Paikallisurheilu

Röykkäläiskuski Hankirallissa toimittajan armoilla – uudella kartturilla kolmanneksi

Röykkäläinen Tom Sjöman tarjosi kyydityksen toimittajalle. Pikakoulutuksen jälkeen kaksikko tuli luokassaan kolmanneksi.

Etelä-Suomen Median toimittaja Timo Pasanen pääsi Hankirallissa Porvoon Urheiluautoilijoita edustavan nurmijärveläisen Tom Sjömanin kartturiksi. Pikakoulutuksen jälkeen kaksikko suoritti rallin läpi ja tuli luokassaan kolmanneksi.

Marko Enberg

Röykkäläinen Tom Sjöman sai viime viikonvaihteessa hieman erilaisen rallikokemuksen, kun kartturin paikalle Mitsubisci Lanceriin istahtikin tutun kartturin sijaan toimittaja. Ihan hullusti Itäisellä Uudellamaalla ajettu Hankiralli ei sujunutkaan, sillä tuloksena oli lopulta luokan kolmas sija.

– Pariin vuoteen ensimmäinen kisa, joten näillä eväillä mennään. Kahdet silmät lisää reitille on aina plussaa ja harrastuspohjalta mennään, mukava harrastus, Sjöman sanoi ennen session alkua.

Päivää ennen kilpailua pääsimme tutustumaan reittiin ja siviiliautolla reitti kierrettiin useamman kerran ja nuotitettiin kaikki pätkät. Ilta oli jo pitkällä, kun tunnelin päässä alkoi näkyä valoa.

– Autat minua sen verran, kun pystyt, mutta kilpaa me tänne tultiin kai ajamaan, Sjöman heitti.

Se pitää heti tunnustaa, että vihosta luettavia nuotteja ei allekirjoittanut pystynyt oppimaan. Mutta reitin pahimmat kohdat tulivat aamuyöntunteinakin uniin.

– Pidät huolen, että kilpailukortti annetaan lähdössä aina juuri minuutilleen. Ettei myöhästytä leimalta ja saada sakkosekunteja, Sjöman muistutti.

Koko päivä oli sitten tiukkaa tuijotusta kelloon ja laskettava tarkka aika AT-asemalle saapumiseen. Nopeasti tähänkin hommaan tuli rutiini.

Sjömanin olemus oli koko kisan ajan rento ja se tarttui myös minuun.

Lähdön hetkellä olin aivan kilpailuhengen pauloissa. Kennosta numerot menivät nollille ja Sjöman laittoi kaasun pohjaan. Ensimmäiset hetket olivat mielenkiintoiset, sillä tuijotin vain eteenpäin ja liimauduin penkin pohjalle.

Samassa aloitin avustamisen kypäräpuhelimeen, loiva vasen, nyppy oikea ja reitti alkoi muistua kohta kohdalta mieleen. Ensimmäisen pätkän puolivälissä ei tullut lohdullisia sanoja Sjömanilta.

– Ei hemmetti, nyt meni jarrut. Poljin menee pohjaan saakka ja jarruja ei ole. Kilpaa tänne tultiin ajamaan, niin koitetaan selvitä.

Selvä, selvä jatketaan hommia ja levätään myöhemmin, mietin. Päästiin maaliin alkupätkä ja nopea tarkistus autosta. Jarrut kuumenivat ja palautuivat osittain, joten jatkoimme kaksi erikoiskoetta kolmasosa jarruilla.

– Jarruremontti tehtiin huoltotauolla ja nyt kaikki pelaa taas, tää on tätä motorsporttia, Sjöman sanoi.

Hän kiitteli, että kolmospätkällä hän saattoi luottaa nuotteihini ja ajaa kunnolla. Neljä viimeistä erikoiskoeta tultiin sitten haipakkaa.

Sjömanin ajotyyli vetosi minuun, sillä mutkissa oiottiin huoletta, että aurauskepit saivat kyytiä. Nelivetoauton uskomaton vetopito ja vauhti kapeassa jäärännissä oli kyllä taidokasta autokäsittelyä.

– Kuten huomaat kartturin homma on monimuotoista. Auttaa kuljettajaa reitillä ja pitää huolen, että ollaan aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Hankiralli yleiskilpailu

Historic: 1. Kanerva Janne/Kanerva Harri Volvo 142 S, 2. Rinne Matti/Taipale Risto Volvo 240 Turbo, 3. Lindberg Janne/Ruokonen Harri Volkswagen Golf 16 S.

Yleinen ja A-juniorit (nuotti): 1. Pietarinen Eerik/Raitanen Juhana Mitsubishi Lancer E9, 2. Vierimaa Sakari/Rajasalo Mika Ford Focus RS WRC 02, 3. Pietarinen Henrik/Lummaa Juha Ford Fiesta R2.

V1600 ja Trophy: 1. Laaksomaa Pasi/Kantoluoto Ville Volkswagen Polo 1.4, 2. Laaksonen Jani/Keltti Tero Volkswagen Polo 1.4, 3. Rajala Jari/Perämäki Juha-Pekka Honda Civic.

VW-luokka 1. Eerola Erkki/Kittelä Mikko VW 1302 S1.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat