Ministeri Kyllönen: Kuntien oltava aktiivisia

Tietoisku joukkoliikenteestä. Timo Korsisaari (vas.) ja Antti Korsisaari tarjosivat liikenneministeri Merja Kyllöselle tietoiskun paikallisesta joukkoliikenteestä.

Kari Virtanen

Ei romuteta. Merja Kyllösen mukaan nykyisiä järjestelmiä ei romuteta, mutta epäkohtiin puututaan.

Kari Virtanen

KIRKONKYLÄ (NU)– Kuntien on oltava nyt aktiivisia. Mitään ratkaisua ei ole ylhäältä annettu. Tarjolla on yksi tai useampi vaihtoehto ja on löydettävä malli, joka palvelee tulevaisuuden Suomea, Nurmijärvellä vierailulla käynyt liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kommentoi kuntauudistusta.

Kyllönen muistuttaa, että emme rakenna Suomea itsellemme vaan tuleville sukupolville. Kreikan tapaista mallia ei heille haluta jättää.

– On tärkeää, ettei jäädä tuijottelemaan mitään karttoja. Virkamiestyöryhmä on tehnyt työnsä antaumuksella, mutta selvityksestä puuttuu paikallinen tuntemus. Sen esille tuominen on kuntien tehtävä ja niiden on pystyttävä etsimään itselleen sopivia yhteistyökumppaneita.

Ministeri Kyllösen mukaan uudistuksella pyritään turvaamaan kuntalaisten tarvitsemat palvelut.

– Nykyään 25 kuntaa pystyy hoitamaan palvelut riittävän hyvin. Minua huolestuttavat ne 300 kuntaa, jotka eivät siihen pysty. Ei voi olla, että samalla veroeurolla saa eritasoisia palveluja.

– Olen seurannut hämmentyneenä kapinahengen lietsontaa. Sitä, ettei mitään tarvitsisi tehdä. Kahden vuosikymmenen poliittisen urani aikana olen nähnyt, että pidot eivät parane, kun väki vähenee, Kyllönen miettii.

Kuntauudistus iso haaste

Liikenneministeri Merja Kyllönen kävi Nurmijärvellä tutustumassa alueen joukkoliikenteeseen.

Tietoiskun siitä hänelle tarjosivat Korsisaari Yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Timo Korsisaari ja toimitusjohtaja Antti Korsisaari.

– Kuntauudistus tulee olemaan todella iso haaste myös joukkoliikenteelle, Kyllönen toteaa.

– Olemme keskustelleet siitä miten joukkoliikenne pidettäisiin hengissä. Eli markkinaehtoista liikennettä sinne, missä on markkinoita. Työmatkaliikenne korostuu tällä alueella ja siitä sain hyvän oppitunnin, hän kiittelee.

Keskusteluissa nousi Kyllösen mukaan esille edellisen hallituksen käynnistämä kyytitakuu. Siinä jokaiselle taattiin peruspalvelutasoiset joukkoliikennemahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta.

Timo Korsisaari muistuttaa, että täällä ennen Kivenkyytiä ollut Sampo-liikenne oli sellainen palvelu.

– Sain kuulla Sammon taonnasta. Meillä on paljon tekemistä siinä, ettemme antaisi rapistua sellaisen hyvän, jonka saamme aikaan, Kyllönen miettii.

Asiakas unohtunut liikennepolitiikassa 

Liikenteessä on kyseessä isot rahat. Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoo, että yhteiskunnalle koituvat kulut ovat yli kaksi miljardia.

– Joukkoliikenteen tuki on 40 miljoonaa. Saman verran kuin polkupyörän korjaajien ja kampaamojen verohelpotus, Timo Korsisaari huomauttaa.

Ministeri Kyllönen sanoo, että joukkoliikenne on hänelle hieman tuntemattomampi osa-alue.

Hänelle on kuitenkin syntynyt pelko, että meillä ei ole näkemystä siitä, mitä joukkoliikenteeltä haluamme.

– Minusta sanotaan, että rakastan strategioita ja visioita. Niiden on kuitenkin oltava kunnossa, jotta syntyy oikea tahtotila. Jos ei hahmoteta kohdetta johon pyritään, pistetään rahaa haaskuuseen.

Kaavioita ja selvityksiä katsellessaan Kyllönen sanoo tulleensa tulokseen, että asiakas on unohdettu liikennepolitiikassa. Asiakas on kuitenkin kunniavieras. Jos hän ei saa hyvää palvelua, ei hän tule toista kertaa.

Kyllönen nostaa Korsisaaren tapaiset perheyritykset esiin palvelun tarjoajina.

Tuttu, tuvallinen ja palvelualtis konsepti pitäisi säilyttää.

– Me olemme miettineet asiakkaita. Meidän on oltava nöyriä, sillä kaikki tulomme tulevat heiltä, Timo ja Antti Korsisaari toteavat.

Written by:

Kari Virtanen

Ota yhteyttä