Miksi kunnanhallitus ei halua HSL:ää? Puheenjohtaja kertoo

Kuvituskuva.

ESM arkisto

Puheenjohtaja Outi Mäkelä (kok.) perustelee kunnanhallituksen HSL-neuvotteluihin maanantaina ottamaa kielteistä kantaa Nurmijärven halulla pitää joukkoliikennepäätökset omissa käsissään. Nurmijärven kunnanhallitus päätti kokouksessaan maanantaina esittää kunnanvaltuustolle, että kunta hylkää jäsenyysneuvotteluiden aloittamisen HSL:n kanssa. Asiasta päättää valtuusto ensi keskiviikkona.

– HSL-jäsenyys kaventaisi aika merkittävästi päätösvaltaamme, hän sanoo.

Mäkelä viittaa myös naapurikuntien HSL-jäsenyyden myötä kasvaneisiin joukkoliikennekustannuksiin.

– Sisarkunnista näkee, että joukkoliikenteen kustannukset ovat nousseet tosi korkeiksi. Siitä voi arvioida, kuinka korkeiksi kustannukset voivat tulevaisuudessa nousta.

Seudun isot joukkoliikennehankkeetkin arveluttavat.

– Esimerkiksi länsimetron kustannukset ovat heittäneet härän pyllyä. Niin kauan kun investoinneista ei suoranaisesti ole meille hyötyä, voimme omaa järjestelmää kehittämällä saada nurmijärveläisten asukkaiden ja veronmaksajien kannalta tarkoituksenmukaisimman ratkaisun, Mäkelä sanoo.

Kunnanhallitus lisäsi omaan esitykseensä, että tulevissa kilpailutuksissa tulee huomioida uudet lippuvaihtoehdot Kivistöön. 

Mäkelän mukaan tarkoitus on ennakoida hallituksen ajamaa liikennekaari-uudistusta.

– Tämä liittyy esimerkiksi bussiliikenteen ja taksikyytien ketjutukseen ja siihen, että lippu paikasta a paikkaan b voidaan voidaan tulevaisuudessa ostaa yhdestä palvelupisteestä.

Nurmijärvi-lippu ja HSL:n matkakortit eivät nyt ole yhteensopivia lipputuotteita. 

Written by:

Juha Salonen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Nurmijärvi ei halua HSL:ää, vaan uusia lippuvaihtoehtoja ja liityntäliikenteen kartoitustaHSL-myönteisyys lisääntyi valtuustossa – vieläkin erilaisia näkemyksiäVanha valtuusto jyräämässä HSL-neuvottelut – uudet ehdokkaat HSL:n kannalla

Kommentit (3)

Kommentit

Näyttää siltä, että kh ja valtuusto meinaa oikein huolella pissiä omiin muroihinsa.

Kuntakaiset, faktat ja joukkoliikenteen kesitys on tyylikkäästi sivuutettu ja lähdetty tukemaan ratkaisua, joka ei lainkaan tule tukemaan käytäjiä eikä kuntalaisia.

Kun sivuutetaan neuvittelut - ei saada mitään. Ei edes mjdollisuutta hakea kuntaa ja luntalaisten matkustamista edistäviä ratkisuja.

On selvää, että nyt ollaan lähdössä puolustamaan yksittäistä yrittäjää kuktalaisten kustannuksella.

Jo kh:n päätös osoittaa, että kh:n jäsenet ovat sivuuttaneet faktat ja ajavat käärmettä nyt pyssyyn.

Vanha valtuusto äänestänee pääosin kuten Kh esittää, eli Kokoomus, Kepu ja Persut äänestää kunnan joukkoliikennepolitiikan yöhön.
Näin nämä valtuutetut heikentävät myös kunnan houkuttavuutta pääkaupunkisedulla uutta asuinpaikkaa pohdittaessa.

Tällaiset päättäjät olemme äänestäneet ...
toivottavasti uusissa valituissa on enemmän kuntalaisten etua ajavia.

Joudumme hyvinkin pian tunnustamaan, että taas haukattiin hatullinen sitä itaeään.

Nokisormi

ELY-mallissa Nurmijärven joukkoliikennekustannukset ovat yli kaksinkertaistuneet tällä vaalikaudella. ELY-mallissa kunnalla ei ole päätösvaltaa, koska se ei ole sopimusosapuoli.

Juha Peltonen

On muistettava, että mainitulla vaalikaudella liikennöinti vaihtui täysin markkinaehtoisesta liikennöinnistä valtionhallinnon vetämäksi liikennöinniksi jolloin mukaan tuli uusi elätettävä väliporras. Sille kunta ei voinut mitään. Nyt sen sijaan voi valita nykyisen tason tai arpamallisen HSY:n jonka kustannukset ovat kaikissa lähikunnissa kokemusperäisesti nousseet huomattavasti, jopa kymmeniä prosentteja vuosittain. On siis mahdollista valita vain kalliimpi HSY-väliporras. Miksi sellainen pitäisi ottaa?

Lisäksi HSY ei lainkaan tunne sellaista käsitettä kuin koulukuljetukset. Nurmijärven koulujen sijainti ja tieverkon rakenne edellyttää koulukuljetuksilta ihan muuta tasoa kuin pelkkiä pääväyliä työmatka-aikoihin ajavia matalalattiabusseja. HSY-tarjouksen vertailuluvut eivät siis ole suoraan vertailukelpoisia.

realisti etsivä