Puheenaihe

Kärkimedia syyttää Postia kielletystä saalistusmainonnasta

Kärkimedia pyytää Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan, rikkooko Posti voimassa olevia kilpailusääntöjä osoitteettoman suorajakelun hinnoittelussa.

Johanna Erjonsalo / arkisto

Kärkimedia on 12. joulukuuta pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan, rikkooko Posti voimassa olevia kilpailusääntöjä osoitteettoman suorajakelun hinnoittelussa.

Erityisesti epäilys kohdistuu siihen, että Posti ei allokoi osoitteettomaan suorajakeluun liittyviä kuluja oikeudenmukaisesti ja kustannusperusteisesti. Tämän myötä Posti kykenee hinnoittelemaan osoitteettoman suorajakelun huomattavan alhaiselle tasolle ja subventoimaan sitä perusjakelustaan saamillaan tuotoilla, Kärkimedia katsoo.

Menettelyssä on Kärkimedian näkemyksen mukaan kyse kielletystä saalistushinnoittelusta.

Kärkimediassa ollaan sitä mieltä, että Posti on korottanut merkittävästi perusjakelutuotteittensa ja varhaisjakelutuotteittensa hintoja. Samaan aikaan Posti on kuitenkin laskenut huomattavasti osoitteettoman suorajakelun hintojaan.

Kilpailun väheneminen koituu lopulta aina asiakkaan vahingoksi."

Kärkimedia näkee mahdolliseksi, että Posti pyrkii eliminoimaan kilpailun alalta hinnoitellen osoitteettoman suorajakelunsa niin alhaiseksi, että kilpailijat eivät pysty vastaamaan siihen. Menettely on siten omiaan johtamaan kilpailun eliminoitumiseen sekä osoitteettomassa suorajakelussa että sanomalehtien liitemainonnassa, joka on useille mainostajille vaihtoehtoinen tapa tavoittaa kohdeyleisönsä.

Kilpailun poistuminen johtaa tyypillisesti hintojen voimakkaaseen nousuun.

– On mainontaa ostavan asiakkaan etu selvittää, onko eri jakelutuotteiden toimijoiden hinnoittelu reilua ja ennen kaikkea voimassa olevien säädösten mukaista. Syystä tai toisesta aiheutuva kilpailun väheneminen koituu lopulta aina asiakkaan vahingoksi, Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell sanoo.

Kärkimedia on 32 alueensa suurimman sanomalehden omistama yhtiö jonka tehtävänä on myydä, markkinoida ja kehittää sanomalehtimediaa. Kärkimedia tavoittaa 3,8 miljoonaa suomalaista viikoittain.

Aiemmin Postin toiminnasta mainosjakelumarkkinoilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastolle jättänyt valituksia Suomen Suoramainonta, joka on syyttänyt Postia niin ikään saalistushinnoittelusta mainosjakelumarkkinoilla.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Suomen Suoramainonnan toimitusjohtaja István Dénes ilmoitti lokakuussa.

Suomen Suoramainonnan arvion mukaan Posti on laskenut mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna. Postin mainosten jakelukustannukset ovat kuitenkin samaan aikaan kasvaneet.

Suomen Suoramainonnan näkemyksen mukaan Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla.

Posti on kiistänyt väitteet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Suomen Suoramainonta vähentää mainosjakeluaan – Sanomalehtien liitto: Lehtien jakelu turvattava24.10.2017 11.05
"250 000 pakettia vuorokaudessa" – Postilla kaikkien aikojen ennätys28.11.2017 18.25

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat