Paikalliset

Kiertoliittymän rakentaminen Rajamäelle alkaa ensi keväänä – risteykseen tulossa myös suojatie liikennevaloilla

TIETYÖT Kiertoliittymän on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppuun mennessä.

Kiertoliittymä tulee Rajamäentien ja Kiljavantien risteykseen.

Ulla Yliherne

Rajamäelle suunniteltu kiertoliittymä etenee, sillä tekninen lautakunta hyväksyi katusuunnitelmaehdotuksen syyskuun lopulla. Kiertoliittymä tulee Rajamäentien ja Kiljavantien risteykseen, jonka läheisyydessä on muun muassa torstaina 11. lokakuuta avattava kauppakeskus Lähde.

– Kiertoliittymän rakentaminen alkaa keväällä 2019 ja työt valmistuvat näillä näkymin vuoden loppuun mennessä, kertoo liikenneinsinööri Pia Korteniemi.

– Rakentamisohjelmassa on alustavasti varattu rahaa kiertoliittymän toteuttamiseen ja Kiljavantien parantamiseen noin 2,3 miljoonaa euroa.

Koko urakan maksaa Nurmijärven kunta.

Kiertoliittymä on mitoitettu HCT-rekoille.”

– Samassa urakassa kiertoliittymän rakentamisen kanssa parannetaan Kiljavantietä sekä rakennetaan suojatiesaarekejärjestelyt. Kunta tulee tekemään kadunpitopäätöksen Rajamäentiestä ja Kiljavantiestä ennen urakan käynnistämistä.

Tekninen lautakunta käsitteli suunnitelmia edellisen kerran toukokuussa, mutta halusi vielä lisätietoja siitä, onko kiertoliittymä sopiva myös uusille HCT-rekoille. Katusuunnitelmaehdotusta onkin sen jälkeen päivitetty siten, että kiertoliittymä on mitoitettu HCT-rekoille, joiden enimmäispituus on 32,50 metriä. Kyseiselle yhdistelmäajoneuvon pituudelle on laadittu ajouramallit, joilla kiertoliittymän toimivuus on tarkastettu.

– Myös 34,50 metriä pitkät ajoneuvoyhdistelmät sopivat liikennöimään liittymässä.

– Katuverkkoa ei sen sijaan ole mitoitettu HCT-rekoille, joten on vaikea sanoa miten niiden liikennöinti onnistuu alemmalla katuverkolla.

Tekninen lautakunta teki myös muutamia muita täydennyksiä muun muassa liikennemerkkeihin.

Rajamäentielle kiertoliittymän pohjoishaaraan on tulossa suojatie painonappiliikennevaloin. Tämä johtuu siitä, että kaikki kevyt liikenne ei luultavasti käyttäisi liittymän etelähaarassa olevaa kevyen liikenteen alikulkua kauppakeskukseen liikennöidessään, vaan oikaisisi kiertoliittymän pohjoishaaran ohi suoraan kauppakeskuksen piha-alueelle oleville kevytväylille.

– Rajamäentien liikennemäärät ovat niin suuret, että suojatietä ei voi rakentaa ilman liikennevaloja.

– Liikennevalot on suunniteltu ajoneuvoliikenteen ehdoilla eli aina, kun jalankulkija tai pyöräilijä haluaa ylittää tien, hänen täytyy tilata vihreät valot, huomauttaa Pia Korteniemi.

Liikennevalot ovat aina vihreänä ajoneuvoliikenteelle, kun suojatiellä ei ole kulkijoita.

Alikulkua ei kyseiseen paikkaan voi rakentaa, koska kevyen liikenteen järjestelyt ulottuisivat tonttien puolelle.

Rajamäentiellä, liittymän eteläpuolella oleva nykyinen alikulku puolestaan joudutaan purkamaan, koska se on huonossa kunnossa. Tilalle rakennetaan uusi alikulku.

– Rakentamisurakan kannalta tämä on kaikkein haasteellisin osuus, koska Rajamäentielle joudutaan tekemään työaikaiset liikennejärjestelyt.

Tavoitteena on, että urakoitsijan valinta voitaisiin tehdä viimeistään ensi vuoden tammikuun teknisessä lautakunnassa.

Onko Rajamäen kiertoliittymä mielestäsi tarpeellinen?

Kyllä
98% (41 ääntä)
Ei
2% (1 ääni)
Ääniä yhteensä: 42

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Rajamäen kiertoliittymän toteutus viivästyy – katu- ja rakennussuunnitelmien laadinta kesken 25.7.2018 08.20
Rajamäen kiertoliittymän keskelle tulee monumentti – tällainen se on 9.5.2018 08.55

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat