Puheenaihe

Minna selätti uniongelmansa iltarutiinien muutoksella – näin hän siinä onnistui

Minna Loponen kohdistaa ajatukset hengitykseen, jos hän herää aamuyön tunteina. - Siten nukahdan uudelleen.

[email protected]

Pitikö unta viime yönä taas houkutella vai heräsitkö aamuyöllä ajatusten laukkaamiseen?

Aikuisista joka kolmas kärsii ajoittain unettomuudesta. Pitkään jatkuessaan se voi heikentää terveyttä.

Minna Loponen tekee parhaillaan väitöskirjaa unihäiriöiden ja sydäntapahtumien yhteydestä.

Unihäiriöt ovat riskitekijä sydäntapahtumille ja riskiä lisäävät myös ylipaino, kohonnut verenpaine ja kolesteroli.

– Siksi unihäiriöistä kannattaa hankkiutua pikaisesti eroon, hän tähdentää.

Rauhoita mieli hengityksellä."

Loponen uudisti omat nukkumiseen liittyvät rutiinit hieman yli 10 vuotta sitten, kun uni ei tahtonut tulla tai uni katkesi kesken kaiken.

Tutkija löysi helpotusta rauhallisista iltarutiineista ja rentoutusharjoituksista.

– Kaikille nukahtaminen ei tuota ongelmia, koska olemme väsyneitä kiireisen päivän jälkeen. Stressaantunut ihminen herää yleensä aamuyöstä, jolloin ajatukset alkavat laukata.

Joogaa ja meditointia harjoittava Loponen hillitsee herätessään mielensä ja keskittyy hengittämiseen.

– Hengitän kuusi sekuntia sisään ja ulos ja lasken sekunteja. Nukahdan nopeasti uudelleen, kun maltan pitää ajatukset hengityksessä.

Osa unihäiriöistä johtuu elintavoista.

Nukahtamista häiritsevät myöhäinen liikunta, tukeva päivällinen ja sähköisten medioiden käyttö.

Unta häiritsevät myös illalla nautitut kahvi, alkoholi ja energiajuomat.

– Unihäiriöt voivat johtua myös raskaasta elämäntilanteesta. Silloin voi olla viisasta katkaista unettomuus väliaikaisesti lääkkeillä, Loponen sanoo.

Unta kannattaa edistää hyvällä unihygienialla.

– Makuuhuoneen tulisi olla pimeä, hiljainen ja hieman viileämpi. Myös vuode, peitto ja tyyny vaikuttavat unen laatuun.

Useimmilla on tiedossa monipuolisen ravinnon ja liikunnan hyödyt.

– Nukkumiseen ei suhtauduta samalla vakavuudella, vaan yöunista nipistetään television tai älypuhelimen ääressä.

Joogaopettaja Minna Loponen on perustamassa kotiseudullaan Keski-Uudellamaalla rentoutusryhmää unihäiriöisille.

Kahden–neljän viikon välein, 11 kertaa kokoontuvassa ryhmässä käydään läpi hyvän unen edellytykset sekä rentoudutaan joogan ja meditaation avulla.

– Lisäksi kartoitetaan unihäiriöiden tila ja kehitys sekä mitataan sykkeen avulla kehon rentoutumista.

Puhelin pois iltatoimissa

Ota tavaksi laittaa älypuhelin sivuun hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Puhelimen terävä valo aktivoi aivoja.

Syö kevyt iltapala.

Herkkäunisen ei kannata juoda kahvia enää iltapäivän jälkeen.

Tietoinen rentoutuminen illalla auttaa unta.

Lyhytkin hengitys- tai rentoutumisharjoitus voi edistää unensaantia.

Jos heräät yöllä, keskity ajattelemaan omaa hengitystä.

Rentouta samalla jäseniä jalkapohjista alkaen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat