Valkjärvellä asuva Perttu Pölönen voitti kansallisen Innolukio-kilpailun

Voittajan hymy. Perttu Pölönen ja Innolukio-kilpailussa saatu kunniakirja. Pölösen, 17, omimmaksi alaksi musiikin saralla on kehittymässä säveltäminen.

Esko Artell

Valkjärvellä asuva, Vaskivuoren lukiossa ja Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Perttu Pölönen, 17, on voittanut kansallisen Innolukio-kilpailun. Pölönen löi tuomariston ällikällä kehittämällään musiikin teorian opiskeluun liittyvällä uudella opetusmetodilla, ja kuittasi ykköspalkinnon, 5 000 euroa, suvereenisti. Kilpailuun jätettiin yli 200 mitä erilaisinta innovaatiota.

Patenttihakemus jätetty

Pölösen etenkin lasten musiikinopetukseen liittyvää metodia pidetään niin merkittävänä, että kaupallisista syistä innovaation yksityiskohdat jätettiin vielä odottamaan lopullista julkaisua.

– Patenttihakemus on todellakin jätetty, kiitos Patenttiyhtiö Kolsterin, joka hyvän tahdon eleenä mahdollisti arvokkaan patenttihakemuksen tekemisen. Hienoa on myös se, että palkintogaalassa minua lähestyi jo muutamia yhteistyötahojakin. Kyllä tästä saattaa jotain kehittyä, Pölönen iloitsee.

Pääministerin kädestä

Alle kouluikäisestä lähtien selloa pääinstrumenttinaan soittanut Pölönen sai viime keskiviikkona pidetyssä palkintogaalassa kunniakirjan pääministeri Jyrki Kataisen kädestä.

– Muutekin paikalla oli aika arvovaltaista väkeä, joten kyllä vähän jännitti koko tilaisuus ja etenkin kiitospuheen pitäminen. Vaikka olinkin ranking-listan kärjessä kilpailuajan sulkeuduttua, niin lopullinen tieto voitosta tuli vasta palkintogaalaa edeltävänä päivänä. Näin ollen puheen hahmottelu jatkui aika pitkälle yöhön. Onneksi kaikki tuntui menevän hyvin itse palkintogaalassa.

Helsingin kaupungintalon juhlasalissa pidetyssä tilaisuudessa palkittiin kaikkiaan 30 tuoteideaa ja palvelukonseptia.

Käytännössä testattu

Nurmijärven musiikkiopistossa ensimmäiset soitto- ja teoriaoppinsa saanut Perttu Pölönen on kehittänyt mallin, joka auttaa ymmärtämään ja hahmottamaan musiikin teorian lainalaisuuksia paremmin kuin perinteinen teorianopetus. Tämä tieto ei ole pelkästään teoriaa, vaan Pölösen metodia on jo kokeiltu käytännössä. Itse asiassa nuorimies esitteli keksintöään NuMon henkilökunnalle jo muutama vuosi sitten.

– Sen jälkeen laitoin ideani siihen liittyvine työkaluineen vuodeksi ”hyllylle”, mutta otin sen uudestaan esiin Innolukion julkistettua kilpailunsa.

Pölönen paljastaa, että hänen metodissaan musiikin teoriasta tehdään pedagogisesti helposti lähestyttävämpää. Siinä unohdetaan niin nuottiviivastot kuin etumerkitkin ja otetaan visuaalisuuden korostaminen avuksi.

– Voin opettaa keksintöni avulla ala-asteikäiselle lapselle, jolla ei ole minkäänlaista musiikillista taustaa, musiikin teorian perusteet alle tunnissa niin, että tämä osaa sen jälkeen soittaa pianolla minkä tahansa asteikon, kolmisoinnun tai intervallin - ja kertoa kyseiset sävelet. Lisäksi lapsi on samalla oppinut sointuasteet ja voi tarvittaessa soittaa minkä tahansa sävelläjin kaikki asteet läpi.

Kirjastopohdinnasta liikkeelle

Hengästyttävästä keksinnöstään Pölönen kertoo vielä sen, että opetusmateriaalista ja -metodista on mahdollista tehdä digitaalisia sovelluksia ja animaatioita, jolloin oppiminen olisi vieläkin tehokkaampaa.

Ajatus uudesta lähestymistavasta teoriaopetukseen alkoi hahmottua Pölösen mielessä hänen lukiessaan kirjastossa, niin, mitäpä muutakaan, kuin musiikin teoriaa.

– Alkoi vain itää ajatus siitä, miten teoriaopiskelussa monesti vaikeiksi koettuja asioita voisi lähestyä huomattavasti selkeämmällä tavalla. Metodini ei toki korvaa perinteistä oppia, mutta auttaa aloittelevia opiskelijoita pääsemään vauhtiin. Siirryttäessä takaisin perinteiseen opetukseen, on helpompaa kohdata uusia musiikkiteoreettisia aiheita ja termejä, kun niitä osaa jo käsitellä, Pölönen summaa.

Säveltäminen kiinnostavinta

Lukion toista vuosikurssia läpi käyvä Pölönen opiskelee muun muassa sävellystä Valtion Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa Tapani Länsiön johdolla. Länsiö on Musiikkitalon kuoron kuoromestarina kohauttanut mielipiteillään maamme kuoroelämää.

– Säveltäminen on minun juttuni. On innostavaa, että esimerkiksi paikallinen Camerata-kuoro ottaa ohjelmistoonsa sävellykseni, ja pääsen tekemään myös bigband-musiikkia. Myös elokuvasäveltäminen kiinnostaa kovasti. Muille harrastuksille ei tässä nyt aikaa jää, sillä lukio ja Sibelius-Akatemia on aika kova setti, mutta hienoa, että saan tehdä sellaisia asioita, joita haluan, Perttu Pölönen kiteyttää.