Kuntia pitäisi myös pilkkoa

Kommentoi 100

Paras-hanke osoittautui huonoksi hankkeeksi. Se lisäsi kuntien hallintohimmeleitä ja etäännytti kuntalaisia todellisesta päätösvallasta ja vastuusta. Nyt tarvitaan rohkeampia ratkaisuja.

Suomen kuntarajat ovat hevospelien aikakaudelta. Silti niitä puolustetaan kuin omaa pihapiiriä. Kuntaliitokset ovat perustuneet porkkanarahaan ja lupaukseen taata kaikille kunnan työntekijöille vähintään viideksi vuodeksi työpaikka.

Ministeri Henna Virkkunen voisi nyt yhdistämisen lisäksi myös pilkkoa vanhoja kuntia ja aloittaa Siuntion jakamisella. Puolet kuntalaisista asuu ja asioi Lohjan suuntaan, toinen puoli käyttää Hangontietä Kirkkonummelle ja Helsinkiin. Kuntalaiset äänestivät liitoksia vastaan. Kun vastaus oli poliitikkojen mielestä väärä, mielipiteelle tuhahdettiin. Siuntio voitaisiinkin katkaista keskeltä ja liittää puolikkaat lähimpään keskukseen Lohjaan tai Kirkkonummeen.

Miksi kuntaliitoksen pitäisi noudattaa vanhoja rajoja, kun niillä ei ole mitään yhteyttä työssäkäyntialueisiin ja asiointiin?

Vanhoista rajoista riippumaton kuntien uusmuodostus muokkaisi Suomen tehokkaasti. Tavoitteena pitäisi olla hallinnon ja kuntalaisten palveluiden tehostaminen. Siitä ei liitoksissa ole tähän mennessä saatu paljonkaan näyttöä.

Kuntauudistusta on tehty nyt kahden hallituksen voimin. Paras-hankkeessa motiivina oli keskustapuolueen valta-aseman turvaaminen. Uudesta hankkeesta saattaa tulla yhtä torso, sillä muutoksen vastustajia löytyy kaikista puolueista. Kovin vankkaa kansalaisten tukea sille ei ole saatu. Se voikin tulla hallitukselle ja kokoomukselle kalliiksi syksyn kunnallisvaaleissa

Jos jokainen kunta toimisi niin kuin paras kunta Suomessa, tuottavuus kasvaisi ja menojen kasvu pysähtyisi. Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden tuottamiseen ja ostamiseen, eikä kaiken vanhan suojelemiseen.

Kunnat ovat nyt valtion elättejä, vaikka elämöivätkin itsenäisyydellään. Kuntaverot eivät riitä menojen kattamiseen. Valtio joutuu rahoittamaan niitä 10 miljardilla eurolla vuodessa.

Summa on sama, jonka valtio kerää veroina koko maan palkka- ja pääomatuloista sekä yritysten voitoista. Sekään ei riitä, valtion tuki on kasvanut muutamassa vuodessa 60 prosenttia.

Kuntien kulut kasvavat vuosittain miljardilla eurolla, mutta palveluiden laatua kulujen kasvu ei ole parantunut ja tuottavuuskin on heikentynyt vuosikymmenessä yli 10 prosenttia, perusterveydenhuollossa sitäkin enemmän.

Syynä ovat liitosten vuoksi syntyneet kuntayhtymät ja liikelaitokset, joissa tehokkuus ja tuottavuus eivät ole kohentuneet, eivätkä kustannukset alentuneet, mutta päätöksenteko on etääntynyt peruskunnasta ja kuntalaisista. 1990-luvun laman jälkeen kuntiin on palkattu 60 000 työntekijää lisää. Ei siinä tehokkuus ja tuottavuuden parantaminen ole ensimmäisenä tavoitteena.

Pääministeri Jyrki Katainen uskoo, toivoo ja vaatii uudistusten tehostavan kuntataloutta. Kataisen mukaan vaihtoehdot ovat palveluiden vähentäminen tai rakenteiden muuttaminen.

Mutta ei rajojen siirtäminen mitään tehosta, jos hallintoon ja palvelurakenteeseen ei saa tai voi tehdä rohkeita muutoksia.

Sitä taas vastustavat samat kuntapoliitikot, jotka ovat tehottomuuden saaneet aikaan. Heistä joka kolmas on kunnan työntekijä.

100 kommenttia Kommentoi

Kommentit

19.11.2011 19:30

---Siuntio voitaisiinkin katkaista keskeltä ja liittää puolikkaat lähimpään keskukseen Lohjaan tai Kirkkonummeen.
Miksi kuntaliitoksen pitäisi noudattaa vanhoja rajoja, kun niillä ei ole mitään yhteyttä työssäkäyntialueisiin ja asiointiin? ---

Jos Siuntio pantaisiin puoliksi, niin Siuntion terveysasemalle ja hammmashoitolalle ei jäisi riittävää asukaspohjaa.

23.11.2011 00:01

Asia kirjoitusta Koromalta. Ratkaisulla saataisiin varmasti suuri osa Siuntion kuntaliitoksen vastustajista tyytyväisiksi ja palvelut kohdennettua oikein.

Sitä paitsi vuosi pari tätä Uutta-Lohjaa, ja saamme joka tapauksessa tehostettua Siuntion terveysasemaa ja hammashoitolaa. Siuntioon riittää ihan hyvin hammaslääkärin ja kunnan terveyden hoitajan ajoittain palveleva etäpiste. Etäpisteen sijainti voisi vaikka vaihdella eri päivinä näiden kuntaliitos-osapuolten kaukaisimmilla eri alueilla, ja kiireelliset tapaukset hoidettaisiin aina kaupungissa. Tehostusta peliin, ja turhat palvelut pois kuluja tuottamasta! Eihän näissä kuntaliitoksissa muuten ole mitään järkeä.

19.11.2011 23:50

" Kataisen mukaan vaihtoehdot ovat palveluiden vähentäminen tai rakenteiden muuttaminen"

Tuloksena on molemmat. Ja kukaan ei ole tyytyväinen.

"Jos Siuntio pantaisiin puoliksi, niin Siuntion terveysasemalle ja hammmashoitolalle ei jäisi riittävää asukaspohjaa.
Kristian Parviainen- Siuntion sdp "

Koroma ei ole kiinnostunut Siuntion palveluista. Eikö tuo optimaalinen asukaspohja terveyskeskukselle liene jossakin 20 000 asukkaan tienoilla ? Alakouluissa se on VATTin laskelmien mukaan noin 300. Lukioissa rajana on taivas.

19.11.2011 23:56

Noh... kuka mistäkin on kiinostunut... ja ei ole. Kepua ei ole koskaan kiinostanut kuka lystin maksaa koska kepulaiset eivät maksa mitään itse... mutta kyläkoulua, lastentarhaa ja terveyskeskus joka hemmetin kyläräppänässä pitää olla - saahan Helsingistä rahaa millä mällätä. Nyt se on kuitenkin loppu - jos Jarin Pummi-Nusula haluaa mitä ikinä tahansa maan ja taivaan väliltä niin se maksaa itse viulunsa... sopii muistaa, että kunnilla on verotusoikeus... ja ei kun vero% korottelemaan :-) :-)

20.11.2011 00:02

Nummi-Pusula on nyt kuopattu. Tullaan nyt lohjalaisten lompakolle ;-) Eipä tuo nykyisen Lohjankaan palveluverkosto ole sillä optimaalisella tasolla, jolle Katainen ja Koroma sen haluaa.

20.11.2011 00:12

Eipä ole ei... aina on varaa parantaa... etenki nyt ku saadaan uusia maksajia :-) :-)

20.11.2011 00:57

kuntauudistus? haetaanko sille omalle puolueelle mahdollisiman suurta kannatusta näin alueittain vai oikeasti jotain säästöjä,joku on kyllä tutkinut tämän tarkkaan?

20.11.2011 01:00

Säästöjä tietysti... niin, että pikkukuntien tolkuton tuhlaaminen ja toisten siivellä eläminen lopetetaan. Jos joku kunta haluaa kivijalkaterkkarinsa ja puukoulunsa kolmelle oppilaalle ni siitä sitte vaan... on kaivettava omaa kuvetta, ei valtion rahasäkkikään pohjaton ole.

20.11.2011 05:54

Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden tuottamiseen ja ostamiseen. Olikohan tässä painovirhe, olisin odottanut tämän lehden numero yksi kirjottajalta seuraava; Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden ostamiseen. Ei kuntien kannata palveluita tuottaa, yksityinen palveluntuottaja menee heittämällä ohi. Esim. lääkäripäivystys olisi maksanut yli 600 000 €/vuosi, samalla summalla voitaisiin lähettää noin 16 ihmistä vuoden jokaisen päivänä yksityiselle lääkäriasemalle Munkkivuoreen, koska siellä käynti keskimäärin 100 €/ kerta. Taitaa maksaa tämä kunnallisesti tuotettava palvelu tässä tapauksessa noin 10 kertaa enemmän kuin yksityiseltä ostettu, jos vain 6 tapausta päivässä. Tasavero peratiisiin Peltonen tai joku muu vasemmistolainen voisi korjata tämän, jos ja kun on erimieltä. Nurmijärvikin kannattaisi pilkkoa siten, että Peltonen ja muu vasemmisto voisi muodostaa oman kunnan, jossa voisivat ihan itse omilla rahoillaan näperrellä kaiken hyvän eli oman etunsa eteen.

20.11.2011 09:44

"Ei kuntien kannata palveluita tuottaa, yksityinen palveluntuottaja menee heittämällä ohi. Esim. lääkäripäivystys olisi maksanut yli 600 000 €/vuosi, samalla summalla voitaisiin lähettää noin 16 ihmistä vuoden jokaisen päivänä yksityiselle lääkäriasemalle Munkkivuoreen, koska siellä käynti keskimäärin 100 €/ kerta."
=
Ihan täyttä roskaa... satasella et lähetä Lohjalta Munkkaan leguriin yhtään ketään - se maksaa ainaki kolme hunttia per kerta... ellei enemmänki !!!

20.11.2011 21:50

Nimimerkiltä "Ei tasaverolle" on mennyt sekaisin taloudelliset käsitteet päivystys ja asiakastoimenpide.
Päivystys pitää maksaa aina. Esim. kampaamoliikkeen pitää maksaa toimitilakulut joka kuukausi, vaikka siellä ei kävisi edes yhtä asiakasta. Jos kampaamoliikkeessä työskentelee yrittäjäomistajan lisäksi palkkatyöläinen, niin hänen kuukausipalkkansa on myös päivystyskulu.
Asiakastoimenpidemenoihin kuuluu työkalujen kulumisesta ja käytöstä (esim. sähkö) syntyvät menot. Ja esim. kampaamoliikkeessä erilaiset kemikaalimenot.
Asiakasmaksujen pitää kattaa päivystysmenot ja asikastoimenpidemenot, tai muuten yhtiö menee konkurssiin.

20.11.2011 08:28

Koroma on oikeassa.

Siuntion päättäjille voisi laittaa vielä sellaisia terveisiä, että jos halua olisi Kirkkonummen suuntaan niin Siuntio ei olisi samassa tilanteessa koskien kunnan pilkkomista. Siuntion ja Kirkkonummen raja tukee kokonaisuutta paljon paremmin.

20.11.2011 12:06

Vaan kun Kirkkonummikaan ei haluaisi kuin osan Siuntiosta , " parhaat palat".
Turhaa haikailua.

20.11.2011 13:06

Osa kirkkonummelalaisistakaan ei halua - suurin surminkaan - siuntiolaisia riesakseen.

20.11.2011 14:23

Ei ole mitään järkeä tehdä kunnista uusia kuntia. Maassamme on paljon kuntakeskuksia joita ei pidä pitää hengissä tekohengitysellä vääristyneellä tukipolitiikalla. Toimimattomat kuntakeskukset tulee jyrätä maantasalle ja ihmiset siirtää vaikka pakkokeinoin pääkaupunkiseudulle perustettavaan SuurHelsinkiin.

20.11.2011 14:30

Ei tarvita jyrää... paljon halvemmalla päästään muuttamalla kuntien valtionapujärjestelmää - ja sitähän ollaan par´aikaa tekemässä... tekohengityskuntien rällääminen muiden rahoilla loppuu. Nyt.

20.11.2011 20:04

Tällaista on yksityinen "hoiva" uutisten mukaan. YLE Uutiset:
Hoitotyöntekijät arvostelevat kovin sanoin yksityisiä vanhusten hoivakoteja. Suomen Lähi- ja perushoitajaliitto Super väittää, että monissa hoivakodeissa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Hoitajien mielestä kunnat ja viranomaiset ovat lyöneet laimin hoitokotien henkilöstömäärien ja hoidon laadun valvonnan.
Hoitotyöntekijät arvostelevat kovin sanoin yksityisiä vanhusten hoivakoteja. Suomen Lähi- ja perushoitajaliitto Super väittää, että suuressa osassa hoivakoteja on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Hoitajat syyttävät kuntia ja viranomaisia laadunvalvonnan laiminlyönnistä.
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin mukaan hämeenlinnalaisessa hoivakoti Keinukamarissa asiakkaat joutuvat olemaan liian pitkiä aikoja märissä vaipoissa eikä heitä ulkoiluteta. Liian vähäisen hoitohenkilökunnan vuoksi on sattunut jopa kaatumisia ja muita potilasvahinkoja. Asukkaat ovat pissanneet huoneidensa pimeisiin nurkkiin, kun yöllä ei ole ollut hoitajaa taluttamaan heitä vessaan.
- Lääkärit ovat puuttuneet siihen, että heitä pyydetään lääkitsemään asukkaita yöksi aiempaa enemmän. Lukitaan ovia ja pidetään suljettuna laitoksena, vaikka laitos ei sitä olekaan. Siellä on tapahtunut ihan selkeitä potilasvahinkoja, joista mekin olemme tehneet Valviralle ilmoituksia, sanoo järjestöpäälikkö Raija Moilanen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superista.
Attendo MedOne kiistää huonon kohtelun
Keinukamarin omistaja, Attendo MedOne kiistää vanhusten huonon kohtelun. Yrityksestä ei haluttu antaa YLE Uutisille haastattelua. Vastuu hoitajien määrästä ja hoidon laadusta on yrityksen mukaan kaupungilla.
- En ole ollut siellä öisin, joten en voi kommentoida tuohon, sanoo ikäihmisten palveluiden tilaajajohtaja Jukka Lindberg Hämeenlinnan kaupungilta.
Hämeenlinnan kaupunki ei ole ostanut Keinukamariin lisää hoitajia, vaikka aluehallintovirasto kehotti kaupunkia tekemään niin jo viime kesänä.
Potilas- ja työturvallisuus vaarantuu ympäri Suomea
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin mukaan hoidon laatu sekä potilas- ja työturvallisuus vaarantuvat ympäri Suomea yksityisissä hoivakodeissa liian vähäisen henkilökunnan vuoksi. Järjestön selvityksen mukaan viidennes hoivakodeista ei täytä edes sosiaali- ja terveysministeriön virallisia minimisuosituksia henkilökuntamääristä.
Liitto väittää, että hoitohenkilökuntaan kuuluviksi lasketaan usein myös muita töitä tekeviä, kuten hoivakotien johtajia tai palkanlaskijoita.
Järjestö moittii palvelun ostajia eli kuntia, aluehallintoviranomaisia ja Valviraa henkilökunnan määrän sekä hoidon laadun valvonnan laiminlyönnistä.
- Meillä ei käytännössä ole varaa nostaa henkilöstömitoitusta sellaiseksi, mikä ehkä tarvittaisiin, jotta voisimme tehdä hyvää tai erinomaista hoivatyötä. Ei Hämeenlinnassa, eikä tällä hetkellä varmasti muissakaan Suomen kunnissa, sanoo tilaajajohtaja Jukka Lindberg Hämeenlinnan kaupungilta.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vardforetagarna-granskar-carema-1
http://www.hs.fi/kotimaa/Verottaja+ja+poliisi+k%C3%A4yneet+hoivayritysten+veronkierron+kimppuun/a130...

20.11.2011 17:54

Tarkkailijalle, jos saat kulumaan 300 niin sillä saadaan ainakin viidelle potilaalle hoito joka ikinen vuoden päivä ja tulee halvemmaksi kuin ihannoimasi kunnallinen vaihtoehto byrokraattinen.

20.11.2011 19:45

Kun kunta hoitaa homman niin tuo € 300,- ei ehkä edes riitä, mutta jos tarkoitat että lyödään "asiakkalle" rahaa käteen ja hän hoitaa itse homman niin se raha menee kyllä takuuvarmasti viinakauppaan... ja lääkärissä aletaan käydä päivittäin.

20.11.2011 18:07

Pitäkää nyt sitten kaikki mahdolliset pienet tai vähän isommat kuntanne, ja maksakaa iloisina kohoavia kunnallisveroja. Entäpä sitten kun se kunnan ns. veroäyri alkaa lähennellä 25:ttä? :) Joissain kunnissahan se on jo yli 20:n luokkaa. "Tarvis kai tehrä jotain", vanhaa "viisautta" siteeratakseni.

20.11.2011 19:47

Kuntien menoja on karsittava rasakaala kädellä ja kuntaremontissa" voidaan säätää kuntalakiin vero%:n yläraja... olkoon vaikka 22,5%... ja sillä on sitten pärjättävä. Olleelista on, että kerjäläiskuntien eläminen muiden siivellä loppuu... ja sehän loppuu nyt.

20.11.2011 21:19

Koroman perustelut perusteellisen kuntauudistuksen tarpeesta ovat pitävät; hän ja Katainenkin paimentaessa ruotuun omiaan uudistuksen puolesta on sivuuttanut tärkeän näkökohdan.

Nykyisistä kuntapalveluista on tuleville veronmaksajille lykätty jo kunnon mätkyt. Kuntien lainakanta on kaikkien aikojen suurin, 14 mrd.; siitä noin puolet on tervettä investointikustannusten siirtämistä ja rasituksen jakamista sukupolvien vällä, loppu kapenevan ja työssäkäyvän ikäluokan"ryöstöverottamista". Vielä lisäksi heille maksuun lankeaa "päättäjien huijaus"; kirjanpitokikkailuilla ja tasejärjestelyillä on aiheutettu yli 10 mrd:n rahoituskupla. Se on tulevaisuuden hoidettava tavalla tai toisella. Valtion vuotuinen velanotto on nyt noin 7 mrd. ja pitkälle eteenpäinkin se jatkuu, siis kaksinverroin suurempi "kakku" on työnnetty lastemme ja lastenlastemme kurkkuun. Eikä heidän mahdollisuutensa suureen palkkapussiin tässä maassa - kansainvälisen kilpailutalouden oloissa muutenkaan kehuttavilta vaikuta heitä käy sääliksi.

Tämän sukupolvien kuntapäättäjät ovat syöneet enemmän kuin kuin säästäneet ja vielä jättäneet "jätöksensä" muiden siivottavaksi- demokratian ryöstöviljelyä! Eduskunta ja hallitus on sallinut tällaisen menon tapahtua! Tällaista kuntalaitosta ja päättäjiä maa ei enää kestä. Kuntalaitoksen sisällöllinen ja rakenteellinen uudistus on ainoa pelastusrengas, jonka avulla voidaan keventää tulevien veronmaksajien taakkaa. Tätä uudistusta on lykätty jo 1970 -luvulta lähtien, nyt se on yhteiskuntarauhan säilymisen takia pakon sanelema. Rauhattomuus ja esimerkit maailmalta toivottavasti torjutaan ennakolta toteuttamalla tämä suuri yhteiskunnallinen uudistus.

Hyleksien pitää suhtautua kuntakapinoitsijoihin - hehän ovat nykyisiä kuntapäättäjiä ja -johtajia; ovat liikkellä ja puolustamasa vain omia etujaan. Kansalaismielipiteen manipulaatioon pyritään. Vastarinnalla ei ole mitään tekemistä palvelujen turvaamisen kannalta - päinvastoin se voi johtaa "mahon eliitin" säilymiseen ja entisellä menolla palvelujen alasajoon. Kuntalaisten kapina - terve demokraattisen yhteiskunnan reaktio -vielä tulee, ellei politiikassa kuntauudistukseen kyetä!

Koroma on kuntien pilkkomisessakin oikealla asialla - kuntarajat pitää noudattaa ihmisten asioimisen rajoja. Nykyiset ovat peräisin seurakuntajaosta/kirkonpiipuista eikä ne huomioi sen paremmin maan nykyistä alue- ja yhdyskyuntarakennetta kuin liikenneverkkoakaan. Tilannetajua osoittaa, jos uusia kuntia muodostettaessa nykykuntia palastellaan - kyliä siirretään luonnoliseen asiointiyhteyteensä.

Katselen asiaa Hyvinkää -Riihimäki -alueen kannalta; parikaupunki on työssäkäyntialue, osia Lopelta ja Hausjärveltä voisi hyvin siirtyä toisaalle naapurikuntaan ja liittää siihen osia Janakkalasta (Tervakoski) ja eteläisen Kärkölän alueet. Nurmijärveä ja Tuusulakin tulisi tarkastella Hyvinkään vaikutusalueena pohjoisilta osiltaan.

20.11.2011 22:31

Hallintoyksikkörajoja pohtiessa on tärkeätä työmatkat ja rakennusten sijainnit.
Mutta kannattaa huomata, että tämän vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä alkoi rakennemuutos, joka vaikuttaa matkustamiseen ja rakennusten lämmitykseen.

* Länsimaat - mukaan lukien Suomi - tottui vuosikymmenien ajan halpaan liikkumiseen, joka perustui halvasta öljystä jalostettuihin polttonesteisiin.
- Öljyjalosteet voidaan korvata liikenteessä nestemäisillä biopolttoaineilla (etanoli ja biodieseli). Mutta ne eivät ole halpoja, koska miljardin länsimaalaisen lisäksi niitä haluaa vaurastuvien maitten asukkaat: Kiina (yli miljardi asukasta), Intia (yli miljardi asukasta), Brasilia (n. 200 miljoonaa asukasta) jne.
* Länsimaat tottuivat käyttämään halpoja fossiilisia polttoaineita lämmitykseen ja teollisuustuotantoon.
- Mutta fossiilisten polttoaineitten kallistuminen (öljy nykyään ja tulevaisuudessa maakaasu ja kivihiili) ja ilmaston liiallinen lämpenemineen vaatii fossiilisten polttoaineitten käytön voimakasta vähentämistä.
- Edellä mainittua kehitystä voimistaa se, että nousevat taloudet (Kiina, Intia, Brasilia) kilpailevat energiavaroista yhä kovemmin länsimaitten kanssa.

Fossiilisten polttoaineitten korvaajat (bioenergia, ydinvoima, maalämpö, tuulivoima, aurinkovoima jne.) vaikuttavat siihen, miten ja kuinka paljon liikutaan sekä siihen, millaista yhdyskuntarakennetta pitäisi tavoitella.

20.11.2011 22:43

"Hyri-kaupungista innostunut" kirjoittaa asiaa ja kohdalleen. Sitä ei tee mieli kommentoida. Kuntakapinoitijoita voidaan muistaa, sillä heillä on oma lehmä ojassa. Oma virkapalli tai oma luottamushenkilöpaikka. He puolustavat vain vanhoja rakenteita.

Nyt on katsottava eteenpäin, tulevaan. Veloista ja ideapulasta ei selvitä vanhan levyn pyörittämisellä. On muodostettava vaikka kuntia pilkkomalla riittävän suuria ja kilpailukykyisiä kaupunkeja, jotka pärjäävät tulevaisuuden kilpailussa. Tärkein on yritystoiminta ja työllisyys, sillä se tuo verotuloja.

Palvelut voidaan turvata vai elinkelpoisen kaupungin monipuolisella tarjonnalla!

21.11.2011 09:26

Rajamäen voi liittää Hyvinkääseen jo tänään.

21.11.2011 12:46

Suuri osa kuntamuutosten vastustajista taitaa olla niitä hevosenottolautakunnan varajäseniä, jotka hyvin tietävät, ettei suuremmassa kunnassa ole mitään mahdollisuutta päästä "päättäjien" eliittijoukon siivelle ja kunnan itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Omaa tärkeyttä siinä etupäässä varjellaan.

21.11.2011 12:54

Mä istuin takavuosina entisen kotikuntani teurastamolautakunnassa varajäsenenä. Se oli aivan saatanallisen hyvä homma = yksi kokous vuodessa, joulukuussa... joulupäivällisen jälkeen saimme läksiäislahjaksi kainaloomme n. 10kg:n kinkun... joka EI ollut pakastettu :-)

21.11.2011 15:03

Jos Nurmijärvi liittyy Hyvinkään kanssa niin Klaukkala voitaisiin myydä jo maantieteellisistäkin syistä Vantaalle.

21.11.2011 16:41

Ei Klakelaiset mihinkään perähikiään halua liittyäkään. Sinne liittyy vain maalaisjuntit. Jos johonkin liittytään niin Helsinkiin. Vantaata tuskin on parin vuoden päästä vaan Helsigin raja on tuossa lähietäisyydellä.

21.11.2011 18:09

"Vantaata tuskin on parin vuoden"
+
Vantaan demarit taisivat laskea väärin ottamalla oman miehensä nimenomaan Kuntaliitosta... Nenosen lukkarinrakkaus siihen suuntaan lakkasi samalla kun puheenjohtajan nuija kopahti Tikkurilassa pöytään.

21.11.2011 18:38

Alennetaan valtionveroa, ja korotetaan vastaavasti kunnanveroa. Sitten kunnat eivät enää olisi valtion elättejä. Joku ehkä alkaisi muistella hölmöläisten peitonjatkoa, mutta sitähän nämä höpinät ovat. Kuntalaisilta ne valtion verotkin kerätään.

21.11.2011 18:54

Öhömmmmm... no totanoin... progressiivisella verotuksella kerättävä valtion ansiotuloverokertymä on 5,5milj. €. Valtion vero- ja veroluonteisten maksujen kertymä on yhteensä n. 35,5milj. €. Valtionvero koskee vain luonnollisia henkilöitä, ei yhteisöjä. Kuntaverojen kertymä on - tietysti - moninkertainen koska pienituloiset eivät maksa valtionveroa ollenkaan - verotettavan tulon alaraja on muistaakseni € 13.000,-

23.11.2011 09:51

Oikeasti koko kunnallisverosta pitäisi luopua ja kerätä kaikki verot valtionverotuksessa. Ja siitä sitten jakaa kullekin kunnalle nuppiluvun mukaiset käyttörahat. Turha pitää kahta rinnakkaista, mutta erilaista veronkantomuotoa yhtaikaa yllä. Käytäntö myös parantaisi kansalaisten yhdenvertaisuutta, kun asuinpaikasta riippumatta veroprosentti olisi tietyllä tulotasolla sama. Ja pääomatuloista kannettaisiin myös kuntaverot.

23.11.2011 10:19

Ei suinkaan vaan verot on kerättävä siellä missä asukkaatkin ovat = kunnissa. Näin valtionverotuksesta voitaisiin luopua kokonaan - vain yhteisövero kannettaisiin kuten nytkin.

21.11.2011 21:57

Valtion budjettiesitys 2012
Ansio- ja pääomatulovero 7, 686 miljardia €
Yhteisövero 3, 718
Arvonlisävero 15, 625
Muut verot 11, 172
Muut tulot 7, 063
Yhteensä 45, 263
Nettolainanotto ja velanhall 7, 090
Tuloarviot yhteensä 52, 353 miljardia €

Kulutusmenot 13, 787
Siirtomenot 35, 159
Sijoitusmenot 1, 202
Muut menot 2, 206
Määrärahat yhteensä 52, 353 miljardia €

22.11.2011 10:40

Mun luvut ei ollu ennusteita... eikä täsmällisiä, ne oli noin-lukuja... eli käsi piirsi laajan kaaren. Niistä saa kuitenki tolkun suuruusluokista... eli kuntien on elettävä kuntaverolla, ei valtionverolla.

22.11.2011 11:22

Suurkuntahankkeitten eteenpäin viemisen syyksi on arveltu sitä, että kokoomus ja demarit haluavat heikentää keskustan asemaa.

Mutta suurkunnat mahdollistavat hyvätuloisia suojatyöpaikkoja puolue-eliittien jäsenille.
Pienessä kunnassa kunnallispoliitikot eivät kehtaa hankkia suojatyöpaikkoja puolueväelle, koska kuntalaiset tuntevat kunnallispoliitikot. Lisäksi mahdolliset virat poliitikoille on aika vähämerkityksellisiä pienessä kunnassa.

Helsinki on ikävä esimerkki siitä, miten puolue-eliitit toimivat vain jäsentensä hyväksi:
* Laura Räty (ks. Wikipedia/Laura Räty) aloitti elokuussa 2011 Helsingin sosiaali- ja terveystoimesta vastaavana apulaiskaupunginjohtajana.
- Rädyllä on toimialakokemusta, sillä hän on toiminut lääkärinä vuosina 2007 - 2011.
- Mutta Rädyllä ei ole hallinto-osaamista, jota ison yksikön päällikkö tarvitsee työssänsä.
- Räty on toiminut vuodesta 2010 alkaen kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtajana. Helsingin kaupunginhallituksen jäsenenä Räty toimi vuoden 2009 alusta. Elokuussa 2009 hänet valittiin Helsingin kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajaksi.
* Pekka Sauri on toiminut vuodesta 2003 Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi, joka vastaa rakennus- ja ympäristötoimesta.
- Saurilla ei ole ollut ennen vuotta 2003 työkokemusta rakennusalalta eikä ympäristöalalta.
- Saurilla ei ollut ennen vuotta 2003 kokemusta yksikön päällikkyydestä.
- Sauri oli Vihreän liiton puoluesihteeri 1990–1991 ja puheenjohtaja 1991–1993. Häntä ei ole valittu kansanedustajaksi useista ehdokkuuksista huolimatta.

22.11.2011 11:29

"Suurkuntahankkeitten eteenpäin viemisen syyksi on arveltu sitä, että kokoomus ja demarit haluavat heikentää keskustan asemaa."

Lähemmäs oikeaa osuisi kun arvelisi, että Kepun - ja kepulaisten - eleleminen muiden rahoilla halutaan - viimeinkin - lopettaa... ja tämä hallitus lopettaa sen.

22.11.2011 22:27

Kuule tarkkailija - ihan omilla rahoilla on ostettu talo ja maat, rakennettu lisää, ostettu lisää maata, kasvatettu ja hoidettu lapset kotona, hoidettu lasten kulkeminen kouluun, kunnostettu ja aurattu tiet, tehty oma kaivo ja viemärisysteemit, käyty yksityisellä lääkärillä kun ei kunnassa ole, autettu omia vanhempia asumaan omassa kodissaan viimeiseen asti. Lisäksi on perustettu oma yritys ja työllistetty vieraita ja kaikesta tulosta maksettu sekä kunnallis- että valtionveroa.

Niin että kuka elää ja kenen rahoilla?!?

22.11.2011 22:40

Tarkempi laskelma siitä oletko nettosaaja vai -maksaja olisi paikallaan... lonkalta sanoisin, että nettosaaja.

23.11.2011 09:54

Tarkkalija on sekaisin kun huru ukko taitaa ite olla nettosaaja,jos kaikki olisi omavaraisia niin Suomi olisi paratiisi taloudellisesti,mutta toista se on nyt joka aamu kun lähden duunin niin lähiöpubi on täynnä näitä nettosaajia jotka ei koskaan tee mitään duunia tai tuottavaa ylensäkään.Toivottavasti tämä hyyssäminen loppuu tässä taantumassa missä Suomelta uhkaa rahat loppua.

