Puheenaihe

HKL:lle satelee ehdotuksia ratikoiden uusiokäytöstä – "On ideoitu saunaa ja kahviloita"

KIERRÄTYS Arabian asukastalot haluaisi, että vanha ratikka palaisi takaisin raitiolinjan 6 vanhalle päätepysäkille.

Jutta Kivistö ja Nea Barman Arabianaukiolla olevan Kutosen päättäri -ympäristötaideteoksen ratikkapyöräparin päällä. Aukiolla oli aikanaan raitiolinjan 6 päätepysäkki.

Jussi Vehkasalo

Arabian asukastalot ideoi uusiokäyttöä käytöstä poistetulle HKL:n ratikalle.

Idean sai Arabian asukastalojen Kaffila Bokvillanin vapaaehtoistyöntekijä Nea Barman.

– Kesäkuussa uutisoitiin, että HKL luovuttaa vanhoja ratikoita uusiokäyttöön. Vanhasta ratikasta voisi tulla "yhteisöratikka" Kääntöpaikka-asukastilan viereen Arabianaukiolle, Barman ehdottaa.

Kyseisellä aukiolla oli aikanaan raitiolinjan 6 päätepysäkki. Aukiolla on yhä vanhat kiskot ja niiden päällä viisi raitiovaunun pyöräparia, jotka kuuluvat Anu Tuomisen ympäristötaideteokseen Kutosen päättäri.

– Kävin jo mittailemassa, ratikka mahtuisi lippakioskin taakse. Yksi taideteoksen pyöräpari pitäisi siirtää ratikan tieltä. Olin yhteydessä Tuomiseen ja hänelle se sopisi, Arabian asukastalojen toiminnanjohtaja Jutta Kivistö selostaa.

Vanhasta ratikasta voisi tulla 'yhteisöratikka'"

Arabian asukastalot haluaisi ottaa myös lippakioskin käyttöön.

– Ratikka ja kioski muodostaisivat tapahtumakeskuksen. Tarjoaisimme ratikkaa kulttuurikäyttöön, siellä voisi olla vaikka runoiltoja, leffanäytöksiä ja akustista musaa. Vuokraisimme ratikkaa vaikka lasten synttärikäyttöön tai polttariporukoille.

Lippakioskia pyörittäisivät nuoret kesätyöntekijät.

Vaikka ratikan saisi ilmaiseksi, on uuden käyttäjän kustannettava vaunun siirto.

– Tähän viereen tulee ratikkakiskot. Olisi kai mahdollista tuoda ratikka kiskoja pitkin tähän ja nostaa se paikalleen, Kivistö jatkaa.

Lasten synttärikäyttöön tai polttariporukoille."

Arabian asukastalot on kuitenkin vain yksi ratikoiden hakijoista. HKL:n palvelukehitys- ja viestintäpäällikkö Elina Norrena kertoo, että ehdotuksia vaunujen uusiokäytöstä on tullut useita kymmeniä.

– Ylivoimaisesti suurin osa jo tulleista on ehdotuksia kahvilaksi tai yleishyödylliseksi info-/koulutuspisteeksi, molempia ehdotuksia on kymmenkunta. Yksittäisiä ehdotuksia on tullut myös raitiovaunun muuttamisesta saunaksi tai tuomisesta oman pihan koristukseksi.

Muutamia ehdotuksia on tullut myös ulkomailta."

Joissakin vaunuja koskevissa hakemuksissa uusiokäytöksi ehdotetaan muuta yritystoimintaa kuin kahvilaa. Ehdotuksia on tullut eri puolilta Suomea.

– Muutamia ehdotuksia on tullut myös ulkomailta, vaikka vaunujen sijoitus Suomen rajojen ulkopuolelle rajattiin hakuehdoissa pois, Norrena jatkaa.

Ulkomaille vaunuja ei edelleenkään lähdetä lupaamaan.

– Mennään hakuprosessissa tässä vaiheessa näiden määriteltyjen kriteerien mukaan. Asiaa voidaan mahdollisesti myöhemmin harkita uudelleen jos painavia perusteluja tälle löytyy.

Norrena uskoo ehdotuksia uusiokäytöstä tulevan vielä lisää, sillä hakuaika päättyy 31. elokuuta.

– Kun kaikki hakemukset ovat saapuneet, katsomme niitä kokonaisuutena ja mietimme, mitkä olisivat parhaita uusiokäyttömuotoja. Viime kädessä HKL:n kalustopalvelut ja HKL:n johto päättävät, keille vaunut luovutetaan, Norrena kertoo.

Useampi ratikka painaa jopa noin 20 tonnia."

Raitiovaunut ja muutama tarjolla oleva ratikan perävaunu painavat useita tonneja, useampi ratikka jopa noin 20 tonnia. Uudet omistajat vastaavat vaunun kuljetuskustannuksista, HKL voi tarvittaessa avustaa kuljetuksen järjestämisessä toteutuneita kuluja vastaan.

– Suurimmassa osassa jo tulleista ehdotuksista raitiovaunujen sijoituspaikat ovat raitiotieverkoston ulkopuolella, eli niitä ei voisi vetää raiteita pitkin uuteen sijoituspaikkaan.

Raitiovaunujen kuljettaminen onnistuu kuljetuslavetilla, mutta kustannukset ovat tuhansien eurojen luokkaa.

HKL antaa ratikoita ilmaiseksi

HKL luopuu liikennekäyttöön soveltumattomista ja käytöstä poistetuista vanhoista raitiovaunuista ja tarjoaa niitä ilmaiseksi uusiokäyttöön.

Hakijoiden tulee esittää vaunulle käyttötarkoitus, jonka yhteiskunnallista hyväksyttävyyttä HKL arvioi. Hakijan tulee hakemuksessaan myös osoittaa, kuinka luovutettavasta vaunusta huolehdittaisiin. Vaunuja ei luovuteta esimerkiksi "kesämökkivaunuiksi” tai varastotilaksi, mutta muuten HKL on avoin ehdotuksille.

Uusi omistaja vastaa vaunun kuljetuskustannuksista uuteen sijoituspaikkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat