Nurmijärvellä jopa yhdeksän tasoristeystä ilman minkäänlaista valvontaa – kaksi korkeimmassa riskiluokituksessa

LIIKENNE Korpi ja Kopunoja turvallisuudeltaan korkeimmassa riskiluokituksessa.

Nurmijärven alueella Hyvinkää–Karjaa rataosalla olevien tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi tehdään ratasuunnitelma. Sen laatiminen yhteistyössä Nurmijärven kunnan ja Uudenmaan ely-keskuksen kanssa on jo käynnistynyt.

– Hankkeen tavoitteena on laatia riittävät suunnitelmat tasoristeyksien parantamiseksi. Suunnitelmassa tarkastellaan yksittäisten vähäliikenteisten tasoristeyksien yhdistämistä viereisiin tasoristeyksiin tiejärjestelyin, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Jarno Viljakainen.

Nurmijärven alueella sijaitsevista tasoristeyksistä kaksi, Korpi ja Kopunoja, on tällä hetkellä turvallisuudeltaan korkeimmassa riskiluokituksessa.

– Tasoristeysten turvallisuuden selvittäminen lähti viime vuonna liikkeelle juuri Korven tasoristeyksestä. Silloin päätettiin selvittää koko alueen turvallisuus, Viljakainen kertoo.

Nurmijärven alueella on yhteensä 15 tasoristeystä. Niistä Korven ja Kopunojan tasoristeysten lisäksi seitsemän on vailla minkäänlaista varoituslaitosta. Muut tasoristeykset on varustettu puolipuomilaitoksella.

Tärkein asia tasoristeysten turvallisuuden kannalta on Viljakaisen mukaan se, että näkemä radalle on kunnossa. Toisena tulee risteyskulma. Hän arvelee, että esimerkiksi rataosan odotustasanteita joudutaan parantamaan.

– Tehtävät toimenpiteet, esimerkiksi odotustasanteiden parannukset, ulottuvat todennäköisesti Liikenneviraston omistaman alueen ulkopuolelle, Viljakainen sanoo.

Kyseessä olevalla rataosalla liikkuu päivittäin noin kymmenen tavarajunaa. Kyse on esimerkiksi Hangon satamaan kulkevasta tavaraliikenteestä.

– Rataosa on sellainen, ettei sen nopeuksia tulla lähitulevaisuudessa nostamaan, eikä liikennöinti rataosalla myöskään ole kasvussa.

Alustavan suunnitelman mukaan Nurmijärvellä järjestetään toukokuun aikana ratasuunnitelman laatimiseen liittyvä yleisötilaisuus. Ratasuunnitelma pyritään saamaan valmiiksi ja lainvoimaiseksi noin vuoden kuluttua.

– En voi luvata hankkeelle rahoitusta, mutta suunnitelmat pyritään laatimaan niin, että tulokseksi saadaan paras ja kustannustehokkain vaikutus, Viljakainen kertoo.

Jos hankkeelle saadaan rahoitusta, turvallisuuden parantaminen olisi mahdollista aloittaa vuodesta 2019 lähtien. Kärjessä ovat silloin Korven ja Kopunojan tasoristeykset.

Written by:

Taina Joutsen

Ota yhteyttä