Puheenaihe

Kortti jäihin yhdellä pyyhkäisyllä – Hyödynnätkö nämä mobiilipankin palvelut?

Danske Bankin mobiilipankissa asiakas voi tarkastella toisessa pankissa olevia tilejään.

Toni Tervo

Epäiletkö pankkikorttisi hävinneen tai joutuneen vääriin käsiin? Jos tilanne aiheutti ennen hermoja raastavan jonotuksen pankin puhelinpalvelussa, nyt asian voi hoitaa yhdellä pyyhkäisyllä:

– Lopullisen sulkemisen sijaan, kortin voi sulkea väliaikaisesti. Jos kortti löytyy, sen saa helposti takaisin käyttöön, neuvotaan Nordeasta.

Tässä pankkien vinkkejä palvelujensa monipuolisempaan käyttöön:

Nordea:

– Nordean mobiilipankista voi helposti soittaa tunnistautuneena suoraan asiakaspalveluun. Videopuhelu ja chat ovat hyviä tapoja keskustella luottamuksellisista pankkiasioista. Henkilökohtaista neuvontaa saa helposti vaikkapa omalta kotisohvalta.

– Mobiilipankissa voi tehdä kortin käytön maarajauksia reaaliaikaisesti vaikkapa matkoilla, tai sallia ja estää korttien käytön verkkomaksamiseen.

Op:

– Rahaliikennettä kavereiden tai perheenjäsenten välillä on kätevä hoitaa Siirto-maksun avulla. Pitkien tilinumeroiden syöttämisen sijaan palvelu löytää kaverin tilitiedot pelkän puhelinnumeron avulla. Maksu siirtyy vastaanottajalle heti. Siirto onnistuu Op:n Nordean ja S-Pankkien asiakkaiden välillä edellyttäen, että vastaanottaja on myös ladannut sovelluksen. Siirto-palvelulla on yli 650 000 käyttäjää.

Danske Bank:

– Uudessa mobiilipankissamme asiakas pystyy tarkastelemaan myös muissa pankeissa olevien tiliensä tietoja. Yli puolella suomalaisista on tilejä useammassa kuin yhdessä pankissa.

– MunRahat on yli 8-vuotiaille tarkoitettu sovellus, johon kuuluu pelkistetty verkkopankki ja maksukortti. Lapsi voi siirtää rahojaan säästötilille ja seurata omaa kulutustaan. Vanhempi voi oman verkkopankkinsa kautta seurata lapsen tilinkäyttöä.

Aktia:

– Aktia Wallet -sovelluksella asiakas voi maksaa ostoksiaan, hallinnoida kortin turvarajoja sekä sulkea kortin tilapäisesti.

Mobiilipankin vuosikymmen

Ensimmäiset älylaitteisiin ladattavat mobiilipankit tulivat 2010-luvun alussa.

Pankit ovat vajaan kymmenen vuoden ajan kehittäneet ja monipuolistaneet mobiiliasiointia.

Jatkossa pankkiasiointi halutaan yhä kiinteämmäksi, mutta helppokäyttöisyydessään lähes huomaamattomaksi, osaksi ihmisten arkea.

– Pankit muuttuvat alustoiksi, jotka kilpailevat hyödyllisyydellään ja käyttäjäkokemuksellaan talouden hallinnan palveluissa, muotoilee Danske Bankin Rami Tättilä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Dansken mobiilipankista voi tarkistaa Nordean tilin saldon - 70 prosentilla suomalaisista on tili useassa pankissa23.8.2018 20.40
Aktiivikäyttäjät poikkeavat mobiilipankissa lähes päivittäin31.8.2018 06.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat