Urheilu

Jyväskylän MM-ralli käynnistyy – Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi voittojahtiin

Kuvituskuva.

Marko Enberg

Toyota lähtee suosikkina tänään torstaina Jyväskylässä alkavaan Suomen MM-ralliin. Jari-Matti Latvalalla on kenties tämän kauden paras sauma voittaa. Latvalalla on ainakin täydellinen lähtöpaikka kotikisaansa. Onko tämä kauden paras saumasi voittaa, Jari-Matti Latvala?

– Sardinia on yleensä ollut lähtöpaikan suhteen paras ralli, mutta siellä satoi tänä vuonna kaatamalla vettä. Se siitä lähtöpaikasta sitten. Se vain huononi sitä mukaa, mitä kauempana tuli. En olettanut, että Suomeen saadaan näin hyvä kesä ja soraa tiellä, että se auttaisi niin paljon lähtöpaikan suhteen. Sitä ei nyt tarvitse miettiä. Se on kunnossa ja auto on myös kunnossa. Nyt se on vain sitten enää ajamisesta kiinni, Latvala vastasi keskiviikkona suoraan kysymykseen.

Latvalan kausi on toistaiseksi ollut huono. Mukana on ollut omia virheitä, mutta myös teknisiä ongelmia. Latvala myöntää, että viisi peräkkäistä keskeytystä on rassannut mieltä.

– Olen ajanut tänä vuonna huonoja kisoja. Ajoin Ruotsissa huonosti ja Korsikalla ulos. Mutta keskeytyksiä on tullut myös teknisten vikojen vuoksi. Esimerkiksi kaksi kertaa olen keskeyttänyt laturivian vuoksi, Latvala muistutti.

Latvalalla on kieltämättä ollut huonoa tuuria, mutta miten se osuu aina samalla miehelle?

– Aika paljon on ollut huonoa tuuria, mutta sanotaan nyt niin, että niihin asioihin on nyt paneuduttu ja ne tulee paranemaan, Latvala lupaili.

Toyotalla on ollut myös ongelmia iskunvaimentien kanssa. Myös tämän vuoksi Latvala on joutunut tällä kaudella keskeyttämään.

– Olemme yrittäneet kehittää autoa ja kokeiltu erilaisia juttuja. Sitten jos autosta tehdään pehmeämpi, niin iskut tulevat kovempaa. Aina voidaan kysyä, miksi laturit hajoaa, mutta kun auto on pehmeämpi, niin sellaisiakin paikkoja hajoaa, mitä ei olettaisi. Jos auto on kovempi, niin se on silloin myös turvallisempi, mutta toisaalta silloin on taas vähemmän pitoa. Sen rajan löytämistä kaikki aina hakee ja kuka sen sitten löytää, niin heillä on myös paras auto, Latvala pyöritteli.

Latvala vaikutti keskiviikkona hyvin rennolta kotikisan edellä.

– Sitä on yritetty ja se on lähtökohta, että hyvällä ja rennolla fiiliksellä lähdetään tähän kilpailuun. On tässä lenkilläkin käyty tässä kuumuudessa ja sekin kulki hyvin, Latvala myhäili.

Toyota on suosikki ja Latvala on varmasti yksi niistä kuljettajista, jolta odotetaan todella paljon Keski-Suomen sorateillä. Nähdäänkö sunnuntaina palkintopallilla jopa kaikki tallin kolme kuljettajaa?

– Toivottavasti on mahdollisimman monta. Viime vuonna tämä oli meille vahva kilpailu. Toivon, että niin myös tänä vuonna. Ainahan rallissa tietysti sattuu ja tapahtuu. Pitää muistaa pitää ne pyörät tiellä. Se on tämän rallin haaste, kun mennään kovaa ja tekee mieli leikata. Kiviä on joka vuosi löytynyt, joten olen yrittänyt tehdä tosi tarkkaa työtä nuotituksen kanssa ja uskon, että pojat ovat tehneet myös, Latvala viittasi tallikavereihinsa Ott Tänakiin ja Esapekka Lappiin.

Suomen MM-ralli alkaa torstaina Harjun yleisöerikoiskokeella. Toyotan on niin sanotusti pakko onnistua. Talli on saanut testata Keski-Suomessa vailla rajoituksia, joten vain voitto kelpaa.

Viime vuoden voittaja Esapekka Lappi luottavaisena

Esapekka Lappi voitti viime vuonna Suomen MM-rallin. Nyt paineet ovat viime vuotta kovemmat. Sitä ei suomalaisesta kuitenkaan ulos päin huomannut keskiviikkona.

– Olen niin luottavainen kuin vain voin olla. Olemme testanneet täällä paljon ja meidän tiimin pitäisi olla hyvin valmistautunut, kuten olimme viime vuonnakin, Lappi sanoi itsevarmasti kisan alla.

Lappia auttaa myös hyvä lähtöpaikka, vaikka se ei olekaan ihan se paras mahdollinen. Tallikaveri Jari-Matti Latvalalla on lähtöpaikan suhteen se sama, mikä Lapilla oli viime vuonna.

– Ei se nyt paras mahdollinen ole, mutta ei se ole huonoinkaan. Viime vuonna pystyimme ajamaan kovempaa kuin Jari-Matti, kun olimme seitsemäs tai kahdeksas auto tiellä. Nyt ollaan Jari-Matin kanssa sitten toisin päin. Kuivaa on ja kyllä se siitä puhdistuu, mutta en usko, että se siihen nyt kaatuu, Lappi sanoi lähtöpaikastaan.

Suomen MM-ralli on kovasti erilainen kuin viime vuonna. Kuljettajilta on kuultu kuitenkin pääosin positiivisia arvioita uudesta reitistä.

– Se on juuri sitä, mistä on ollut puhetta. Paljon kapeita teitä ja vähän hitaampaa, mutta siellä on myös nopeita kapeita teitä, missä kasvaa pitkä heinä vieressä. Siellä tulee varmasti ylläreitä kivien suhteen. Tarkkana saa olla pienillä teillä. Iso tie on sitten aina helpompaa, kun voi vähän hakea linjaa. Näillä autoilla siihen pystyy hyvin, Lappi sanoi reitistä.

Legendaarista Ouninpohjaa ei ajeta tänä vuonna kuin vain osittain. Se ei Lappia miellytä.

– Olisihan sitä hienoa vetää 30 kilsaa. Käy se silti näinkin. Aina siitä on vähän eri variaatioita tehty ja nyt se on tuollainen. Se pikkutie on kiva. Sitä ei viime vuonna ajettu ollenkaan. Se on kapea, mutta sairaan nopea, Lappi mietti.

Lappi nappasi viime vuonna ensimmäisen WRC-voittonsa juuri Jyväskylässä ja se on edelleen suomalaisen ainoa voitto MM-tasolla. Voitto on tälläkin kertaa Lapin mielessä.

– Voittoa lähdetään hakemaan ja jos sitä ei tule, niin en tiedä, olenko tyytyväinen. Tietysti, jos jonkun tiukan taiston häviää, niin se voi tuntua myöhemmin hyvältä, mutta ei varmasti vielä sunnuntaina, Lappi linjasi.

Teksti: Ville Hirvonen, Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Urheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat