012 20:57

No ei ole oikeutta ei :(
Mutta onhan tää juttu lähtenyt ihan täysin lapasesta muutenkin...Ite pääsin ysiltä 94 ja kyllä niihin aikoihin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikilla oli alkoholia koulussa mukana. Toki niitä opettajat kaateli pihalla maahan ym.. mutta ei sinne poliiseja soiteltu paikalle vaikka opettaja "tupakkapaikalla" näkikin alkoholia juotavan...ne vain kaadettiin maahan ja ysienpäivät jatkui..

1.6.2012 20:57

Eikö ollut parempi lukea otsikoista, että ysienpäivä peruttiin humalaisten alaikäisten takia, kuin että ysienpäivässä joku loukkaantui (tai jopa kuoli) humalaisten alaikäisten riehuessa koulussa. Olen täysin ulkopuolinen tässä asiassa, mutta mielestäni rehtori toimi aivan oikein. Jos paikalla oli humalaisia alaikäisiä ja toisilla mukana alkoholijuomia, oli päivän peruutus täysin oikein. Samalla antoi myös viestin tuleville ysiluokkalaisille, että hölmöilyillä on seurauksensa (...niin kuin "oikeassakin" elämässä). Valitettavasti joku joutuu olemaan aina se ensimmäinen joka/jotka rangaistuksen joutuu kärsimään. Tällainen rangaistus sitä paitsi ei ole sarjassamme ensimmäinen... joissain lukioissa nimittäin on peruttu penkkarit myös tulevilta sukupolvilta edellisten hölmöilyiden takia... En ymmärrä miksi oppilaat/vanhemmat ovat vihaisia rehtorille... eikö heidän pitäisi syyttää/syyllistää oppilaita jotka tulivat humalassa kouluun.

1.6.2012 21:17

Joo syyllistetään joo tästähän se riemu lähtee! Rehtori ylireagoi end of story.

1.6.2012 21:12

Vai että syyttää/syyllistää...

1.6.2012 21:24

OIKEIN TOIMITTU REHTORILTA!
Pääasia lienee, että nyt kukaan ei voi ryypätä kun koko ysienpäivä on peruutettu, hyvä niin.

1.6.2012 21:26

Ei voi? Ei, ne vaan ryyppää jossaki muualla.

1.6.2012 21:25

Juu no nythän tosiaankaa kukaan ei voi ryypätä :D

1.6.2012 21:50

Kyllä minä ainakin aion ensi vuonna juoda oikein huolella pidettiin se ysienpäivä tai ei..(:

1.6.2012 21:50

Kyllä minä ainakin aion ensi vuonna juoda oikein huolella pidettiin se ysienpäivä tai ei..(:

1.6.2012 21:50

Kyllä minä ainakin aion ensi vuonna juoda oikein huolella pidettiin se ysienpäivä tai ei..(:

1.6.2012 22:04

Säännöt on sääntöjä yhä edelleenkin ja niiden noudattamatta jättämisestä toivottavasti on seuraamuksia niinkuin nyt oli. Reksi toimi ihan oikein, osaavatpa (toivottavasti) tulevat luokat tsempata toisiansa jättämään korkit kiinni

2.6.2012 09:51

Toivottavasti sinä iskä noudatat aina itsekin kaikkia sääntöjä ja lakeja esim ajat Kirkonkylällä 30km tunnissa rajoituksen mukaan jne. Muutenhan sinua ja sinun koko perhettä pitäisi rangaista liikennelakirikkomuksesta.
Tässä ysien jutussa oli kuitenkin kyse kahden nuoren mokasta ja siitä kärsi kaikki NYKin oppilaat. Hukkaan meni monen kuukauden ja monen nuoren työ.

1.6.2012 22:15

Mä ainakin uskalla sano tän julkisuudessa ja oonki sen sanonu kaikki ysit syyttää tästä kirsi hyvämäkeä ja niille jotka tääl huutaa yseille "netin välityksellä " vois mennä itteensä ja ajatella miltä itestä tuntuis. Poliiseja ei näkyny koko koululla ja niiltä jolta vietiin pullot oli tasan kaks kappaletta ja ne on saanu siitä kärsiä.

2.6.2012 00:12

Yhdeksäsluokkalaisia oli 170 ja ysienjuhlaa oli suunniteltu ja toteutettu 3 kuukautta? Rahaa oli palanu ja aikaa oli mennyt. Sitten juhlan alkaessa kahdelta oikeasti selvinpäin olevalta oppilaalta takavarikoitiin pullot ja heidät lähetettiin koteihinsa ja mitäs kaikkea muuta siitä heille tuli.
Eikö juhlaa voida sen jälkeen jatkaa ihan normaalisti? Vaikka tutkia kaikkien laukut ja vaikka puhalluttaa jos on tarvetta. Voin luvata, että yli 160 oppilasta oli täysin selvinpäin eikä ollut aikomustakaan ottaa yhtäkään huikkaa.
BTW pieni liiottelu uutisissa on näköjään aika normaalia!

Sääliks käy suunnittelijoita, itkua, itkua, itkua

2.6.2012 11:59

Tottakai syy on niiden oppilaiden, mutta syy miksi rehtorille valitetaan tästä niin paljon, on se että aikaisempina vuosina tälläinen toimita on ollut täysin sallittua.

2.6.2012 22:53

Ei oo kyllä aikasempinakaan vuosina ollut "täysin sallittua" koulussa kännääminen, tai sinne juomien tuominen, vai oonko nyt ihan väärässä? Ainakin ennen omaa ysienpäivää meitä varoteltiin kuukausien ajan, että jos jollain on alkoholia mukana, niin päivä perutaan. Ja sillon kellään ei ollut, juomaan mentiin vasta päivän jälkeen.. Ymmärrän kyllä että harmittaa, mutta asialle ei voi enää mitään, eikä rehtori varsinkaan ole syypää päivän peruuntumiseen.

2.6.2012 13:01

Hienoa ! Asiallinen ja todella oikea liike rexiltä, joka on kovassa vastuussa koulun turvallisuudesta ja toimivuudesta. Sakot vielä kaikille 15 v päihtyneille ja muilta pulinat pois. Ne vanhemmat, jotka haluavat lapsiensa koulussa vedettävän vapaasti päihteitä, perustakoot oman NYKin eli Natiasten Yrjöämis Koulun.

2.6.2012 20:45

Keskustelua mielenkiinnolla seuranneena ihmetyttää eniten kyllä se että nuorten juomiseen ei ole puututtu ennen eilistä..jos juominen ko. päivänä on ollut yleistä.missä on ollut reksin ja opettajien vastuu eiliseen saakka? Hienoa että se nyt löytyi, mutta aika kovan metelin kera.

3.6.2012 10:53

Hetkinen! Nuoret ovat tulleet ennakkoon annetusta kiellosta piittaamatta humalassa juhlaan ja täällä syytellään rehtoria! Vanhemmat mukaanlukien!!! Jotain on pahasti pielessä. Eiköhän syy juhlan peruuntumiseen löydy niistä, jotka rikkoivat ennakkoon annettua kieltoa ja lakeja.

4.6.2012 13:12

Kaatunutta maitoa on enää turha itkeä. Toivottavasti ensi vuoden 9:t ottavat opia.

4.6.2012 14:29

No mutta, miten tää on mahdollista. Ettekös te vakavaraiset (paremmat?) vanhemmat lähteneet Helsingin kurjia lähiöitä karkuun maaseudun rauhaan, että saisitte kasvattaa lapsenne rauhassa kunnon kansalaisiksi. Mikä on mennyt pieleen, kun pikku pilteillenne maistuukin kalja ym. aineet, ettekä voi edes syyttää huonoa asuinympäristöä tai huonoja naapureita huonosta vaikutuksesta lapsiinne. No, maailmanmenoa ei pääse karkuun edes muuttamalla Impivaaran metsiin.

Sitäpaitsi, rehtori toimi ainoalla oikealla tavalla, oppivathan piltit mitä on kollektiivinen vastuu.

9.6.2012 23:30

Yhdeksäsluokkalaisten, jotka ovat jo niin isoja, että juovat alkoholia, olisi pitänyt osata yhdessä laatia juhlan säännöt ja pitää niistä kiinni - ovella sisään vain selvät.

Muuten tärkein asia elämässä on oppia kestämään pettymykset. Kukaan ei sairastunut tai kuollut, kun juhla peruttiin, ja opittiinkin jotain, toivottavasti.

30.9.2012 15:13

ehanaaa

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.