Puheenaihe

Redin asiakaskadosta nousi kohu – nyt kommentoi tuleva kilpailija Pasilan Triplassa: "Ankkurit ovat välttämättömiä"

Kauppakeskus Redin asiakasmäärät ovat nousseet esille pari kuukautta sen avautumisen jälkeen. Kauppakeskusammattilaiset arvioivat jo lokakuussa julkistetussa barometrissä, että kulutuskysynnän kasvu ei riitä turvaamaan pääkaupunkiseudun kasvavan tarjonnan menestystä.

Päivi Tuovinen

Kauppakeskus Redin asiakasmäärät nousivat esille vain reilu kuukausi sen jälkeen, kun kauppakeskusbarometrin karut luvut julkistettiin.

Barometrissä kauppakeskusammattilaiset arvioivat, että kulutuskysynnän kasvu ei riitä turvaamaan pääkaupunkiseudun kasvavan tarjonnan menestystä.

Viime viikonloppuna Yle ja Helsingin Sanomat uutisoivat kaksi kuukautta sitten avatun Kalasataman kauppakeskus Redin asiakaskadosta.

Redin kauppakeskusjohtaja Pia Svensk sanoo, että Ylen uutisessa kerrottu tieto viidestä konkurssista Redissä ei pidä paikkaansa.

– Todellisuudessa kauppakeskuksessa ei ole meidän tietojemme mukaan tapahtunut yhtään konkurssia varsinaisen toiminnan aikana. Tietojemme mukaan muutamalla Redin kanssa vuokrasopimuksen tehneellä yrittäjällä on ollut rahoitusvaikeuksia tai muita syitä, joiden takia yritykset ovat jo ennen avajaisia päättäneet olla avaamatta liikettä Rediin tai lopettaneet liiketoimintansa kokonaan, Svensk kertoo.

Ei ole tapahtunut yhtään konkurssia."

Edellisten lisäksi kahdessa liiketilassa on lopetettu toiminta kauppakeskuksen avauksen jälkeen. Toiseen näistä tiloista on saatu jo uusi vuokralainen.

– Redissä vierailee päivittäin tällä hetkellä yli 20 000 kävijää. Kävijämäärä on kokemuksemme mukaan odotetulla tasolla, ottaen huomioon, että Redi on vasta avattu. Useita kauppakeskuksia avanneena tiedämme, että uuden kauppakeskuksen ylösajo kestää noin kaksi kolme vuotta. Kestää aikansa, että ihmiset löytävät uuden kauppakeskuksen ja tekevät kauppakeskuskäynneistä osan omaa arkeaan.

Svensk sanoo ymmärtävänsä, että kauppakeskuksen ensihetket herättävät huolta joissain yrittäjissä.

– Teemme kuitenkin yhteistyössä yrittäjiemme kanssa päivittäin töitä sen eteen, että ihmiset löytäisivät Redin.

Ensi syksynä Pasilaan aukeavan Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto luki harmistuneena viikonlopun uutisia Kalasataman kauppakeskus Redin tilanteesta.

Jättimäinen Tripla aukeaa linnuntietä noin kolmen kilometrin päähän Redistä syksyllä 2019.

– Uutisointi harmitti ennen kaikkea sen vuoksi, että koko totuutta on vaikea näin ulkopuolelta nähdä. Tunnistan selkeästi sen, että kauppakeskusta avattaessa kestää joitakin vuosia ennen kuin tilanne vakiintuu asiakasmäärien ja kaupallisen asemoinnin suhteen, Aalto muotoilee.

Hän uskoo, että joulukauppa tuo aivan varmasti lisää vakiintunutta toimintaa Rediin.

Koko totuutta on vaikea näin ulkopuolelta nähdä."

Millä eväillä Tripla sitten aikoo menestyä?

– Triplalla on tutkimuksien mukaan pääosin erilainen vaikutusympäristö ja näin ollen asiakasvirratkin muodostuvat lähialueen lisäksi vahvasti raide- ja valtaväylien tuomien asiakasvirtojen sekä matkailijoiden tuomina. Triplan kaupallinen suunnittelu perustuu hyvin yksityiskohtaiseen konseptointiin ottaen huomioon eri toimialojen erinomaisuuden, sekä käyttäjäryhmien muuttuvat tarpeet.

Aallon mukaan Triplalla on selkeä strategia niin avausmarkkinoinnin kuin muunkin kaupallisen toiminnan aloittamisen suhteen.

– En ole kokenut suuria huolen aiheita. Vakiintunut kauppapaikka ja koko hankkeen ajan käytössä ollut rautatieasema tuo meille toki etua. Työtä riittää vielä kovasti ennen avausta ja ennen kaikkea ensimmäisenä avausvuotena, Aalto sanoo.

Triplan ankkuriyrityksiksi ovat tulossa päivittäistavarapuolella esimerkiksi Market Zoo -niminen kauppahallimainen kokonaisuus, Prisma, K-Supermarket ja Lidl.

Muodin alalta Aalto mainitsee brändit H&M, Reserved, Mohito, Aleksi 13, Ivo Nikkolo, Intersport sekä JDSportsin Suomen lippulaivamyymälään.

– Elämystoimijoista esimerkkinä voisin mainita SurfBeach Helsingin, HopLopin, Finnish Music Hall of Famen sekä ja leffamaailma Cinamonin operoimana.

Triplan yhteyteen valmistuu myös S-ryhmän hotelli, 50 000 neliömetrin verran toimistoja ja 430 asuntoa.

– Ne toimivat vilkkaan rautatieaseman lisäksi omalta osaltaan vahvoina ankkureina kokonaisuudellemme.

Ankkuriyritysten tulee sijaita juuri heille oikeassa toimintaympäristössä."

Kauppakeskukselle ovat Aallon mielestä kaikkein tärkeintä konsepti ja kaupallinen kokonaisuus.

– Ankkuriyritykset ovat tärkeitä – jopa välttämättömiä – mutta niiden tulee sijaita juuri heille oikeassa toimintaympäristössä kauppakeskuksen sisällä.

Mall of Tripla kaupallisista tiloista on tällä hetkellä vuokrattu 85 prosenttia.

– Kävijämääräennusteet vaihtelevat jonkin verran riippuen siitä, puhummeko äärimmäisen vilkkaan rautatieaseman vai todella vilkkaan Food Marketin kävijöistä. Triplassa on neljässä kerroksessa pääsisäänkäyntejä kadulta, joka mahdollistaa joustavan liikkumisen myös työpaikan, aseman, julkisen liikenteen ja kevyen liikenteen väyliä käyttäville, Aalto jatkaa.

Triplaan tulee noin 2 300 pysäköintipaikkaa ja 3 500 pyöräparkkipaikkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pahin pelko kävi toteen Redissä – Yle: Konkurssi uhkaa yrittäjiä upouudessa kauppakeskuksessa17.11.2018 06.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat