Ruoka

Kerää luonnonvärejä lautaselle, ainakin kolmea eri väriä jokaiselle aterialle

RUOKA Kevättalvella värien kaipuuseen saa helpotusta valitsemalla ruokiinsa mieltä ja kehoa piristävän paletin.

Ruokaisan omeletin runsaat ja raikkaat värit paitsi piristävät mieltä, kertovat aterian monipuolisuudesta.

Tiina Kovanen-Bergman

Syö sateenkaari päivässä - ruokatrendi lukeutuu viime vuosien suosituimpiin. Sen perusidea on rakentaa päivän ateriat niin, että niistä löytyy kaikki sateenkaaren värit - ja mieluusti vielä pari sävyä päälle.

Värikäs ruoka on selvä merkki siitä, että ruokavaliossa on monipuolisuutta.

Mitä enemmän värejä, sen paremmin ravintokokonaisuus on vitamiinien ja mineraalien osalta rakennettu.

Ehtona on, että ruuan värikkyys on peräisin luonnosta, joten keinotekoisia värejä ei lasketa.

Kun ottaa asiakseen kerätä värejä lautaselleen, saa terveysvaikutusten ohella silmänruokaa.

Kauneus on mielen hyvinvoinnille tärkeää ja parhaimmillaan annoksestaan saa rakennettua niin visuaalisen, että se menee melkeinpä taideteoksesta.

Arjen keskellä värien käyttöön perustuva ruokahifistely saattaa ymmärrettävästi tuntua kaukaiselta ruokaideologialta.

Etenkin nyt kevättalvella, kun oikein mikään ei ole sesongissa, takana on kuukausien pimeys ja värimaailma kuin mustavalkoisesta televisiosta.

Mutta toisin kuin entisaikoina ovat kauppojen valikoimat nykyään niin runsaat, että kaikkea voi syödä ympäri vuoden ja ympäri maailman.

Värikkään ruuan ei tarvitse olla kallista, ei lompakolle eikä ympäristölle. Värejä voi kerätä lautaselleen hyvin edullisesti ja vaivattomasti, kun vain niin päättää tehdä.

Vihreää, punaista, oranssia, violettia ja keltaista saa ruokavalioonsa, kun ylipäätään syö enemmän vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, marjoa ja yrttejä. Väriskaala laajenee väistämättä.

Kannattaa muistaa, että myös pakasteissa ja säilykkeissä on potentiaalia. Niiden sisältö on yleensä kerätty ja säilötty sadon ollessa parhaimmillaan.

Esimerkiksi pakasteherneistä valmistuu nopeasti sosekeitto, jonka raikas väri on upea ja saa lapsetkin innostumaan.

Tutkimusten mukaan kasvisten väriaineilla on tärkeitä tehtäviä terveytemme ylläpitäjinä. Niiden väriaineet voivat estää monia sairauksia ja edistää hyvinvointiamme merkittävästi.

Kasvien väriaineiden

terveysvaikutukset

Vihreä. Voimakas vihreä väri kertoo, että kasvis sisältää runsaasti yhteyttäviä viherhiukkasia sekä rautaa. Vihreät kasvikset sisältävät paljon indolihappoja ja luteiinia, jotka ovat terveyttä edistäviä ja parantavat luuston kuntoa. Esimerkiksi nokkonen sisältää melkein 50 prosenttia enemmän rautaa kuin hyvänä raudan lähteenä pidetty naudanliha.

Violetti

Purppuran ja sinisen sävyt ovat fenoliyhdisteiden ja antosyaanien synnyttäviä värejä. Sinertävät flavonoidit hidastavat vanhenemista ja parantavat muistia. Vuoden 2013 hittikasviksesta lehtikaalista on olemassa myös violettilehtinen lajike.

Punainen

Punaisista väreistä tunnetuin lienee lykopeeni. Tomaatin lisäksi sitä löytyy verigreipistä sekä vesimelonista. Lykopeeni on tutkituimpia kasvisten värin antavia aineita ja sen puuttumisella ruokavaliosta on osoitettu olevan selvä yhteys eturauhassyöpään sekä sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen.

Keltainen ja oranssi

Kasvisten sisältämät oranssit ja keltaiset värit viestivät kasviksen sisältämän runsaasti oloa virkistäviä vitamiineja. Meille kaikille lienee tuttu oranssi beetakaroteeni, joka on A-vitamiinin esiaste. Beetakaroteenin puutos heikentää limakalvojen ja ihon kuntoa, sekä heikentää näkökykyä.

Valkoinen ja ruskea

Tärkeimmät “valkoisten” kasvisten lähteet ovat sipulikasvit. Niistä löytyy tehokkaita flavonoideja kuten kversetiini ja allisiini. Niiden tiedetään torjuvan bakteerien ja virusten hyökkäyksiä. Kaalikasvit sisältävät värittömiä sulfidiyhdisteitä jotka ovat terveyttä edistäviä.

Ruskeista väriaineista kannattaa huomioida lentinaani, joka on tärkeä terveysvaikutusten edistäjä. Sitä käytetään runsaasti kiinalaisessa lääketieteessä. Helpoiten lentinaania saat syömällä sieniä.

Lähde: Satokausikalenteri

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat