Paikallisurheilu

Junior dragracen suomenmestari tulee Nurmijärveltä – "tavoitteena pitää hauskaa"

Kerttu Lehtonen on hallitseva Junior dragracen suomenmestari.

Kerttu ja Kaapo Lehtonen ovat jo vuosia ajaneet junioreiden dragracen SM-sarjaa. Kerttu Lehtonen kruunattiin vuoden 2017 Suomen mestariksi.

Juha Salonen

Palojokelaisessa Lehtosten perheessä lasketaan jo päiviä kesään.

– Odotan kesää kauhealla innolla. Talvi tuntuu pitkältä, kesällä pääsee kilpailemaan ja näkee taas kavereita, sanoo 16-vuotias Kerttu Lehtonen.

– Voisi se kesä jo tulla, komppaa 14-vuotias Kaapo Lehtonen.

Lehtosen perheen nuoret harrastavat kiihdytysautoilua. Myös vanhemmat osallistuvat innolla lastensa harrastukseen.

Perheen isän Vesa Lehtosen mielestä on hyvä, että kesällä kisataan ja talvi odotellaan.

– Kisaaminen vuoden ympäri voisi syödä intoa, hän sanoo.

Omaa autopeltikorjaamoa pitävä Vesa Lehtonen ehtii talvikaudella huoltaa lasten menopelit ja muuttaa niiden runkoa, jos lajin säännöt niin vaativat.

Tulevana kesänä Lehtoset pakkaavat ja purkavat toukokuun ja syyskuun välisenä aikana viisi kertaa bussinsa osallistuakseen SM-osakilpailuihin. Bussi kuljettaa sekä autot että kisaajat ja huoltojoukot kisapaikalle. Kisamatkoilla perhe myös yöpyy bussissa.

Tulevalla kisakaudella Lehtosilla on suomenmestaruus puolustettavanaan. Kerttu Lehtonen nappasi sen menneellä kaudella Junior dragrace -luokassa, jossa myös Kaapo-veli kisaa.

– Tavoitteena on pitää hauskaa, Vesa Lehtonen vastaa tulevan kauden tavoitetta kysyttäessä.

– Tosissaan ollaan, mutta ei oteta tätä liian vakavasti, nuoret jatkavat.

Kerttu Lehtonen puunaa kilpa-ajokkiaan. Pinkki auto kerää katseita kisapaikalla.

Sijoittuminen puolivälin yläpuolelle pisteissä olisi kuitenkin tiimille mieleen. Junior dragrace -luokkaan osallistuu kolmisenkymmentä vauhtihirmua.

Kun Kertulta ja Kaapolta kysyy, mikä heitä vetää kiihdytysajon pariin, avainsana on vauhti. Junior Modified –luokassa heidän autonsa saa kulkea 200 metrin kilpailumatkan maksimissaan 8,9 sekunnissa. Vauhtia lasissa on siis parhaimmillaan 120 kilometriä tunnissa.

Kisatilanteissa vauhtia tärkeämpiä ovat tarkkuus ja tasaisuus.

– Tarkoituksena on ajaa mahdollisimman tarkasti. Jokainen kilpailija määrittelee itselleen tavoiteajan. Lähimpänä tavoiteaikaa oleva, joka ei kuitenkaan alita sitä, voittaa, Vesa Lehtonen selventää.

Juniorien kiihdytysajo voi kuulostaa hurjalta. Autot katsastetaan kuitenkin ennen jokaista kisaa. Auton pitää olla sääntöjen ja turvamääräysten mukainen, ennen kuin sillä voi lähteä kisaamaan. Vesa Lehtosen tiedossa ei ole yhtäkään juniorien parissa Suomessa tapahtunutta onnettomuutta.

Juniorien kiihdytysautoilu ei ole myöskään hirvittävän kallis laji. Kertun ja Kaapon autot ovat hinnaltaan 3 000–4 000 euroa. Lisäksi tulevat auton ylläpitokulut ja kisamaksut.

Finnish Hot Rod Associationilla (FHRA) on myös lainattava auto, jolla pääsee kokeilemaan lajia ja ajamaan itselleen lisenssin.

Junior dragrace

Junior-ryhmissä kilpaillaan 201 metrin (1/8 Mailin) matkalla.

Kilpailu koostuu lajittelusta ja pudotuskilpailusta.

Lajittelu ajetaan reaktioajan mukaan. Lähimmäs täydellistä reaktiota ajanut on lajittelun ykkönen.

Pudotuskilpailussa kilpailija asettaa oman Dial in -ajan ennen lähtöä. Kilpailu ajetaan pareittain. Ensimmäisenä maaliin tullut, alittamatta omaa Dial in -aikaansa, voittaa lähdön ja jatkaa seuraavalle kierrokselle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat