19.11.2011 - 07.30

Kuntia pitäisi myös pilkkoa

Paras-hanke osoittautui huonoksi hankkeeksi. Se lisäsi kuntien hallintohimmeleitä ja etäännytti kuntalaisia todellisesta päätösvallasta ja vastuusta. Nyt tarvitaan rohkeampia ratkaisuja.

Suomen kuntarajat ovat hevospelien aikakaudelta. Silti niitä puolustetaan kuin omaa pihapiiriä. Kuntaliitokset ovat perustuneet porkkanarahaan ja lupaukseen taata kaikille kunnan työntekijöille vähintään viideksi vuodeksi työpaikka.

Ministeri Henna Virkkunen voisi nyt yhdistämisen lisäksi myös pilkkoa vanhoja kuntia ja aloittaa Siuntion jakamisella. Puolet kuntalaisista asuu ja asioi Lohjan suuntaan, toinen puoli käyttää Hangontietä Kirkkonummelle ja Helsinkiin. Kuntalaiset äänestivät liitoksia vastaan. Kun vastaus oli poliitikkojen mielestä väärä, mielipiteelle tuhahdettiin. Siuntio voitaisiinkin katkaista keskeltä ja liittää puolikkaat lähimpään keskukseen Lohjaan tai Kirkkonummeen.

Miksi kuntaliitoksen pitäisi noudattaa vanhoja rajoja, kun niillä ei ole mitään yhteyttä työssäkäyntialueisiin ja asiointiin?

Vanhoista rajoista riippumaton kuntien uusmuodostus muokkaisi Suomen tehokkaasti. Tavoitteena pitäisi olla hallinnon ja kuntalaisten palveluiden tehostaminen. Siitä ei liitoksissa ole tähän mennessä saatu paljonkaan näyttöä.

Kuntauudistusta on tehty nyt kahden hallituksen voimin. Paras-hankkeessa motiivina oli keskustapuolueen valta-aseman turvaaminen. Uudesta hankkeesta saattaa tulla yhtä torso, sillä muutoksen vastustajia löytyy kaikista puolueista. Kovin vankkaa kansalaisten tukea sille ei ole saatu. Se voikin tulla hallitukselle ja kokoomukselle kalliiksi syksyn kunnallisvaaleissa

Jos jokainen kunta toimisi niin kuin paras kunta Suomessa, tuottavuus kasvaisi ja menojen kasvu pysähtyisi. Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden tuottamiseen ja ostamiseen, eikä kaiken vanhan suojelemiseen.

Kunnat ovat nyt valtion elättejä, vaikka elämöivätkin itsenäisyydellään. Kuntaverot eivät riitä menojen kattamiseen. Valtio joutuu rahoittamaan niitä 10 miljardilla eurolla vuodessa.

Summa on sama, jonka valtio kerää veroina koko maan palkka- ja pääomatuloista sekä yritysten voitoista. Sekään ei riitä, valtion tuki on kasvanut muutamassa vuodessa 60 prosenttia.

Kuntien kulut kasvavat vuosittain miljardilla eurolla, mutta palveluiden laatua kulujen kasvu ei ole parantunut ja tuottavuuskin on heikentynyt vuosikymmenessä yli 10 prosenttia, perusterveydenhuollossa sitäkin enemmän.

Syynä ovat liitosten vuoksi syntyneet kuntayhtymät ja liikelaitokset, joissa tehokkuus ja tuottavuus eivät ole kohentuneet, eivätkä kustannukset alentuneet, mutta päätöksenteko on etääntynyt peruskunnasta ja kuntalaisista. 1990-luvun laman jälkeen kuntiin on palkattu 60 000 työntekijää lisää. Ei siinä tehokkuus ja tuottavuuden parantaminen ole ensimmäisenä tavoitteena.

Pääministeri Jyrki Katainen uskoo, toivoo ja vaatii uudistusten tehostavan kuntataloutta. Kataisen mukaan vaihtoehdot ovat palveluiden vähentäminen tai rakenteiden muuttaminen.

Mutta ei rajojen siirtäminen mitään tehosta, jos hallintoon ja palvelurakenteeseen ei saa tai voi tehdä rohkeita muutoksia.

Sitä taas vastustavat samat kuntapoliitikot, jotka ovat tehottomuuden saaneet aikaan. Heistä joka kolmas on kunnan työntekijä.

Kommentit

Kommentit

---Siuntio voitaisiinkin katkaista keskeltä ja liittää puolikkaat lähimpään keskukseen Lohjaan tai Kirkkonummeen.
Miksi kuntaliitoksen pitäisi noudattaa vanhoja rajoja, kun niillä ei ole mitään yhteyttä työssäkäyntialueisiin ja asiointiin? ---

Jos Siuntio pantaisiin puoliksi, niin Siuntion terveysasemalle ja hammmashoitolalle ei jäisi riittävää asukaspohjaa.

Kristian Parvia... (ei varmistettu)

Asia kirjoitusta Koromalta. Ratkaisulla saataisiin varmasti suuri osa Siuntion kuntaliitoksen vastustajista tyytyväisiksi ja palvelut kohdennettua oikein.

Sitä paitsi vuosi pari tätä Uutta-Lohjaa, ja saamme joka tapauksessa tehostettua Siuntion terveysasemaa ja hammashoitolaa. Siuntioon riittää ihan hyvin hammaslääkärin ja kunnan terveyden hoitajan ajoittain palveleva etäpiste. Etäpisteen sijainti voisi vaikka vaihdella eri päivinä näiden kuntaliitos-osapuolten kaukaisimmilla eri alueilla, ja kiireelliset tapaukset hoidettaisiin aina kaupungissa. Tehostusta peliin, ja turhat palvelut pois kuluja tuottamasta! Eihän näissä kuntaliitoksissa muuten ole mitään järkeä.

Kuntaliitos tehostaa (ei varmistettu)

" Kataisen mukaan vaihtoehdot ovat palveluiden vähentäminen tai rakenteiden muuttaminen"

Tuloksena on molemmat. Ja kukaan ei ole tyytyväinen.

"Jos Siuntio pantaisiin puoliksi, niin Siuntion terveysasemalle ja hammmashoitolalle ei jäisi riittävää asukaspohjaa.
Kristian Parviainen- Siuntion sdp "

Koroma ei ole kiinnostunut Siuntion palveluista. Eikö tuo optimaalinen asukaspohja terveyskeskukselle liene jossakin 20 000 asukkaan tienoilla ? Alakouluissa se on VATTin laskelmien mukaan noin 300. Lukioissa rajana on taivas.

Jari Ylitolonen

Noh... kuka mistäkin on kiinostunut... ja ei ole. Kepua ei ole koskaan kiinostanut kuka lystin maksaa koska kepulaiset eivät maksa mitään itse... mutta kyläkoulua, lastentarhaa ja terveyskeskus joka hemmetin kyläräppänässä pitää olla - saahan Helsingistä rahaa millä mällätä. Nyt se on kuitenkin loppu - jos Jarin Pummi-Nusula haluaa mitä ikinä tahansa maan ja taivaan väliltä niin se maksaa itse viulunsa... sopii muistaa, että kunnilla on verotusoikeus... ja ei kun vero% korottelemaan :-) :-)

Tarkkailija

Nummi-Pusula on nyt kuopattu. Tullaan nyt lohjalaisten lompakolle ;-) Eipä tuo nykyisen Lohjankaan palveluverkosto ole sillä optimaalisella tasolla, jolle Katainen ja Koroma sen haluaa.

Jari Ylitolonen

kuntauudistus? haetaanko sille omalle puolueelle mahdollisiman suurta kannatusta näin alueittain vai oikeasti jotain säästöjä,joku on kyllä tutkinut tämän tarkkaan?

rane

Säästöjä tietysti... niin, että pikkukuntien tolkuton tuhlaaminen ja toisten siivellä eläminen lopetetaan. Jos joku kunta haluaa kivijalkaterkkarinsa ja puukoulunsa kolmelle oppilaalle ni siitä sitte vaan... on kaivettava omaa kuvetta, ei valtion rahasäkkikään pohjaton ole.

Tarkkailija

Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden tuottamiseen ja ostamiseen. Olikohan tässä painovirhe, olisin odottanut tämän lehden numero yksi kirjottajalta seuraava; Kunnista pitäisi tehdä ”logistiikkakeskuksia”, jotka keskittyvät korkeatasoiseen palveluiden ostamiseen. Ei kuntien kannata palveluita tuottaa, yksityinen palveluntuottaja menee heittämällä ohi. Esim. lääkäripäivystys olisi maksanut yli 600 000 €/vuosi, samalla summalla voitaisiin lähettää noin 16 ihmistä vuoden jokaisen päivänä yksityiselle lääkäriasemalle Munkkivuoreen, koska siellä käynti keskimäärin 100 €/ kerta. Taitaa maksaa tämä kunnallisesti tuotettava palvelu tässä tapauksessa noin 10 kertaa enemmän kuin yksityiseltä ostettu, jos vain 6 tapausta päivässä. Tasavero peratiisiin Peltonen tai joku muu vasemmistolainen voisi korjata tämän, jos ja kun on erimieltä. Nurmijärvikin kannattaisi pilkkoa siten, että Peltonen ja muu vasemmisto voisi muodostaa oman kunnan, jossa voisivat ihan itse omilla rahoillaan näperrellä kaiken hyvän eli oman etunsa eteen.

Ei tasaverolle (ei varmistettu)

"Ei kuntien kannata palveluita tuottaa, yksityinen palveluntuottaja menee heittämällä ohi. Esim. lääkäripäivystys olisi maksanut yli 600 000 €/vuosi, samalla summalla voitaisiin lähettää noin 16 ihmistä vuoden jokaisen päivänä yksityiselle lääkäriasemalle Munkkivuoreen, koska siellä käynti keskimäärin 100 €/ kerta."
=
Ihan täyttä roskaa... satasella et lähetä Lohjalta Munkkaan leguriin yhtään ketään - se maksaa ainaki kolme hunttia per kerta... ellei enemmänki !!!

Tarkkailija

Nimimerkiltä "Ei tasaverolle" on mennyt sekaisin taloudelliset käsitteet päivystys ja asiakastoimenpide.
Päivystys pitää maksaa aina. Esim. kampaamoliikkeen pitää maksaa toimitilakulut joka kuukausi, vaikka siellä ei kävisi edes yhtä asiakasta. Jos kampaamoliikkeessä työskentelee yrittäjäomistajan lisäksi palkkatyöläinen, niin hänen kuukausipalkkansa on myös päivystyskulu.
Asiakastoimenpidemenoihin kuuluu työkalujen kulumisesta ja käytöstä (esim. sähkö) syntyvät menot. Ja esim. kampaamoliikkeessä erilaiset kemikaalimenot.
Asiakasmaksujen pitää kattaa päivystysmenot ja asikastoimenpidemenot, tai muuten yhtiö menee konkurssiin.

Talouden käsitteitä (ei varmistettu)

Koroma on oikeassa.

Siuntion päättäjille voisi laittaa vielä sellaisia terveisiä, että jos halua olisi Kirkkonummen suuntaan niin Siuntio ei olisi samassa tilanteessa koskien kunnan pilkkomista. Siuntion ja Kirkkonummen raja tukee kokonaisuutta paljon paremmin.

Dallas

Ei ole mitään järkeä tehdä kunnista uusia kuntia. Maassamme on paljon kuntakeskuksia joita ei pidä pitää hengissä tekohengitysellä vääristyneellä tukipolitiikalla. Toimimattomat kuntakeskukset tulee jyrätä maantasalle ja ihmiset siirtää vaikka pakkokeinoin pääkaupunkiseudulle perustettavaan SuurHelsinkiin.

c-kasettimies (ei varmistettu)

Ei tarvita jyrää... paljon halvemmalla päästään muuttamalla kuntien valtionapujärjestelmää - ja sitähän ollaan par´aikaa tekemässä... tekohengityskuntien rällääminen muiden rahoilla loppuu. Nyt.

Tarkkailija

Tällaista on yksityinen "hoiva" uutisten mukaan. YLE Uutiset:
Hoitotyöntekijät arvostelevat kovin sanoin yksityisiä vanhusten hoivakoteja. Suomen Lähi- ja perushoitajaliitto Super väittää, että monissa hoivakodeissa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Hoitajien mielestä kunnat ja viranomaiset ovat lyöneet laimin hoitokotien henkilöstömäärien ja hoidon laadun valvonnan.
Hoitotyöntekijät arvostelevat kovin sanoin yksityisiä vanhusten hoivakoteja. Suomen Lähi- ja perushoitajaliitto Super väittää, että suuressa osassa hoivakoteja on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Hoitajat syyttävät kuntia ja viranomaisia laadunvalvonnan laiminlyönnistä.
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin mukaan hämeenlinnalaisessa hoivakoti Keinukamarissa asiakkaat joutuvat olemaan liian pitkiä aikoja märissä vaipoissa eikä heitä ulkoiluteta. Liian vähäisen hoitohenkilökunnan vuoksi on sattunut jopa kaatumisia ja muita potilasvahinkoja. Asukkaat ovat pissanneet huoneidensa pimeisiin nurkkiin, kun yöllä ei ole ollut hoitajaa taluttamaan heitä vessaan.
- Lääkärit ovat puuttuneet siihen, että heitä pyydetään lääkitsemään asukkaita yöksi aiempaa enemmän. Lukitaan ovia ja pidetään suljettuna laitoksena, vaikka laitos ei sitä olekaan. Siellä on tapahtunut ihan selkeitä potilasvahinkoja, joista mekin olemme tehneet Valviralle ilmoituksia, sanoo järjestöpäälikkö Raija Moilanen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superista.
Attendo MedOne kiistää huonon kohtelun
Keinukamarin omistaja, Attendo MedOne kiistää vanhusten huonon kohtelun. Yrityksestä ei haluttu antaa YLE Uutisille haastattelua. Vastuu hoitajien määrästä ja hoidon laadusta on yrityksen mukaan kaupungilla.
- En ole ollut siellä öisin, joten en voi kommentoida tuohon, sanoo ikäihmisten palveluiden tilaajajohtaja Jukka Lindberg Hämeenlinnan kaupungilta.
Hämeenlinnan kaupunki ei ole ostanut Keinukamariin lisää hoitajia, vaikka aluehallintovirasto kehotti kaupunkia tekemään niin jo viime kesänä.
Potilas- ja työturvallisuus vaarantuu ympäri Suomea
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin mukaan hoidon laatu sekä potilas- ja työturvallisuus vaarantuvat ympäri Suomea yksityisissä hoivakodeissa liian vähäisen henkilökunnan vuoksi. Järjestön selvityksen mukaan viidennes hoivakodeista ei täytä edes sosiaali- ja terveysministeriön virallisia minimisuosituksia henkilökuntamääristä.
Liitto väittää, että hoitohenkilökuntaan kuuluviksi lasketaan usein myös muita töitä tekeviä, kuten hoivakotien johtajia tai palkanlaskijoita.
Järjestö moittii palvelun ostajia eli kuntia, aluehallintoviranomaisia ja Valviraa henkilökunnan määrän sekä hoidon laadun valvonnan laiminlyönnistä.
- Meillä ei käytännössä ole varaa nostaa henkilöstömitoitusta sellaiseksi, mikä ehkä tarvittaisiin, jotta voisimme tehdä hyvää tai erinomaista hoivatyötä. Ei Hämeenlinnassa, eikä tällä hetkellä varmasti muissakaan Suomen kunnissa, sanoo tilaajajohtaja Jukka Lindberg Hämeenlinnan kaupungilta.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vardforetagarna-granskar-carema-1
http://www.hs.fi/kotimaa/Verottaja+ja+poliisi+k%C3%A4yneet+hoivayrityste...

Irene

Tarkkailijalle, jos saat kulumaan 300 niin sillä saadaan ainakin viidelle potilaalle hoito joka ikinen vuoden päivä ja tulee halvemmaksi kuin ihannoimasi kunnallinen vaihtoehto byrokraattinen.

Ei tasaverolle (ei varmistettu)

Kun kunta hoitaa homman niin tuo € 300,- ei ehkä edes riitä, mutta jos tarkoitat että lyödään "asiakkalle" rahaa käteen ja hän hoitaa itse homman niin se raha menee kyllä takuuvarmasti viinakauppaan... ja lääkärissä aletaan käydä päivittäin.

Tarkkailija

Pitäkää nyt sitten kaikki mahdolliset pienet tai vähän isommat kuntanne, ja maksakaa iloisina kohoavia kunnallisveroja. Entäpä sitten kun se kunnan ns. veroäyri alkaa lähennellä 25:ttä? :) Joissain kunnissahan se on jo yli 20:n luokkaa. "Tarvis kai tehrä jotain", vanhaa "viisautta" siteeratakseni.

Jyri Puhtinen

Kuntien menoja on karsittava rasakaala kädellä ja kuntaremontissa" voidaan säätää kuntalakiin vero%:n yläraja... olkoon vaikka 22,5%... ja sillä on sitten pärjättävä. Olleelista on, että kerjäläiskuntien eläminen muiden siivellä loppuu... ja sehän loppuu nyt.

Tarkkailija

Koroman perustelut perusteellisen kuntauudistuksen tarpeesta ovat pitävät; hän ja Katainenkin paimentaessa ruotuun omiaan uudistuksen puolesta on sivuuttanut tärkeän näkökohdan.

Nykyisistä kuntapalveluista on tuleville veronmaksajille lykätty jo kunnon mätkyt. Kuntien lainakanta on kaikkien aikojen suurin, 14 mrd.; siitä noin puolet on tervettä investointikustannusten siirtämistä ja rasituksen jakamista sukupolvien vällä, loppu kapenevan ja työssäkäyvän ikäluokan"ryöstöverottamista". Vielä lisäksi heille maksuun lankeaa "päättäjien huijaus"; kirjanpitokikkailuilla ja tasejärjestelyillä on aiheutettu yli 10 mrd:n rahoituskupla. Se on tulevaisuuden hoidettava tavalla tai toisella. Valtion vuotuinen velanotto on nyt noin 7 mrd. ja pitkälle eteenpäinkin se jatkuu, siis kaksinverroin suurempi "kakku" on työnnetty lastemme ja lastenlastemme kurkkuun. Eikä heidän mahdollisuutensa suureen palkkapussiin tässä maassa - kansainvälisen kilpailutalouden oloissa muutenkaan kehuttavilta vaikuta heitä käy sääliksi.

Tämän sukupolvien kuntapäättäjät ovat syöneet enemmän kuin kuin säästäneet ja vielä jättäneet "jätöksensä" muiden siivottavaksi- demokratian ryöstöviljelyä! Eduskunta ja hallitus on sallinut tällaisen menon tapahtua! Tällaista kuntalaitosta ja päättäjiä maa ei enää kestä. Kuntalaitoksen sisällöllinen ja rakenteellinen uudistus on ainoa pelastusrengas, jonka avulla voidaan keventää tulevien veronmaksajien taakkaa. Tätä uudistusta on lykätty jo 1970 -luvulta lähtien, nyt se on yhteiskuntarauhan säilymisen takia pakon sanelema. Rauhattomuus ja esimerkit maailmalta toivottavasti torjutaan ennakolta toteuttamalla tämä suuri yhteiskunnallinen uudistus.

Hyleksien pitää suhtautua kuntakapinoitsijoihin - hehän ovat nykyisiä kuntapäättäjiä ja -johtajia; ovat liikkellä ja puolustamasa vain omia etujaan. Kansalaismielipiteen manipulaatioon pyritään. Vastarinnalla ei ole mitään tekemistä palvelujen turvaamisen kannalta - päinvastoin se voi johtaa "mahon eliitin" säilymiseen ja entisellä menolla palvelujen alasajoon. Kuntalaisten kapina - terve demokraattisen yhteiskunnan reaktio -vielä tulee, ellei politiikassa kuntauudistukseen kyetä!

Koroma on kuntien pilkkomisessakin oikealla asialla - kuntarajat pitää noudattaa ihmisten asioimisen rajoja. Nykyiset ovat peräisin seurakuntajaosta/kirkonpiipuista eikä ne huomioi sen paremmin maan nykyistä alue- ja yhdyskyuntarakennetta kuin liikenneverkkoakaan. Tilannetajua osoittaa, jos uusia kuntia muodostettaessa nykykuntia palastellaan - kyliä siirretään luonnoliseen asiointiyhteyteensä.

Katselen asiaa Hyvinkää -Riihimäki -alueen kannalta; parikaupunki on työssäkäyntialue, osia Lopelta ja Hausjärveltä voisi hyvin siirtyä toisaalle naapurikuntaan ja liittää siihen osia Janakkalasta (Tervakoski) ja eteläisen Kärkölän alueet. Nurmijärveä ja Tuusulakin tulisi tarkastella Hyvinkään vaikutusalueena pohjoisilta osiltaan.

HYRI -kaupungis... (ei varmistettu)

Hallintoyksikkörajoja pohtiessa on tärkeätä työmatkat ja rakennusten sijainnit.
Mutta kannattaa huomata, että tämän vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä alkoi rakennemuutos, joka vaikuttaa matkustamiseen ja rakennusten lämmitykseen.

* Länsimaat - mukaan lukien Suomi - tottui vuosikymmenien ajan halpaan liikkumiseen, joka perustui halvasta öljystä jalostettuihin polttonesteisiin.
- Öljyjalosteet voidaan korvata liikenteessä nestemäisillä biopolttoaineilla (etanoli ja biodieseli). Mutta ne eivät ole halpoja, koska miljardin länsimaalaisen lisäksi niitä haluaa vaurastuvien maitten asukkaat: Kiina (yli miljardi asukasta), Intia (yli miljardi asukasta), Brasilia (n. 200 miljoonaa asukasta) jne.
* Länsimaat tottuivat käyttämään halpoja fossiilisia polttoaineita lämmitykseen ja teollisuustuotantoon.
- Mutta fossiilisten polttoaineitten kallistuminen (öljy nykyään ja tulevaisuudessa maakaasu ja kivihiili) ja ilmaston liiallinen lämpenemineen vaatii fossiilisten polttoaineitten käytön voimakasta vähentämistä.
- Edellä mainittua kehitystä voimistaa se, että nousevat taloudet (Kiina, Intia, Brasilia) kilpailevat energiavaroista yhä kovemmin länsimaitten kanssa.

Fossiilisten polttoaineitten korvaajat (bioenergia, ydinvoima, maalämpö, tuulivoima, aurinkovoima jne.) vaikuttavat siihen, miten ja kuinka paljon liikutaan sekä siihen, millaista yhdyskuntarakennetta pitäisi tavoitella.

Rakennemuutokse... (ei varmistettu)

"Hyri-kaupungista innostunut" kirjoittaa asiaa ja kohdalleen. Sitä ei tee mieli kommentoida. Kuntakapinoitijoita voidaan muistaa, sillä heillä on oma lehmä ojassa. Oma virkapalli tai oma luottamushenkilöpaikka. He puolustavat vain vanhoja rakenteita.

Nyt on katsottava eteenpäin, tulevaan. Veloista ja ideapulasta ei selvitä vanhan levyn pyörittämisellä. On muodostettava vaikka kuntia pilkkomalla riittävän suuria ja kilpailukykyisiä kaupunkeja, jotka pärjäävät tulevaisuuden kilpailussa. Tärkein on yritystoiminta ja työllisyys, sillä se tuo verotuloja.

Palvelut voidaan turvata vai elinkelpoisen kaupungin monipuolisella tarjonnalla!

Mikko Lund (ei varmistettu)

Suuri osa kuntamuutosten vastustajista taitaa olla niitä hevosenottolautakunnan varajäseniä, jotka hyvin tietävät, ettei suuremmassa kunnassa ole mitään mahdollisuutta päästä "päättäjien" eliittijoukon siivelle ja kunnan itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Omaa tärkeyttä siinä etupäässä varjellaan.

Aspectus

Mä istuin takavuosina entisen kotikuntani teurastamolautakunnassa varajäsenenä. Se oli aivan saatanallisen hyvä homma = yksi kokous vuodessa, joulukuussa... joulupäivällisen jälkeen saimme läksiäislahjaksi kainaloomme n. 10kg:n kinkun... joka EI ollut pakastettu :-)

Tarkkailija

Jos Nurmijärvi liittyy Hyvinkään kanssa niin Klaukkala voitaisiin myydä jo maantieteellisistäkin syistä Vantaalle.

myydään Klaukka... (ei varmistettu)

Ei Klakelaiset mihinkään perähikiään halua liittyäkään. Sinne liittyy vain maalaisjuntit. Jos johonkin liittytään niin Helsinkiin. Vantaata tuskin on parin vuoden päästä vaan Helsigin raja on tuossa lähietäisyydellä.

Hiihtäkää hikil... (ei varmistettu)

"Vantaata tuskin on parin vuoden"
+
Vantaan demarit taisivat laskea väärin ottamalla oman miehensä nimenomaan Kuntaliitosta... Nenosen lukkarinrakkaus siihen suuntaan lakkasi samalla kun puheenjohtajan nuija kopahti Tikkurilassa pöytään.

Tarkkailija

Alennetaan valtionveroa, ja korotetaan vastaavasti kunnanveroa. Sitten kunnat eivät enää olisi valtion elättejä. Joku ehkä alkaisi muistella hölmöläisten peitonjatkoa, mutta sitähän nämä höpinät ovat. Kuntalaisilta ne valtion verotkin kerätään.

rahva hääl (ei varmistettu)

Öhömmmmm... no totanoin... progressiivisella verotuksella kerättävä valtion ansiotuloverokertymä on 5,5milj. €. Valtion vero- ja veroluonteisten maksujen kertymä on yhteensä n. 35,5milj. €. Valtionvero koskee vain luonnollisia henkilöitä, ei yhteisöjä. Kuntaverojen kertymä on - tietysti - moninkertainen koska pienituloiset eivät maksa valtionveroa ollenkaan - verotettavan tulon alaraja on muistaakseni € 13.000,-

Tarkkailija

Oikeasti koko kunnallisverosta pitäisi luopua ja kerätä kaikki verot valtionverotuksessa. Ja siitä sitten jakaa kullekin kunnalle nuppiluvun mukaiset käyttörahat. Turha pitää kahta rinnakkaista, mutta erilaista veronkantomuotoa yhtaikaa yllä. Käytäntö myös parantaisi kansalaisten yhdenvertaisuutta, kun asuinpaikasta riippumatta veroprosentti olisi tietyllä tulotasolla sama. Ja pääomatuloista kannettaisiin myös kuntaverot.

Onneksi elämää ... (ei varmistettu)

Ei suinkaan vaan verot on kerättävä siellä missä asukkaatkin ovat = kunnissa. Näin valtionverotuksesta voitaisiin luopua kokonaan - vain yhteisövero kannettaisiin kuten nytkin.

Tarkkailija

Valtion budjettiesitys 2012
Ansio- ja pääomatulovero 7, 686 miljardia €
Yhteisövero 3, 718
Arvonlisävero 15, 625
Muut verot 11, 172
Muut tulot 7, 063
Yhteensä 45, 263
Nettolainanotto ja velanhall 7, 090
Tuloarviot yhteensä 52, 353 miljardia €

Kulutusmenot 13, 787
Siirtomenot 35, 159
Sijoitusmenot 1, 202
Muut menot 2, 206
Määrärahat yhteensä 52, 353 miljardia €

Irene

Mun luvut ei ollu ennusteita... eikä täsmällisiä, ne oli noin-lukuja... eli käsi piirsi laajan kaaren. Niistä saa kuitenki tolkun suuruusluokista... eli kuntien on elettävä kuntaverolla, ei valtionverolla.

Tarkkailija

Suurkuntahankkeitten eteenpäin viemisen syyksi on arveltu sitä, että kokoomus ja demarit haluavat heikentää keskustan asemaa.

Mutta suurkunnat mahdollistavat hyvätuloisia suojatyöpaikkoja puolue-eliittien jäsenille.
Pienessä kunnassa kunnallispoliitikot eivät kehtaa hankkia suojatyöpaikkoja puolueväelle, koska kuntalaiset tuntevat kunnallispoliitikot. Lisäksi mahdolliset virat poliitikoille on aika vähämerkityksellisiä pienessä kunnassa.

Helsinki on ikävä esimerkki siitä, miten puolue-eliitit toimivat vain jäsentensä hyväksi:
* Laura Räty (ks. Wikipedia/Laura Räty) aloitti elokuussa 2011 Helsingin sosiaali- ja terveystoimesta vastaavana apulaiskaupunginjohtajana.
- Rädyllä on toimialakokemusta, sillä hän on toiminut lääkärinä vuosina 2007 - 2011.
- Mutta Rädyllä ei ole hallinto-osaamista, jota ison yksikön päällikkö tarvitsee työssänsä.
- Räty on toiminut vuodesta 2010 alkaen kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtajana. Helsingin kaupunginhallituksen jäsenenä Räty toimi vuoden 2009 alusta. Elokuussa 2009 hänet valittiin Helsingin kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajaksi.
* Pekka Sauri on toiminut vuodesta 2003 Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi, joka vastaa rakennus- ja ympäristötoimesta.
- Saurilla ei ole ollut ennen vuotta 2003 työkokemusta rakennusalalta eikä ympäristöalalta.
- Saurilla ei ollut ennen vuotta 2003 kokemusta yksikön päällikkyydestä.
- Sauri oli Vihreän liiton puoluesihteeri 1990–1991 ja puheenjohtaja 1991–1993. Häntä ei ole valittu kansanedustajaksi useista ehdokkuuksista huolimatta.

Puolueet poliit... (ei varmistettu)

"Suurkuntahankkeitten eteenpäin viemisen syyksi on arveltu sitä, että kokoomus ja demarit haluavat heikentää keskustan asemaa."

Lähemmäs oikeaa osuisi kun arvelisi, että Kepun - ja kepulaisten - eleleminen muiden rahoilla halutaan - viimeinkin - lopettaa... ja tämä hallitus lopettaa sen.

Tarkkailija

Kuule tarkkailija - ihan omilla rahoilla on ostettu talo ja maat, rakennettu lisää, ostettu lisää maata, kasvatettu ja hoidettu lapset kotona, hoidettu lasten kulkeminen kouluun, kunnostettu ja aurattu tiet, tehty oma kaivo ja viemärisysteemit, käyty yksityisellä lääkärillä kun ei kunnassa ole, autettu omia vanhempia asumaan omassa kodissaan viimeiseen asti. Lisäksi on perustettu oma yritys ja työllistetty vieraita ja kaikesta tulosta maksettu sekä kunnallis- että valtionveroa.

Niin että kuka elää ja kenen rahoilla?!?

Omavarainen (ei varmistettu)

Tarkkalija on sekaisin kun huru ukko taitaa ite olla nettosaaja,jos kaikki olisi omavaraisia niin Suomi olisi paratiisi taloudellisesti,mutta toista se on nyt joka aamu kun lähden duunin niin lähiöpubi on täynnä näitä nettosaajia jotka ei koskaan tee mitään duunia tai tuottavaa ylensäkään.Toivottavasti tämä hyyssäminen loppuu tässä taantumassa missä Suomelta uhkaa rahat loppua.

yrittäjä (ei varmistettu)

Tarkkailija taitaa itse elellä toisten rahoilla, kun ehtii päivät pitkät kommentoimaan näitä keskusteluja ;) Heitäpä ensin oma tarkka laskelmasi omista rahoistasi, kun kerran aikaa tuntuu riittävän.

Omavarainen (ei varmistettu)

Olen ansaitulla :-) työeläkkeellä pitkän työrupeamani jälkeen... ja minua saa ihan vapaasi kadehtia. Jos oikein "tarkasti" laskettaisiin niin koko ruokakuntani jäänee yhteiskunnalle velkaa... kun laskelmaan sisällytetään kaikki yhteiskunnalta saatu palvelu... koulutus on ollut erittäin kallis pieti veronmaksajille... ja toimivan terveyden - ja sairaanhoidon ylläpitäminen juuri minua ja perhettäni varten :-)

Tarkkailija

Miksi puhutaan ainoastaan kuntarajojen muuttamisista ja siihen liittyen palvelutuotannon jatkamisella entiseen malliin. Toki on keskusteltu tuottamisen ulkoistamisesta, mutta tuotantovastuun jätetään kunnille.
Eikö voisi lähetä purkamaan kunnan tehtäviä, mitkä oikeasti ovat kunnan tehtävät ja mitkä muiden? Esimerkkeinä; Kela ja kunnan sosiaalitoimi, miksei Kela hoida kokonaisuutta? perusterveyden huolto, erikoissairaanhoito ja mut toimijat, miksei yksi toimija voi hoitaa tätä kokonaisuuttaa? Valvonta viranomaiset ympäristö ja rakennuspuolella huomioiden kunta rakentajana, miksei yksi taho hoida tätä kokonaisuutta? Peruskoulu, lukio ja ammattilliset koulut, miksi yksi taho hoida tätä kokonaisuutta?
Jos organisoidaan, organisoidaan sitten kunnolla ajatellen jotain muuta kuin kunnan kokoa.

organisointia (ei varmistettu)

"Jos organisoidaan, organisoidaan sitten kunnolla ajatellen jotain muuta kuin kunnan kokoa."

Lämmin kannatukseni... aikuisten oikeesti :-)

Tarkkailija

Kuntakapinalliset Janakkala ja Hausjärvi; keskustalaista politiikan folklorea se itsenäisen kunnan ja nykyisten palvelujen turvaamisen jankkaaminen on.
Ministeri Virkkusen julkituomia karttaperiaatteita soveltaen näyttäisi siltä, että kuntien reunat jo nyt kuuluvat toiseen, Rmäki -keskeiseen todellisuuteen - ryttyläläiset ovat vuosikymmeniä sitten pyrkineet liitokseen, monnilaiset kuuluvat itsestään selvästi Hvkääseen ja Janakkalasta Tervakoski Riksuun. Lopen sen reunan kylät kuuluvat Karkkilaan. Lähes kaikissa Suomen kunnissa on samanlaista todellisuutta . Ja se, jos mikä vaikeuttaa ihmisten elämää ja vääristää yhdyskuntarkenteita. Seurakuntajosta peräisin oleva kuntajakomme kaipaa nykyaikaistamista - järjen valon soisi syttyvän - poliittinen folkloore kaipaa faktojen myöntämistä ja ihmisten "kiusaamisen" lopettamista monissa paikoissa yli maan. Elämme maallistuneessa valtiossa - miksi enää roikkuisimme pappisvallan piirtämissä rajoissa?

TAPU (ei varmistettu)

Kuntalaiset eivät ole tasa-arvoisia kunnallisverotuksessa. Maataloustuesta ei makseta veroja, mutta eimerkiksi opintotuesta maksetaan. Kummastahan on paremmin maksaa? Jos siuntiolainen kartano maksaisi 580 000 euron maataloustuestaan edes 10 prosentin kunallisveron, tulisi kunalle rahaa lähes 60 000 euroa. Mutta ei, opiskelijat, eläkeläiset ja pienituloiset palkansaajat maksavat näiden kartanonomistajienkin palvelut - joita ne kyllä osaavat käyttää, istuuhan niitä kaikissa lautakunnissa, valtuustossa ja hallituksessa itselleen etuja kahmimassa.

Siuntolainen, o... (ei varmistettu)

Johannes Koroma kirjoittaa asiaa mitä tulee kuntien käyttämiin yhteisiin rahoihin ja resursseihin ja olemassolevien kuntarajojen vanhanaikaisuuteen. Sekin on totta, että kunnallisiin luottamustehtäviin ei työikäisen aika, eikä usein kyllä mielenkiintokaan riitä. Kuten suomalaista hyvinvointivaltiota vuosikymmeniä rakentanut, moninkertainen ministeri Kalevi Sorsa eräässä muistelmakirjassaan totesi: "Demokratia marssii vatsallaan" . Tällöin eläkeikäisten ikäluokkien lisäksi luottamusmiehinä istuu yliedustettuina kuntien/ kaupunkien, kuntakonserniyhtiöiden, kuntayhtymien, sairaahoitopiirien työntekijöitä. Osa ehkäpä poliittisin perustein tehtäväänsä valittuna? Eihän korppin korpin silmää noki.

Yksi asia mikä ei kuntaremontissa saisi unohtua on lähidemokratia. Kuntien uudelleenjärjestyltä putoaa legitimiteetti, ainakin kansalaisten mielestä, jos päätöksenteko lähellä olevista asioista karkaa jonnekin "pääkaupunkiin" tai "brysseliin".

Tampereenkin kokoisessa kaupungissa, saati kaupunkiseudulla on paljon kuntalähtöisiä toimijoita(erilaiset lautakunnat, kuntayhtymät, valtuustot, konserniyhtiöt, erilaiset suunnitteluorganisaatiot jne. jne.) , jotka eivät tiedä edes toistensa tekemisistä, saari kuntalaisten omaa asiantuntemusta. Tällöin tulee tahattomiakin hullunkurisia tilanteita:"vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee". Pelkkää kunnan kokoa kasvattamalla puuttumatta olemassa oleviin rakenteisiin tulee lisää tilanteita, joita kukaan ei oikeasti edes halua.

Tampereen kaupu... (ei varmistettu)

Tero Vehviläinen tarttuu kuntauudistuksen kipeimpään paikkaan - kuntakapinaa yli puoluerajon lietsoo juuri "vatsallaan tanssiva demoratia! Kuntalitoksen eri instituutioissa - ns. kunnallisyhtiöissäkin - verokirjaansa säilyttävät "demokraatit" pälkäävät eniten uudistuksia. Sitä porukkaa elättää juuri kuntien puoleustettava yhteistyö - suhteellisuusperiaatteen pohjalle rakennetut pysyvät, väliaikaisen, tilapäiset tai selvitysorganisaatiot. On valtuustuntaa, johtokuntaa, hallitusta, ohjaus- ja seurantaryhmää, josta rapashataa vuosi-, puheenjohtajan ja jäsenen palkkiota niin luottamus- kuin virkahenkilöille. Onhan näiden "himmeleileiden" poistuminen ison porukan henkilökohtainen tappio. Sitäpaitsi se sama porukka hoitaa puolueiden paikallistoimintaa ja jakaa luottamuspaikkoja vaalikaudesta toiseen keskenään. Kunnallinen päätöksenteko on melkoista "itsekontrahointia", josta puuttu terve kontrolli. Niin äänestäjät kuin puolueiden rivijäsenetkin ovat sivussa - kaupallistunut mediakin kyttää ja kirjoittaa vain myyviä konfliktirarioita. Vallan vahtikoira ei viitsi eikä kansalaiset kykene murtamaan keskinäistä valtamafian omertaa. Ongelma on yksi suuri syy siihen, että meidän kuntalaitos on taloudessaan ajettu kestämättömään tilaan.
Kuntalain uudistaisessa päätöksenteon riippumattomuus on ratkaistava niin, että veronmaksajaa palvellaan joko kunnan palkollisena tai rippumattomista ehdokkaista vaalailla valittuina päättäjänä.
Kun uudet kuntarjat piirretään talousmaantiedettä, aluerakennetta ja asiointia vastaavaksi eikä vain kuntafusioita toteuttaen, sattaa nykyinen mafia joutua "diasporaan". Joillakin maakunta- ja vaalipiirisaumoilla tulee tälläkin pohjalla ongelmia - ainakin niiden maakuntien rajat/lopettaminen on asianmukaista selvittää ja siirtää.
Silläkin on merkitystä hallituksen hankkeen toteuttamisen mahdollisuuksiin.Udistuksista kunnilta pyydettävät lausunnot eivät enää vastaa nykyporukan yhteisen edun valvontaa, Voikin kuvitella, että mielipeet hajoavat ja löytävät uusista rajoista puolustamisen arvoisia näkökohtia, ehkä yksimieliset vastustavat lausunnot muuttuvat paremmin äänestyspäätöksiksi.

TAPU (ei varmistettu)

Sivut

Osallistu keskusteluun

Johannes Koroma

Kirjoittaja on työtä tekevä eläkeläinen. johannes.koroma@welho.com