23.11.2011 10:23

Noh... yrittäjä yrittää sitten vaan... numerologioineen ;-)

23.11.2011 09:59

Tarkkailija taitaa itse elellä toisten rahoilla, kun ehtii päivät pitkät kommentoimaan näitä keskusteluja ;) Heitäpä ensin oma tarkka laskelmasi omista rahoistasi, kun kerran aikaa tuntuu riittävän.

23.11.2011 10:22

Olen ansaitulla :-) työeläkkeellä pitkän työrupeamani jälkeen... ja minua saa ihan vapaasi kadehtia. Jos oikein "tarkasti" laskettaisiin niin koko ruokakuntani jäänee yhteiskunnalle velkaa... kun laskelmaan sisällytetään kaikki yhteiskunnalta saatu palvelu... koulutus on ollut erittäin kallis pieti veronmaksajille... ja toimivan terveyden - ja sairaanhoidon ylläpitäminen juuri minua ja perhettäni varten :-)

23.11.2011 10:39

Miksi puhutaan ainoastaan kuntarajojen muuttamisista ja siihen liittyen palvelutuotannon jatkamisella entiseen malliin. Toki on keskusteltu tuottamisen ulkoistamisesta, mutta tuotantovastuun jätetään kunnille.
Eikö voisi lähetä purkamaan kunnan tehtäviä, mitkä oikeasti ovat kunnan tehtävät ja mitkä muiden? Esimerkkeinä; Kela ja kunnan sosiaalitoimi, miksei Kela hoida kokonaisuutta? perusterveyden huolto, erikoissairaanhoito ja mut toimijat, miksei yksi toimija voi hoitaa tätä kokonaisuuttaa? Valvonta viranomaiset ympäristö ja rakennuspuolella huomioiden kunta rakentajana, miksei yksi taho hoida tätä kokonaisuutta? Peruskoulu, lukio ja ammattilliset koulut, miksi yksi taho hoida tätä kokonaisuutta?
Jos organisoidaan, organisoidaan sitten kunnolla ajatellen jotain muuta kuin kunnan kokoa.

23.11.2011 11:47

"Jos organisoidaan, organisoidaan sitten kunnolla ajatellen jotain muuta kuin kunnan kokoa."

Lämmin kannatukseni... aikuisten oikeesti :-)

24.11.2011 21:41

Kuntakapinalliset Janakkala ja Hausjärvi; keskustalaista politiikan folklorea se itsenäisen kunnan ja nykyisten palvelujen turvaamisen jankkaaminen on.
Ministeri Virkkusen julkituomia karttaperiaatteita soveltaen näyttäisi siltä, että kuntien reunat jo nyt kuuluvat toiseen, Rmäki -keskeiseen todellisuuteen - ryttyläläiset ovat vuosikymmeniä sitten pyrkineet liitokseen, monnilaiset kuuluvat itsestään selvästi Hvkääseen ja Janakkalasta Tervakoski Riksuun. Lopen sen reunan kylät kuuluvat Karkkilaan. Lähes kaikissa Suomen kunnissa on samanlaista todellisuutta . Ja se, jos mikä vaikeuttaa ihmisten elämää ja vääristää yhdyskuntarkenteita. Seurakuntajosta peräisin oleva kuntajakomme kaipaa nykyaikaistamista - järjen valon soisi syttyvän - poliittinen folkloore kaipaa faktojen myöntämistä ja ihmisten "kiusaamisen" lopettamista monissa paikoissa yli maan. Elämme maallistuneessa valtiossa - miksi enää roikkuisimme pappisvallan piirtämissä rajoissa?

27.11.2011 22:16

Kuntalaiset eivät ole tasa-arvoisia kunnallisverotuksessa. Maataloustuesta ei makseta veroja, mutta eimerkiksi opintotuesta maksetaan. Kummastahan on paremmin maksaa? Jos siuntiolainen kartano maksaisi 580 000 euron maataloustuestaan edes 10 prosentin kunallisveron, tulisi kunalle rahaa lähes 60 000 euroa. Mutta ei, opiskelijat, eläkeläiset ja pienituloiset palkansaajat maksavat näiden kartanonomistajienkin palvelut - joita ne kyllä osaavat käyttää, istuuhan niitä kaikissa lautakunnissa, valtuustossa ja hallituksessa itselleen etuja kahmimassa.

26.12.2011 12:41

Johannes Koroma kirjoittaa asiaa mitä tulee kuntien käyttämiin yhteisiin rahoihin ja resursseihin ja olemassolevien kuntarajojen vanhanaikaisuuteen. Sekin on totta, että kunnallisiin luottamustehtäviin ei työikäisen aika, eikä usein kyllä mielenkiintokaan riitä. Kuten suomalaista hyvinvointivaltiota vuosikymmeniä rakentanut, moninkertainen ministeri Kalevi Sorsa eräässä muistelmakirjassaan totesi: "Demokratia marssii vatsallaan" . Tällöin eläkeikäisten ikäluokkien lisäksi luottamusmiehinä istuu yliedustettuina kuntien/ kaupunkien, kuntakonserniyhtiöiden, kuntayhtymien, sairaahoitopiirien työntekijöitä. Osa ehkäpä poliittisin perustein tehtäväänsä valittuna? Eihän korppin korpin silmää noki.

Yksi asia mikä ei kuntaremontissa saisi unohtua on lähidemokratia. Kuntien uudelleenjärjestyltä putoaa legitimiteetti, ainakin kansalaisten mielestä, jos päätöksenteko lähellä olevista asioista karkaa jonnekin "pääkaupunkiin" tai "brysseliin".

Tampereenkin kokoisessa kaupungissa, saati kaupunkiseudulla on paljon kuntalähtöisiä toimijoita(erilaiset lautakunnat, kuntayhtymät, valtuustot, konserniyhtiöt, erilaiset suunnitteluorganisaatiot jne. jne.) , jotka eivät tiedä edes toistensa tekemisistä, saari kuntalaisten omaa asiantuntemusta. Tällöin tulee tahattomiakin hullunkurisia tilanteita:"vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee". Pelkkää kunnan kokoa kasvattamalla puuttumatta olemassa oleviin rakenteisiin tulee lisää tilanteita, joita kukaan ei oikeasti edes halua.

26.12.2011 19:34

Tero Vehviläinen tarttuu kuntauudistuksen kipeimpään paikkaan - kuntakapinaa yli puoluerajon lietsoo juuri "vatsallaan tanssiva demoratia! Kuntalitoksen eri instituutioissa - ns. kunnallisyhtiöissäkin - verokirjaansa säilyttävät "demokraatit" pälkäävät eniten uudistuksia. Sitä porukkaa elättää juuri kuntien puoleustettava yhteistyö - suhteellisuusperiaatteen pohjalle rakennetut pysyvät, väliaikaisen, tilapäiset tai selvitysorganisaatiot. On valtuustuntaa, johtokuntaa, hallitusta, ohjaus- ja seurantaryhmää, josta rapashataa vuosi-, puheenjohtajan ja jäsenen palkkiota niin luottamus- kuin virkahenkilöille. Onhan näiden "himmeleileiden" poistuminen ison porukan henkilökohtainen tappio. Sitäpaitsi se sama porukka hoitaa puolueiden paikallistoimintaa ja jakaa luottamuspaikkoja vaalikaudesta toiseen keskenään. Kunnallinen päätöksenteko on melkoista "itsekontrahointia", josta puuttu terve kontrolli. Niin äänestäjät kuin puolueiden rivijäsenetkin ovat sivussa - kaupallistunut mediakin kyttää ja kirjoittaa vain myyviä konfliktirarioita. Vallan vahtikoira ei viitsi eikä kansalaiset kykene murtamaan keskinäistä valtamafian omertaa. Ongelma on yksi suuri syy siihen, että meidän kuntalaitos on taloudessaan ajettu kestämättömään tilaan.
Kuntalain uudistaisessa päätöksenteon riippumattomuus on ratkaistava niin, että veronmaksajaa palvellaan joko kunnan palkollisena tai rippumattomista ehdokkaista vaalailla valittuina päättäjänä.
Kun uudet kuntarjat piirretään talousmaantiedettä, aluerakennetta ja asiointia vastaavaksi eikä vain kuntafusioita toteuttaen, sattaa nykyinen mafia joutua "diasporaan". Joillakin maakunta- ja vaalipiirisaumoilla tulee tälläkin pohjalla ongelmia - ainakin niiden maakuntien rajat/lopettaminen on asianmukaista selvittää ja siirtää.
Silläkin on merkitystä hallituksen hankkeen toteuttamisen mahdollisuuksiin.Udistuksista kunnilta pyydettävät lausunnot eivät enää vastaa nykyporukan yhteisen edun valvontaa, Voikin kuvitella, että mielipeet hajoavat ja löytävät uusista rajoista puolustamisen arvoisia näkökohtia, ehkä yksimieliset vastustavat lausunnot muuttuvat paremmin äänestyspäätöksiksi.

27.12.2011 17:34

Kun johtavat eduskutapuolueet (kok sdp ja aiemmin kepu) ovat keskenänsä sopineet "historiallisesta kuntauudistuksesta" onkin selvää, että kaiken paikan Koroma taivuttelee "kuntauudistusta pakkolakia" sanoilla ja julkisuudessa kansalle hyväksyttävämmäksi.
Mutta tosiasiat nykykuntien demokratian ja toiminnan vaikeudet eivät johdu "hevoskulkuneuvoista" tai "viidenvuoden soppareista" kuten kaiken paikan Koroma kirjoittelee, vaan valtiovallan rajuihin leikkauksiin kunnilta, yli 5 miljardia vuosittain.

Tämänkin vuoden talousarviossa sixback hallituksemme leikkasi mm Tuusulalta peruspalveluista n. 1 miljoonaa euroa, tämä leikkaus on kärkiluokkaa kuntien joukossa.

Ongelmat ovat siis hallituksien aiheuttamia, määräämällä tehtäviä kunnille mutta eivät täytä lain vaatimusta myöntää siihen kunnille varoja, tehdään siis juuri päinvastoin kuin pitäisi.

Siksi kaiken paikan Koromakin puhelee pehmoisia, kun varmasti tietää mihinkä kuntien tilanne on TIETOISESTI ajettu.

27.12.2011 20:29

Jannu Jokelasta (nimimerkki) "Tämänkin vuoden talousarviossa sixback hallituksemme leikkasi mm Tuusulalta peruspalveluista n. 1 miljoonaa euroa, tämä leikkaus on kärkiluokkaa kuntien joukossa.
Ongelmat ovat siis hallituksien aiheuttamia, määräämällä tehtäviä kunnille mutta eivät täytä lain vaatimusta myöntää siihen kunnille varoja, tehdään siis juuri päinvastoin kuin pitäisi."

Eikö Jokelassa ole kuultu kuntien verotusoikeudesta... jos rahat eivät riitä niin vero% sitten vaan ruuvailemaan. Muiden siivellä eläminen Suomen kunnissa loppuu nyt.

27.12.2011 21:55

Valtionosuusjärjestelmään tuli muutos jo vuonna 2010, mikä on otettu huomioon, kun vuoden 2012 osuuksia on laskettu. Tuo 600 miljoonan leikkaus ei ole juustohöylämallilla toteutettu vaan laskelmissa on otettu huomioon mm. järjestelmämuutoksen tasaus sekä verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus. Nummi-Pusulassa kunnan peruspalvelujen valtionosuus oli 2011 oli 12 579 941 € ja vuonna 2012 se tulee olemaan 13 349 470 eli Nummi-Pusula tulee saamaan n. 770 000 € ensi vuonna enemmän kuin vuonna 2011.

Eli kuntien valtionosuutta vähennetään, mikäli valtionosuuksien kompensaatio on suurempi kuin kunnan verotulomenetykset .Lopputuloksena minkään kunnan tulot eivät muutu verovähennyspäätösten perusteella.
Tarkkailija voisi tarkentaa retoriikkaansa eli kuka ja ketkä tai mitkä kunnat elävät muiden siivillä?

27.12.2011 22:21

Mielenkiintoista - tota en ollut käsittänyt.

Tarkkailija pyrkii lähinnä sekoittamaan soppaa (hän on hyvin aktiivinen myös tossa Siuntio - Lohja keskustelussa ja tuo hyvin harvoin mitään faktoja ..lähinnä erilaisia heittoja ..

27.12.2011 18:47

Vaikka tehtäisiin mega Virkkuset ja jätettäsiin Suomeen ainoastaan 10 kuntaa niin ei sitä kuntataloutta saada sillä kuntoon. Helsinki joka on suurin ei todellakaan ole kaunein - byrokratia kasvaa herkästi kun luodaan suurempia yksiköitä.

Hyvä myös pitää mielessä että kuntien välinen kilpailu on erittäin terveellistä - virkamiehet ja poliitikot joutuvat kilpailtilanteessa käyttämään päätään k ja keskimään parempia ratkaisuja jotta oma kunta pärjää. Elikä jos kaikki niputetaan yhteen tietyllä pendelöintialueella niin kilpailu loppuu ja poliittinen eliitti voi vapaasti nauttia vallasta.

Miten talous sitten saadaan kuntoon - ei tarvitse ymmärtää kovin paljon numeroitten päälle jotta ymmärtää että ilman eläkeiän nostamista yhtälö ei toimi. Tämä on monelle ikävä asia, mutta karu totuus.

27.12.2011 18:57

Ihan vaan muistin virkistämiseksi, luulojen ja pelkojenkin vähentämiseksi kysy itseltäsi:

- montako kertaa viimeisen vuoden aikana (tai viime vuosina) olet ”nokakkain” puhunut valtuutettusi tai muun luottamushenkilösi kanssa jostakin oman kunnan asiasta? Siis hänen kanssaan, jota viime vaaleissa äänestit?

- montako kertaa viime vuosina olet asioinut kuntasi jossakin toimistossa?

- montako kertaa viime aikoina olet vaikuttanut johonkin viranhaltijaan nokakkain?

- seuraatko säännöllisesti esim. nettisivuilta, mitä kunnassasi tapahtuu?

Arvelen, että ”keskimääräisen” kuntalaisen vastauksena kysymyksiin on, että hyvin harvoin (ellei luottamustehtävässä tai viranhaltijana ole työ- tai vaikka harrastuskaveri; hänet näkee siis lähes päivittäin). Nykyisin melkein jokaisella on kännykkä, sähköposti, ”sosiaalinen media” yms.

Niillähän nykyisin pääosin pidetään yhteyttä, vaikutetaan, kerrotaan mielipide kirjoittaen tai suusanallisesti. Vaikuttamismahdollisuudet tai ”demokratia” ei olennaisesti kapene, vaikka fyysinen välimatka on vähän pitempikin.
Nykysuomessa ei tarvita yli 300 kuntaa. Noin satakin (100) riittää.

Säästöjä kuntarajamuutoksista ei tule heti, vaan muutaman vuoden kuluessa. Ne rahat, mitä byrokratiaan (hallinnon viranhaltijoihin, luottamushenkilöstöön, asiakirjojen ”pyörittämiseen”) nyt menee, voidaan käyttää opetukseen, terveydenhoitoon yms., eli ns. ”hyvinvointiyhteiskunnan” ylläpitoon.

28.12.2011 00:07

Helsingissä on (ks. Wikipedia/Helsinki):
- 595 212 asukasta (30.11.2011)
- 85 valtuutettua
- 59 kaupunginosaa
- 136 osa-aluetta
- 369 pienaluetta

Yhtä valtuutettua kohti on 7003 asukasta. Jos asukkaat jaetaan tasan valtuutetuille ja asukkaat innostuvat ottamaan yhteyttä nimikkovaltuutettuunsa, niin tulee aikamoinen ruuhka.
- Jos valtuutettu varaa 6 minuuttia keskusteluaikaa kaupunkilaista kohtia ja käyttää lauantaisin 8 tuntia keskusteluihin kaupunkilaisten kanssa (Valtuutetulla on työ politiikan ulkopuolella ja useimmiten perhe sekä tarvetta yhteydenpitoon kaverien ja sukulaisten kanssa, mikä rajoittaa ajankäyttöä politiikkaan.), niin yhtenä lauantaina hän ehtii keskustella 80 kaupunkilaisen kanssa. Vuodessa hän ehtii keskustella n. 4 000 kaupunkilaisen kanssa. - Eli vuoden aikana hän ehtii keskustella (4000/7000) n. 57 %:n kanssa hänelle nimetyistä kaupunkilaisista.

85 valtuutettua on aika iso lauma.
- Voiko yksittäinen rivivaltuutettu käytännössä vaikuttaa asioihin? Vai päättävätkö puoluejyrät asioista ja rivivaltuutettu toimii kumileimasimena?

Kuinka moni Helsingin 85 valtuutetusta on
- käynyt joka kaupunginosassa
- tutustunut jokaiseen kaupunginosaan
¤ viimeisen vuoden aikana
¤ 5 viimeisen vuoden aikana
¤ 20 viimeisen vuoden aikana?

Miten valtuutettu ehtii perehtyä kunkin alakoulun, yläkoulun, terveyskeskuksen, kirjaston jne. asioihin?

Helsinki tarvitsee 2 -portaista demokratiaa:
- Alemmalla tasolla ratkaistaan paikallisia asioita.
- Ylemmällä tasolla ratkaistaan koko Helsinkiä koskevia asioita.
- Paikallisen politiikan ja poliitikkojen toimintalinja saisi aikaan myös sen, että Helsingin eri alueita kohdeltaisiin tasapuolisemmin. - Nykyään Helsingin niemen eteläosan asukkaat edut hallitsevat Helsingin toimintaa (ratalinjasto, vuokratalojen sijoittelu, merkkirakennusten sijoittelu jne.).

27.12.2011 19:35

Useat kommentoijat tässäkin keskustelussa, ovat nielaisseet Koroman esittämän ja kokkareiden ( demareita, kepua unohtamatta) eduskuntapuolueiden väittämät ja suurella mediamyllytyksellä vyörytetyt epätotuudet.

Väitteet suurkuntien välttämättömyyksistä, ovat vain tarkoitushakuisesti murtaa nykyinen kuntademokratia sekä nykyinen kuntien lähipalvelujärjestelmä.

Miksikö näin ? Kyseessä on kauppakamarien ja niiden kautta yritysten hillitön himo
saada jaettavakseen nykykuntien kaikki rahastettavissa (yksityistettävissä) oleva kunta toiminta. Tähän suosittaa myös EU.

Ja tehdyt tutkimukset kuntapalveluiden suorittamisesta yrityksillä, ovat osoittautuneet - kalliimmaksi.

27.12.2011 20:28

Muistetaan että jokunen vuosi sitten 20.000 asukasta oli maaginen lukuk jolla saadaan massiivisia säästöjä aikaiseksi - no nyt tosta luvusta ei puhu kukaan. Syy on helppo, se juurikaan perustunut mihinkään muuhuun kun mutuun. Maaginen numero on nyt 100 kuntaa - mutta jälleen kerran se perustuu lähinnä mutuun. Kallista ja vaarallista leikkiä...

On selvää että jokin kriittinen massa tarvitaan, mutta olisin hyvin hämmästynyt jos 10.000 asukasta ei riitä siihen. Sitten on kuntia joissa väestörakenne jne ei tue mitään yhtälöä ja näitten kohdalla on välillä löydettävä kaveri. Siten se tehoton Helsinki juttu joka tuotiin esille aikaisemmin

Helpointa ohjata kuntapolittikka (yhdistymisä) olisi jos määriteltäisiin maksimi velkaantumisaste ja maksimiveroprosentti. Mikäli kunta ei selviydy näistä niin Kreikkatyylisesti isoveli päättämään asoista.

27.12.2011 22:30

Mihin tutkimuksiin tässä viitataan ? Jos kunta koon kasvattaminen on tie tehokkuuteen, niin esim. Helsingin pitäisi olla tehokkain, todellisuudessa taitaa olla päinvastoin.

27.12.2011 23:46

Juuri näin - Helsingin kustannukset per asukas ovat paljon korkeammat kun esim Esppon ja Vantaan.

28.12.2011 15:27

Talouden ja väestökehityksen näkymät kunnissa ovat selvillä, ( kts, viimeinen SK 51/11 ). Jos nykytilassa jatketaan kuntalaitoksen toimintaa, on pää pian vetävän kädessä - kansa ei enää niille maksuille herkeä. Käsillä on hyvinvointivaltion "talvisota" - torjuntavoitto tarvitaan ja kuntauudistus on hyvä alku uudella tiellä! Mutta sekään ei riitä.
Jotain olisi tehtävä ylisuurelle julkiselle sektorille - siitä kuntien menot ovat suurin kakku, jota ei pidä enää kapinavaatimusten edessä kuorruttaa. Mitä tahansa tehdään on aina jonkun "kansalisyhteiskunnan" tahon parku päällä; demoratia vähenee ja palvelut häviävät! Julkiseen palkollisuuteen ei kuulu poliittisen vallan käyttö; kuntaväen vierottaminen siitä on piikkilankaeste kuntauudistushankkeen tiellä, mutta siihen olisi heitettävä kasapanos.
Keskinäisriippuvuudet - kolmas sektori, puolueet, vaalivirat ja heitä lypsävä ay -toiminta - pitävät älämölöstä huolen ja kapinoivat "kansan puolesta ja hyväksi".
Kansa kaikkivaltias menee halpaan - rakastaa päättäjiään, jotka lupaavat panna "verot valtion maksettavaksi". Taas palkitaan velaksi ja vedenpaisumus sallitaan vasta, kun kuolema on korjannut päättäjät tai äänestäjät kääntäneet selkänsä!
Vastuuttomuus ja moraalikato tätä ruljanssia nyt pyörittää. Se elätti populisteja vaalivoittoon. Voisiko sitä tulkita myönteisesti, olisiko tulos uudistusvaatimus puolueille ja sysäys politiikan ryhtiliikkeelle?
Eihän vain julkisen talouden tasapainon syöksykierteen oikaisussa pelota taas persulaisuus - ovat nytkin kansan kiihottajia ja vastustavat kuntauudistusta keskustan rinnalla? Toivoisi - vaikka epälenkin - parlamenttaarisesti riittävän voiman omaavan hallituksen hallinnon uudistamishankkeille menestystä. Maassa on tarvetta palauttaa terve ja luottamusta herättävä jukisen vallan organisaatio huolehtimaan kansalaisten perustuslaillisista valta-, turvallisuus- ja sosiaalisista ja sivistyksellisistä perusoikeuksista.

28.12.2011 16:23

Kehyskuntia pitäisi rikkoa pieniksi Keravan ja Kauniaisen tyyppisiksi kaupungeiksi, mutta pk-seutu yhdistää yhdeksi Helsingiksi.

Espoo+HKI+Vantaa+Kauniainen => aidomman näköinen ja kokoinen pääkaupunki Suomeen

28.12.2011 17:02

No onhan se kirjoittajalle edes joku taho (SK 51/11), johon voi edelleen tukeutua mutu perusteisia pakkosuurkunta näkemyksiään. Ja tämähän kyseinen julkaisu on erään kykypuolueen mielipide-lehti, joka on vankasti suurkunta-asialla, tietysti.

On vain niin, että nämä tahot, jotka keinoja ja leimaamisia käyttäen väittävät suurkunta perusteisen "lakiuudistuksen" olevan pelastus kansalaisille, ovat täysillä - väärässä.

Kun "kestävyysvaje" hokemaa käytetään perusteena, väitteellä että on leikattava kunnilta yhä
lisää, niinkuin sixback hallitus nyt tekee ja keväällä 2012 lisää.

Kun ns. kestävyysvaje on rahassa samaa luokkaa, kuin verohelpotukset, joita on osoitettu varakkaille sekä yrityksille, olisikin nykykuntien toiminnan edellytysten, mm. olemassa olevien lähiterveyspalvelut turvaaminen. Tähän riittäisi tehtyjen verohelpotusten peruminen ja suuntaaminen aivan toisin. Ja voitaisiin lopettaa höpinät työssäkäyntialueista/asiointialueista.

Tämän hallituksen kokoomusjohtoisen veropoliitikan vuoksi ns. työväenpuolueet ovat mukana - takuumiehinä ministeri palkalla ja ministeri kyydillä.

28.12.2011 20:02

Kuntauudistuksella tavoitellaan vähän muutakin kuin jotain Jokelan kyläpahasen pers´silmää... sopii vilkaista Suomen kuntakarttaa... ja miettiä - jos kykenee - onko järkeä, että muutama eteläinen asutuskeskittymä elättää kahtasataa kepukuntaa jossain hevonkuusessa.

30.12.2011 16:32

JANNU JOKELASTA lienee omia etujaan ajava luottamus/virkahenkilö - oma suu pussinsuuta edellä. TARKKAILIJAN kehotukseen voi lämmöllä yhtyä - maa tarvitsee uuden halliintorakenteen; paikallinenitsehallinto kunnissa on demokratiaan perustuvan halintojärjestelmän eturintama, jonka toimintaedellytyksistä on vastuussa parlamentaarinen hallitus. Senkin on tuhottava putkihallintonsa ja poistettava nykyisen aluehallinnon sekamelska. Nekin tuottavat hallinnon pöhöä ja turhia hallintokustannuksia niin valtiolle kuin kunnille. Kunuudistus ensin ja sen perään heti keskus- ja aluehallinto uusiksi! Ja vielä tämän hallituksen toimesta.

30.12.2011 19:45

Kiittää hän... ja hankehan etenee... ja toteutuu :-)

30.12.2011 23:52

Moni on täällä kannattanut kuntauudistusta. Jotkut ovat luottaneet hallitukseen kuntauudistuksessa.
Mutta millaista kuntauudistusta halutaan?
Vain nimimerkki 'Helsinkiin 2 -portainen demokratia' on ilmaissut, millaista kuntauudistusta haluaa.

31.12.2011 00:06

Mitä halutaan? (nimimerkki) "Vain nimimerkki 'Helsinkiin 2 -portainen demokratia' on ilmaissut, millaista kuntauudistusta haluaa."

Noh... minä haluan sellaisen kuntauudistuksen, joka jättää maahan noin sata ( 100 ) kuntaa. Se riittää erinomaisesti. Lakkautettujen kuntien turhakkeet joutavat oikeisiin töihin.

31.12.2011 11:00

Kuntien yhdistäminen kokonana toiseen ei ole järkevää vaan jokainen liitos tulisi tarkastella erikseen ja se voi tarkoittaa joissakin tapauksissa kuntien pikkomista. On tärkeää katsoa miten enemmistö joltain aluelta asioi ja sen mukaan tehdä päätös.

Yksi hyvä esimerkki on Nurmijärvi. Länteen tai itään liittäminen on aika mahdoton, koska asiointia ei tässä suunnassa ole, saati kulkuyhteyksiä ja kunnollisia teitä. Eli liittyminen olisi mahdollista vain joko pohjoiseen (Hyvinkääseen) tai etelään (Helsinki-Vantaaseen). Hyvinkäälle taas ei kunnan etelärajalta Klaukkalasta ole paljon asiaa, koska asiointi ja työliikenne sieltä suuntautuu lähes 100% etelään ja kulkuyhteydet Hyvinkäälle ovat huonot. Rajamäestä taas Hyvinkää on lähempänä samoin kulkuyhteyden paremmat. Nurmijärven kirkonkylä sijoittuu tähän väliin, joten tämä tulisi tutkia tarkemmin. Ilmeisesti haluja kirkonkylän liittyä Hyvinkääseen on enemmän. Näillä perusteilla Nurmijärveä ei tulisi missään tapauksessa liittää kokonaisena mihinkään vaan Nurmijärvi tulisi pilkkoa.

Toisaalta Nurmijärvi on asukasluvultaan Uudenmaan suurimpia kuntia ja tulee edelleen kasvamaan, joten liitos ei ole edes välttämätön.

Tärkeintä olisi kuitenkin saada sellaisia kuntia kasaan, jossa nykyiset kulkuyhteydet ja asiointisuunnat määräävät kuntien rajat. Muuten liitoksista saatu hyöty valuu uusien väkinäisten ja sitä myöten kannattamattomien kulkuyhteyksien rakentamiseen.

31.12.2011 11:16

tätä halutaan (nimimerkki) "Tärkeintä olisi kuitenkin saada sellaisia kuntia kasaan, jossa nykyiset kulkuyhteydet ja asiointisuunnat määräävät kuntien rajat."

Tuolta pohjalta kuntaministeri par´aikaa työstää tulevaa kuntauudistusta.

31.12.2011 11:51

Niin EHKÄ työstää, mutta millaisen inormaation pohjalta?
Jos informaatio perustuu kunnan poliittisten päättäjien välitämään tietoon ja lehmänkauppoihin, niin voidaan huomata että kunta on liittynyt johinkin mihin se ei mitenkään kuuluisi.

On mielenkiintoista nähdä esim. Nurmijäven kohdalla onko jako edes mahdollinen paikallispolitikkojen mielestä.

31.12.2011 12:01

Nyt ei paikallissatraappien "mielipiteillä" ole enää merkitystä, se juna meni jo - nyt tehdään kuntauudistus.

1.1.2012 13:04

Halut edellä olevassa kirjoituksessa perustuvat hyvään faktapohjaan, ja niille pitää uusi kuntarakenne perustaa!

Nurmijärvi nykyisessä alue- ja yhdyskuntarakenteessa hajoaa suuntautumisessaan ja sen toiminnallisuus on yhteydessä syvemmällekin pohjoiseen. Historiallisesti kunta on ikivanhaa Hämettä (mm. Aleksis Kiven seitsemän veljestä asui Hämeessä).

Yhdyskyntarakenteelliset faktat ja metropolialueen hallinnon uudelleen muotouttaminen vaatisivat pääradan kasvukäytävällä Hyvinkään ja Riihimäen yhdistämistä niin, että uusi aluekokonaisuus muodostuisi kaupunkiparista ja jaetuista osista Loppea, Janakkalaa ja Hausjärveä. Nythän jo Ryttylä ja Oitti on selvää Rmäkeä, samoin Tervakoski. Loppi jakautuu asioinnissa molempien kaupunkien ja Karkkilan kesken. Siis kuntia asioimisen ja liikenneinfran perusteella pilkkomalla muodostuisi uusi elinvoimainen ja kilpailukykyinen HYRI- kaupunki metropolialueelle! Kehityksen tunnustaminen vaatii Etelä-Hämeeseen uutta kuntaa.

Historiallisten maakuntien nimet ja vielä niissä roikkuvat hallintorajat on aika jäättää yhteiskunnan tarinaperinteeseen, myös tunnustaa pappisvallan piirtämien kuntarajojen toimimattomuus - kuntajaon toiminnallisuus on saatettava ylimmäksi doktriiniksi uusia rajoja piirrettäessä.

1.1.2012 13:57

Raajmäki on niin lähellä Hyvinkäätä 16 km että se pitäisi liittää hyriin. Muu Nurmijärvi on sitten vähän eriasia. Klaukala ei missän tapauksessa kuulu hyriin, koska sinne ei ole mitään luonnollisia yhteyksiä. Klaukkala on niin lähellä vantaan rajaa että Vantaan pohjoisosat ja Klaukkala muodostavat tulevaisuudessa ison taajaman.

31.12.2011 09:50

Jess, Tarkkailija! Julkisuudesta näkynyt n. 100 kunnan malli - entiset kihlakunnat - on passeli paikallisen itsehallinnon uusi aluejako. Tarkentunee sekin ja nähtäneen luonnosteltuna parin kuukauden sisällä? Kiistanalaista vaalipiiriuudistusta lykättäneen siihen asti - nykyisillä rajoilla tapahtunee uusien kuntien muodostumista. Lykkäystarve koskee myös Uuttamaata vaalipiirinä. Jakoon vaikuttaa sen uusi kuntamuodostus ja mahdollinen Pks:n yksikunta/2-portainen hallinnointiratkaisu. Suunta joka tapauksessa on oikea, voi veljet ja Noster silliä!

31.12.2011 11:19

Vaalipiiriuudistuksen lykkääminen on vain pöhkö poliittinen täky... ja täysin tarpeeton "operaatio". Uudenmaan vaalipiiri on - tietysti :-) - jaettava kahtia = läntiseksi ja itäiseksi vaalipiiriksi.

31.12.2011 12:57

Noster silliä saa kunnanvirastosta!

1.1.2012 20:25

"Moni on täällä kannattanut kuntauudistusta. Jotkut ovat luottaneet hallitukseen kuntauudistuksessa.
Mutta millaista kuntauudistusta halutaan?"

Halusin konkreettisia ehdotuksia, esim.:
- Mikä olisi sopiva pinta-ala kunnalle?
- Mikä olisi sopiva väkiluku kunnalle?
- Suomessa liikenneyhteyksien saaminen voi kestää vuosikymmeniä - jopa niin tärkeän hankkeen kuin lentokenttäradan kohdalla. - Pitäisi kuntarajat määritellä nykyisten teitten perusteella? Vai linnuntie-etäisyyksien perusteella?
- Onko toimivaa ja järkevää, että joka kunnassa on sama hallintomalli? - Kuntien ääripäitä (ks. Wikipedia kyseisen kunnan kohdalta):
¤ Inari: Väkiluku 6 746, pinta-ala 17 333,77 km², väestötiheys 0,45 as/km²
¤ Helsinki: Väkiluku 595 212, pinta-ala 214,61 km², väestötiheys 2 785 as/km²
¤ (Ahvenanmaan) Brändö: Väkiluku 484, pinta-ala 108,47 km², väestötiheys 4,48 as/km²
- Olisiko 2 -portainen hallintomalli sopiva?: lähikunta/seutukunta

6.1.2012 17:31

Väkiluvulle ja pinta-alelle on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Harvaan asutuilla seuduilla pinta-ale on varmasti huomattavasti suurempi kuin tiheämmin asutuilla alueilla. Väkimäärä tietysti seuraa pinta-alaa. Näitä enemmän tulee katsoa liikkumista.

Yleisesti kuntien tulisi rakentua nykyisten liikenneyhteyksien pohjalle ei linnunteiden varaan. Ei Suomella ole varaa rakentaa uusia tie-/liikenneyhteyksiä. Nykyiseetkin liikenneyhteydet toimivat juuri ja juuri ja tärkeää on saada ykyisetkin pääkaupunkiseudun tiet parannettua/rakennettua (kehä I-IV, Klaukkalan ohikulkutie, pari junaradat). Muuten kuntien yhteistyötä tulisi lisätä ja vähän pakottaakin.

Tuo 2-portainen malli sopii varmasti jonnekin päin Suomea, mutta ei kaikkialle.

9.1.2012 10:04

Kuntauudistuksessa pönkitetään Helsingin kaltaisia alueita, joilla on taipumus ottaa resurssit kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin. Helsinki ottaa myös maaseudun (koko muu maa) kasvattaman nuoren väen ja jättää maakunnille vain eläkeläiset. Jos Helsinki joutuisi elämään samoin ehdoin kuin muu Suomi, se ei pärjäisi alkuunkaan.

9.1.2012 10:29

Ei mikään kunta pärjää elämällä kuin kepukunnat Tundralla ja Kepulandiassa... ne tarvitsevat rahasäkkejä, että saadaan edes hengenpitimet hoidetuksi.

9.1.2012 12:04

Kun etsitään tehokkainta yksikkökokoa julkisien palveluiden tuottamiseen, eli tehokkaimmin toimivan kunnan asukaslukua, on tutkimuksissa niin suomessa, kuin maailmallakin, saatu tulokseksi luku 150 000 asukasta. Tätä isommissa kunnissa hallinnon yleiskustannukset kasvavat aina säästöjä nopeammin, olipa aikeet miten hyvät tahansa. Keskenään mahdollisimman samankokoiset kunnat mahdollistavat kuntien tasa-arvoisemman kohtelun ja toimintojen tuottamisen vertailun kautta tehokkuuden kehittämisen.

9.1.2012 19:06

TARKKAILIJALLE; eiks sentään myös piirun verran pohjoiseen pitäis vaalipiiriä uudellamaalla työntää. Älytönhän on raja Hyvinkään ja Riihimäen välissä. Voiskohan tehdä niinkin, että Keski-Uusimaaliitettäisiin Hämeeseen, joka on asialliseti PKS:n työssäkäynti- ja tukialuetta. Leggitiimi kansanedustajan vastuu yhteiskunnallisista toiminnoista jäsentyisi myös hyvin näin. Rataa pitkin sitten kaikki loput - ehkäpä Kymeen vielä häntiä!
KETTUSELLE; kylläpä siinä tutkimuksessa perääkin on, kun järjestetään paikallisia hv-palveluja. Hallinnon hulluutta on maassa riittämiin; täällä ylläpidetään esim. vaativaa erikoissairaanhoitoa ja maakuntia 150 000 asukasta pienemmällä väestöpohjalla. Sitten on meneilläänvallan keskitystä ja paikallistoimintojen lopetusta poliisissa, palo-ja pelastustoimessa sekä oikeuslaitoksessa, jossa kanslaiset tarvitsisivat turvallisuutensa vuoksi näkyvyyttä ja lähipalvelua. Perusairaanhoidossa - aluesairaaloita kupataan- keskusairaalaan siirretään palvelujen satavuutta ja potilasturvaa vaarantaen lähellä parhaiten annettavia palveluja ja tarpeellisia toimintoja!
Melkoinen reviiritaistelu / omien etujen puolustaminen on melskeisenä menossa veropiikissä elävällä hallintoporukalla. Kapinoita sytytellään siellä sun täällä; kunnissa, ammattikorkeakouluissa ja kohta myös varuskuntien sijaintipaikoilla. Ja kansa katselee tyynnä sivusta!
Järkeä ja valtaa on hallituksen käytettävä julkisen talouden pelastustoimissa. hallinnon suurremontti kokonaisuudessaan on asiaa. Turha ja tehoton ylihallinnoiminen on lopetettava. Sillä päästään pienentämään velkakantoja ja varautumaan "hulttiovaltioiden" takuumiehen rooliin.

9.1.2012 19:15

Mulle sopii erinomasen mainiosti toi sun ehdotukses neuvottelujen pohjaks :-) ...etenki jos päästäs rokottamaan, ees vähän, Keravaa... ja Keravan Keisaria :-)

10.1.2012 11:49

Pahaan paikkaan osui painovirhe, mutta TARKKAILIJA ymmärsi silti ajatukseni. Meren rantaa tarkoitin!
Pääkaupunkiseutu yhtenä kuntana tai nykyisten kuntien - Kauniainen Espooseen liitettynä -seutuhallintona maankäytön ja liikenteen ylikunnallisena päättäjänä on kansakunnan etu. Siitä päärataa ja itä -länsisuuntaan työntyvät kasvualueet/kaupunkikeskukset tulisi muodostaa metropolialueen aluekehitysliitoksi; rannasta lukien Hankoa, Lohjaa, Riihimäkeä, Mäntsälää ja Porvoota myöden. Se on yhteisen aluerakenteen suunnittelun, ylläpidon ja kehittämisen luonnollinen, kasvuvoimaansa etelästä saava alue. Sen keskusten verkkomaisen yhteistyön roolina voisi olla ylläpitää kansainvälisesti kilpailukykyisen metropolin työvoiman saatavuutta, virikkeellistä asumisympäristöä ja teollisen tuotannon työpaikkaalueita. Ruuhkantorjuntajoukkueeksi verkosto olisi valjastettava!
"Ympyräliitolla" olisi vaativa tehtävä Etelä -Suomen aluerakenteessa osana maan selviytymisstrategiaa. Pääradan uudistetut parikaupungit nauhana Kerava-Järvenpää, Hyvinkää - Riihimäki - niihin yhdistettyinä ns. maalaiskunnat - olisivat luonnollisia ja vahvoja, keskisuuria kaupunkiyksiköitä vastaanottamaan metropolin kasvupaineita. Myös yhtenä kuntana kukin kilpailemaan asunkkaista ja työpaikoista idän ja lännen suunnassa olevien kasvukeskusten kanssa.
Tasapainoista ja kestävää kehitystä uudella ylikunnallisella toimintatasolla pitäisi edistää ja imastopoliittiset syytkin vaatisivat kiskojen tehokasta käyttöä!
Eiks`tällä idealla rokotettais "Keravan keisaria"; se mitä kuntavallassaan menettäisi niin ahneutta silti palkittaisiin. Mediamoguli on jo suvereeni julkisen sanan toimija pääradan nauhakaupunkien alueilla. puolensa on siinäkin, että HäSa ns. maakuntalehtenä sammuisi ja markkina-alue vastaisi vain kaupunkilehteä. Ihmetyksen aihe on, että moguli on liittoutunut kuntakapinallisiin, mutta on ollut jokapaikan höylä ja messuamassa aina kilpailun tehokkuuden puolesta ylihallinnoimista vastaan!

10.1.2012 12:01

“Kyllä minä miinat tunnen, tuohan on potkupallo.” Letkautus sopii erinomaisesti "Keravan Keisariin"... ja sinut, Tapu, minä tunnen jo ennestään suoraselkäisenä aatteen miehenä ja oman tiensä kulkijana - siinä hommassa on osattava erottaa miina ja jalkapallo toisistaan... ja sinähän olen yhä hengissä... poliittisestikin :-)

10.1.2012 14:54

Tappaahan se poliittinen miinakenttä varmasti sen, joka rohkenee puhua vakavasti todellisten ratkaisujen puolesta. Etulinjassa ei siksi ole ruuhkaa!
Kaikki rakenteellinen uudistaminen yhteiskunnassa on räjähtävää ainetta - sattuu kipeästi monilukuisten ja kuviteltujenkin saavutettujen etujen kylkeen. Eikä sellainen ajattelu ole tänään politiikassa sallittua käytöstä. Kyyristellään ja itketään vain yhdessä äänestäjän kanssa alenevaa taloutta, korkeita veroja ja silti hiipuvaa palvelutasoa. Visioita ei tarvita eikä analyyttistä strategista näkemystäkään - turvallista on vain entisen säilyttäminen ja turhien lupauksien antaminen äänestäjille.
Miinanpolkijoita tarvitaan - olihan niitä edellisessäkin sukupolvessa. Yhteinen hyvä oli hengenkin uhraamistakin tärkeämpi ja rohkaisi toimintaan. Poliittinen kuolemanpelko on vallannut yhteiskunnallisen toiminnan - hyvinvointivaltion kuolinkellojen soitto kaikuu!

Oliskohan TARKKAILIJA meissä rohkeutta? Nyt tarvitsisi vain omalla nimellä esiintyä ja mietiskellä Metropoli -Suomen parasta/parempaa aluerakennemallia ja hallintoa. Jokus joku meitä vaikutusvaltaisenpi saattaisi kenties "omana ideanaan" ajatuksiimme tarttua. Olishan se jo vaivamme väärti. Uskoa kannattaa elättää. Tietenkin todenäköisyys on suuri, että käytämme palstaa turhan panttina, mutta dementian torjunnastakin sellainen askarrus kävisi. Jos tässä ideaa, etsitään toisemme! Sinä voit olla aloitteellinen - tunnethan minut.

10.1.2012 19:05

kuntia yhteen tai pilkottaessa on hyvä muistaa että kunta työntekijällä erikoinen 5vuoden suoja aika irtisanomiseen ,millä mulla alalla on työntekijällä 5v suoja

11.1.2012 13:22

Eikä näytä se 5 vuottakaan riittävän ainakaan Porvoossa, jossa kuntaliitos oli vuonna 1997 ja siten 5 vuoden irtisanomissuojan aika ulottui vain vuoteen 2002 saakka, mutta Porvoon kaupungin henkilöstömäärä on kasvanut näihin päiviin saakka. Kun lähtötilanne kuntaliitoksen jälkeen oli tuplaorganisaatio, niin ainakin pomoportaassa lienee vieläkin karsittavaa (esim. koulutoimessa).

10.1.2012 23:49

58-60-luvun tienoilla Keskipohjanmaalla 13000asukkaan eräässä kunnassa oli veroprosentti seitsemän (7 äyriä) ja muita veroja ei sitten ollutkaan. Kunnassa oli yksi lääkäri ja yksi hammaslääkäri ja tietysti eläinlääkäri.

10.1.2012 23:55

Missäs ne koulua kävi???

11.1.2012 10:26

Koulut oli jokaisella kylällä. Kävellen ja suksilla jaksoi hyvin kulkea kouluun. Joskus pääsi hevosen kyytiinkin.

11.1.2012 11:38

O.K. + Enää ei ole. Onneksi.

11.1.2012 12:42

Kohtuutonhan kuntatyöntekijän suoja on! Maksatetaan veroissa kuollutta lehmää, kun puolueet pelkää ja lipoo omaa poliittista aktiiviväkeä. Vikitellään turhaa kuntia omilla päätöksillään edistämään kuntalaitoksen rakennemuutosta. Tämä suojakaan ei riitä tätä ayväkeä alistumaan yleisen edun edessä - kuntakapinassa lisäksi heilutaan päällepäsmärinä. Maassa on parlamentaarinen hallitus - sen vastuulla on järkevä kuntajako ja yksinkertaisella enemmistöllä päätettävä laki riittää!
Irtisanomissuojaa hakevat/tarvitsevat etupäässä vain kunnan hallintopyrokraatit ja liikaväeksi osoittautuvat pomot - ne säästöt pitäisi ulosmitata.
Tämä byrokratiaporras on valitettavasti vankka kuntapolitiikan muotoilija ja pyörittäjä; oman edun ajaja ei tietenkään oksaansa vapaaehtoisesti katkaise. Kuntatekniikan työntekijöiltä,- hoitavilta käsiltä ja opettavilta aivoilta ei hommat lopu. Rajojen poistuminen ei syö nykyisiä lähipalveluita.
Turhanaikaista on kääntyä historian hämärään ja/tai ministerin haukkumiseen uudistushankeen vastustamisessa. Kaikki on kyläkoulujen ajasta muuttunut modernin yhteiskunnan kasvun ja tarpeettoman byrokratisoitumisen myötä. Puolustetaan porukalla nyt uusin keinoin kansakunnan saavutuksia julkispalveluvaltiona! Kuntauudistus palvelee sitä päämäärää.
Soisi siihen "Keravan keisarinkin" kuntapoliitikkona ja kansanedustajana sopeutuvan.
TARKKAILIJA, odottelen yhteydenottoasi!

14.1.2012 12:38

TAPU (nimimerkki) "Kuntauudistus palvelee sitä päämäärää. Soisi siihen "Keravan keisarinkin" kuntapoliitikkona ja kansanedustajana sopeutuvan. TARKKAILIJA, odottelen yhteydenottoasi!"

Täällähän minä :-) Tämänkin lehden omistaja ei taivu koskaan mihinkään, hän on oikeassa, aina oikeassa :-( Kuntauudistuksen julkinen keskustelu avattiin taitavasti juuri ennen vaaleja pohjapaperilla jota nyt kuulostellaan. "Mahdottomimmat" ehdotukset poistetaan lopullisesta ehdotuksesta... ja sitten se toteutetaan... sanoo oppositio ja/tai muutama keravalainen itseään täynnä oleva vallantäyteinen kohjo mitä tahansa :-)

14.1.2012 14:33

Niinhän se tietenkin on T ARKKAILIJA- ei sota yhtä miestä kaipaa!
Tuo puhe pakkoliitoksista ja niiden vastustamisesta on hössön hössön! Kuntajako on yksinkertaisen enemmistön asia eduskunnassa. Hallituksella on parlamentaarinen enemmistö, jonka tulee ajaa/ajatella vain kansan ja elinkeinoelämän kehittymisen tarpeita. Paikallisen itsehallinnon asukaille perustuslain mukaan antamaa suojaakaan ei kartanmukainen kuntajako loukkaa, vaikka professoritasoinen "asiantunteva kapinallinen" niin kansaa manipuloi.
Sk:n jutussa viljelty epäily hankkeen heikoista toteuttamismahdollisuuksista on suorastaan "kuntakapinan " puolelle asettumista ja heidän lippunsa näyttöä!
"Kansa kyllä tietää" - kuntauudistus on maassa ollut vireillä yli puoli vuosisataa - keskusteltu on ja kompromissattu loputtomiin. Kartta kuntien yhteistyöalueista jo 60 - luvun lopussa näytti samalta, kun nyt vuodettu kuntakartta, yhteistyö on muunnettu yhdeksi paikalliseksi itsehallinnoksi. Silloinen kompromissi - yteistyön polku - on kuljettu kuilun reunalle asti - seuraavalla pudotaan, ellei tämän kartan kaltaista uudistusta tehdä. Menneisyys on käynyt veronmaksajalle kovin kalliiksi!
Onneksi nyt summataan kuntayhteistyön hedelmät. Mätiä ja kevottomia ovat, vaikka niitä kuntapoliitikot vielä hinkuvat "veljellisiin pyöreisiin pöytiinsä", jossa pääidea on juonia "veroja valtion maksettavaksi".
Hallitus parlamentaarisen vastuunsa tuntien piirtää rajat, tekee varmaan vielä joitakin asiallisia kompromissejäkin kuntapohjaan, mutta se riittää ja sillä hyvä. Kansa tukee rohkeutta ja turhan hallinnoinin purkua! Kannatelaan me hanketta yhdessä tällä palstalla.

14.1.2012 17:43

Kuntaremontista tulee suurempi muutos kuin vielä osataan arvatakaan. Siksi sen vastustamisen taakse ja puolesta, siis vastustamisen puolesta :-) on asetettu kaikki mahdolliset - ja mahdottomat - "voimat". Surkeimmin tankkien asemaan ajossa on epäonnistunut Kepu, joknka puheen"johtaja" on linjannut kantansa oraakkelimaisesti "Se on kaadettava, se on tärkein tehtäväni". Kukaan ei liene kertonut hänelle, että oppositio ei kaada yhtään mitään :-) Toinen operoija sen sijaan on näyttänyt taitonsa = Tapani Ruokanen, SK:n päätoimittaja, on hyvin pitkäaikainen demarien taustavaikuttaja. Hänen motiivinsa on parantaa demarien asetelmaa kokoomusvetoisessa suunnittelussa... siksi vuoto.

11.1.2012 14:18

Kunta-alue.
Tulevaisuuden visio:
Asun kunta-alue numero seitsemässä (7).
Kunta-alue 7:ään kuuluu viisi kuntaa, jotka ovat jakaneet tehtävänsä ja palvelunsa toimivuudeltaan, työmatka-, asunto-, ammattitaito- ja palvelutarpeen mukaan.
Kunta-alue käyttää sille suunnatut valtionapu- ja muut hankkeet kunta-alueen kuntien kesken yhteisesti sopien.
Kunnat käyttävät perinteisiä nimiään.
Kunta-alueella ei ole päällekkäisiä toimintoja muuten kuin tarvittaessa.

14.1.2012 12:19

SK:n kuntakartta ja Hesari tänään; meillä on siinä hyvä pohjakartta jatkaa keskustelua! Palataan Koroman ajatukseen - kuntia pitää myös pilkkoa! Silmäys karttaa näyttää lähtevän nykyisten kuntien fusioimisesta, siinä se osoittaa kannatettavan suunnan, mutta unohtaa rajojen hienosäädön. Vain joitakin kuntia on osoitettu jakoon.
Pappisvallan vanhat rajat kuntarajoina eikä kulkuyhteydet kuntakeskukseen ole kaikissa kunnissa kylistä katsoen sujuvaa asiointia tukevia. Meillä on maantiede, rikkonainen ja vesien pirstaloima kuntatodellisuus useissa kunnissa.
Onneksi kartta on vasta vuoto ja siksi keskeneräinen; ministeriöstä kerrotaan valmistelun jatkuvan. Siinä toivoisi "kyläläisten" ongelmiin puututtavan! Hienosäätöä karttaan - kuntarajoja pitkin uudet kuntarajat ovat monissa kunissa paras käydä. Kylätoimikunnat katsokaa karttaa ja olkaa yhteydessä ministeriöön! Nykyiset peruskuntien päättäjät eivät kyläetuja uudistuksessa palvele - sokea hankeen vastustus häivyttää kansalaisten edut.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.