Puheenaihe

Kuntoilija, älä sorru tähän trendiruokaan – Kuluttaja: Yhtä haitallista kuin suolan liikasyönti

Kuvituskuva.

Arkisto/Pia Vakkari

Moni tankkaa proteiinia ollakseen paremmassa kunnossa, mutta vaikutus voi Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan olla päinvastainen.

Kuluttajan haastatteleman asiantuntijan mukaan liiallinen proteiini on yhtä haitallista kuin rasvaisen tai suolaisen ruuan liikasyönti. Se lihottaa.

Ylimääräinen proteiini kun muuttuu elimistössä rasvaksi ja kertyy vyötärölle.

Vain harvalla suomalaisella on lehden mukaan huolta riittävästä proteiinin saannista. Esimerkiksi 60-kiloiselle proteiinin päivittäinen saantisuositus on noin 66–78 grammaa, mutta keskivertoruokavaliosta proteiinia saa jo noin 100 grammaa päivässä.

Kuluttajan vertailemissa proteiinivanukkaissa proteiinia on 200 gramman purkeissa 20 grammaa. Saman proteiinimäärän saa esimerkiksi rahkapurkista, 65 grammasta nyhtökauraa tai 90 grammasta uunikalaa.

Myös monen ruisleivän proteiinipitoisuus on samaa luokkaa kuin proteiinivanukkaiden.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat