Puheenaihe

Sairaanhoitajat: Kollegan väärään toimintaan ei uskalleta puuttua – kiire ajaa etiikan ohi

Yli puolet kyselyyn vastanneista sairaanhoitajista totesi joutuvansa toimimaan epäeettisesti kiireen ja vähäisten resurssien vuoksi. Kuvituskuva.

Arkistokuva /Päivi Tuovinen

Vain noin kolmasosa sairaanhoitajista uskaltaa puuttua hoitotyössä asiakkaaseen tai potilaaseen kohdistuvaan epäasialliseen toimintaan. Tämä ilmenee Sairaanhoitajaliiton tuoreesta selvityksestä.

Liitto selvitti sairaanhoitajien ja alalla johtotehtävissä työskentelevien valmiuksia puuttua epäeettiseen toimintaan jäsenkyselyllä.

Kyselyn mukaan sairaanhoitajista noin 84 prosenttia kertoo velvollisuudekseen puuttua asiaan, mutta vain harvalla on tosipaikan tullen uskallusta tarttua havaitsemiinsa epäkohtiin.

Epäasialliseksi toiminnaksi hoitotyössä luokitellaan esimerkiksi se, jos potilaan tai asiakkaan omaa tahtoa tai yksityisyyttä ei kunnioiteta. Kyselyyn vastanneista peräti 37 prosenttia oli havainnut tällaista toimintaa päivittäin tai viikoittain.

Alan esimiehistä lähes kaikki kertoivat velvollisuudekseen puuttua epäasialliseen toimintaan. Heistä lähes kolme neljästä sanoo myös omaavansa rohkeutta puuttua tilanteisiin. Osa esimiehistä kertoo miettivänsä, millaiseen asemaan asettaa itsensä, jos raportoi epäeettisestä toiminnasta ja siksi tilanteita katsotaan työpaikoilla usein sormien läpi.

Yli puolet kyselyyn vastanneista sairaanhoitajista totesi joutuvansa toimimaan epäeettisesti vähäisten resurssien ja kiireen vuoksi.

Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Nina Hahtela korostaa, että kiireestä huolimatta epäeettinen toiminta ei ole hyväksyttävää.

– Paikalla on oltava paitsi lukumäärällisesti riittävä määrä henkilökuntaa, henkilöstöllä on myös oltava tarpeeksi tilanteen vaatimaa osaamista, Hahtela sanoo.

– Tarve sairaanhoitajien ammatilliselle osaamiselle korostuu sellaisissa tilanteissa, joissa asiakas tai potilas käyttäytyy poikkeavalla tavalla ja on aggressiivinen esimerkiksi muistisairauden vuoksi. Ammattilainen osaa tunnistaa syyt potilaan käytöksen takana ja hoitaa tätä asianmukaisesti. On tärkeää lisätä ymmärrystä ja antaa hoitajille ohjeistuksia erilaisten tilanteiden varalle, hän sanoo.

Yksiköissä pitäisi olla käytössä toimintamalleja ja ohjeita tilanteisiin, joissa on havaittu epäasiallista kohtelua. Aina näitä ei kuitenkaan tunneta. Jopa lähes puolet (46 %) sairaanhoitajista kertoo kyselyssä, että ei tiedä, onko omassa yksikössä olemassa ohjeistusta epäeettisen toiminnan varalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat