Puheenaihe

”Nykyiselle kulutuspuheelle nauretaan 10 vuoden päästä”

NÄKÖKULMA Seija Lukkala uskoo, että kuluttajat voivat muuttaa maailmaa. Niin on jo käynyt.

Seija Lukkala Lukkala myöntää, että uudet ekologiset vaatealan yritykset ovat Globe Hopen kilpailijoita, mutta vain pienessä mittakaavassa. – Olemme kilpailijoita silloin, kun kilpailemme samasta kaupasta eli jätämme tarjouksen. Mutta suuressa mittakaavassa olemme yhteistyökumppaneita. Ajamme samoja ekologisia arvoja.

Aluksi meitä ei otettu oikein vakavasti. Luultiin, että me näpräämme täällä jotain pientä. Että istumme ringissä hippimeiningeissä ja polttelemme marihuanaa, sanoo Globe Hopen perustaja, toimitusjohtaja Seija Lukkala muistelee.

Nyt, kun kiertotaloudesta ja kestävästä kehityksestä puhutaan yhä enemmän ja ekologisuudesta on tullut arkipäiväisempää, on myös ekologisia designtuotteita kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista valmistavasta Globe Hopesta tullut valtavirtaa.

Mitä vähemmän kuluttaa, sitä parempi. Mutta en pidä erityisenä syntinä, jos kantaa kirpputorilta kasan vaatteita kotiin ja myy ne sitten uudelleen, jos niitä ei pidäkään."

Suunta on Lukkalan mielestä oikea, mutta työtä on vielä paljon.

Vaikka ekologiselle vaatealalle on tullut runsaasti lisää toimijoita sekä Suomessa että globaalisti, on niitä Lukkalan mielestä edelleen liian vähän.

– Minusta kaikkien yritysten pitäisi olla ekologisia. Niin suurten kuin pienten.

Lukkala myöntää, että uudet ekologiset vaatealan yritykset ovat Globe Hopen kilpailijoita, mutta vain pienessä mittakaavassa.

– Olemme kilpailijoita silloin, kun kilpailemme samasta kaupasta eli jätämme tarjouksen. Mutta suuressa mittakaavassa olemme yhteistyökumppaneita. Ajamme samoja ekologisia arvoja.

Globe Hope tekee kestävää muotia, slow fashionia. Ylituotantoa ja alennusmyyntien tarvetta yritetään välttää. Silti Lukkala ei kannusta vain ostamaan kierrätettyä.

– Mitä vähemmän kuluttaa, sitä parempi. Mutta en pidä erityisenä syntinä, jos kantaa kirpputorilta kasan vaatteita kotiin ja myy ne sitten uudelleen, jos niitä ei pidäkään.

Kuluttajat ovat jo muuttaneet tekstiilien tuotanto-olosuhteita.”

Määrää enemmän pitäisi Lukkalan mielestä pohtia sitä, missä ja miten vaatteet on valmistettu.

Vaiettuja asioita on hänen mielestä tekstiiliteollisuudessa edelleen paljon.

Yksi sellainen on tekstiiliteollisuudessa työskentelevien työntekijöiden kurjat työolosuhteet.

– Mutta kun tieto lisääntyy, kuluttajat ovat alkaneet vaatia tietoja siitä, mistä tuotteet ovat tulleet ja miten ne on tehty. Tämä pakottaa työnantajat tekemään muutoksia. Pikku hiljaa työolosuhteet tekstiiliteollisuudessa ovat alkaneet parantua.

Seuraavaksi Lukkala toivoo keskustelua maailman luonnonvaroista.

– On unohdettu, että maapallon luonnonvarat ovat meidän kaikkien yhteistä omaisuutta.

– Pidän rikollisena, että tuotetaan kertakäyttöisiä tuotteita neitseellisistä raaka-aineista. Kuluttajille täytyy kertoa koko prosessi, joka on tuotteen takana ennen kuin se päätyy kaupan hyllylle, Lukkala korostaa.

Hän käyttää esimerkkinä 60 euroa tai vaihtoehtoisesti 15 euroa maksavaa t-paitaa.

Kummalla on pidempi elinikä, hän kysyy ja korostaa, että todellisuudessa t-paidan hinta on jotain ihan muuta kuin tuotteen hinta.

Maapallon luonnonvarojen riittämättömyys tulee Lukkalan mielestä väistämättä vastaan, jos kulutus jatkuu samana kuin nyt, tai lisääntyy edelleen.

– Uskon, että 10–15 vuoden päästä nauretaan sille, että tänä päivänä monet talousalan ihmiset sanovat, että nousemme taantumasta vain kasvattamalla kulutusta. Minusta se on kuin rotkon reunalla ajamista. Huomaat pudotuksen, mutta lisäät kaasua, Lukkala vertaa.

Lue myös: Pelastuuko maailma, jos et osta Aasiassa tehtyjä vaatteita? Ei, sanoo asiantuntija

Mikä Globe Hope?

Ajatus Globe Hopesta syntyi vuonna 2001, kun 13 vuotta tekstiilialan yrittäjänä tekoturkistakkeja omalle SL-Studio-merkilleen suunnitellut ja valmistanut Seija Lukkala turhautui kerskakulttuuriin ja tuotteiden kertakäyttöisyyteen.

Ensimmäinen Hope -kierrätysvaatemallisto julkaistiin vuonna 2003 ja se esiteltiin Vatevan muotimessuilla.

Mallisto oli suunnattu nuorille edelläkävijöille, joille ekologisuus ja kestävä kehitys ovat tärkeitä arvoja.

Myöhemmin Hope-merkki vaihtui Globe Hopeksi, joka nykyään työllistää Nummelan päämajassaan 13 henkeä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat