Puheenaihe

Myöhästyitkö jatkolennolta? Älä tee tätä kiltin asiakkaan virhettä!

Lähtikö jatkolentosi jo kun vasta saavuit kentälle?

Riitta Ketola

Suomalaiset matkustavat innokkaasti ulkomaille lomillaan. Etenkin kaukokohteisiin matkustetaan usealla lennolla, mutta myös lyhyemmillä matkoilla välilaskut ovat yleisiä. Kun ihmiset kokoavat matkojaan erilaisista palasista, kasvaa myös jatkolennolta myöhästymisen mahdollisuus.

Kuinka sitten toimia tilanteessa, jossa matkanteko katkeaa jatkoyhteydeltä myöhästymiseen? Korvauspalveluiden päällikkö Heidi-Maria Hänninen LähiTapiolasta kehottaa olemaan ensimmäiseksi yhteydessä lentoyhtiöön, joka hoiti lentoa, jolta myöhästyi.

– Heillä on velvollisuus järjestää uusi lento ja tiettyjä korvausvelvollisuuksia, mikäli esimerkiksi jatkolento on ostettuna samassa lentolipussa kuin myöhästynytkin lento, Hänninen kertoo.

Asiakas voi hakea korvausta omalta vakuutusyhtiöltäkin. Korvausta voi saada esimerkiksi ostettuaan uuden lennon jatkaakseen matkaa. Korvauksen hakemista varten vakuutusyhtiöön tulee yleensä toimittaa lentoyhtiön tai muun palveluntarjoajan todistus myöhästymisen syystä. Hänninen kretoo, että riittäviä syitä on esimerkiksi lennon peruuntuminen sääesteen, teknisen vian, liikennevahingon, luonnonmullistuksen tai rikollisen teon johdosta. Myös vakuutetun yksityistä kulkuneuvoa kohdanneen liikennevahingon pitäisi riittää matkan myöhästymisen korvattavuuteen.

– Vakuutusyhtiö ei kuitenkaan tee käytännön järjestelyjä uusien jatkoyhteyksien osalta, mikäli asiakas myöhästyy kulkuvälineestä, Hänninen sanoo.

Mikäli asiakkaan matkustajavakuutukseen sisältyy myöhästymisturva, voidaan hänelle myöhästymistapauksessa maksaa esimerkiksi matka- ja majoituskuluja, jotka ovat aiheutuneet myöhästymisen muutettua alkuperäistä matkasuunnitelmaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Selvitys: Yksi lentoyhtiö jättää korvauksia maksamatta – "Velkaa asiakkailleen 120 miljoonaa"2.6.2018 09.00
"Finnairin toiminta häpeällistä" – Kuluttajaliitto kovistelee mustalle listalle joutunutta lentoyhtiötä avoimella kirjeellä17.11.2017 08.54

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat