Puheenaihe

Minttu, zabaglione vai toffee? Panda selvitti, mikä suklaakonvehti loppuu megasuositusta rasiasta ensimmäisenä

Lehdistökuva

Pehmeä toffee, minttu, suklaatryffeli vai zabaglione?

Mikä konvehti loppuu rasiasta ensimmäisenä, kun teidän joulupöydässänne avataan Suomessa megasuosiota nauttiva juhlapöydänkonvehtirasia?

Makeisvalmistaja Panda on selvittänyt asiaa kyselyllä, eikä ykköstila ole aivan kirkossa kuulutettu.

Eniten suosiota sai pehmeä toffee, jonka nimesi suosikikseen 19 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin oli suklaatryffeli (17 prosenttia), ja kolmanneksi eniten pidettiin suklaacrispistä (16 prosentti).

– Klassikkomauista pidetään edelleen, ja pehmeä toffee on suosituin konvehtimme, kuvailee Pandan markkinointipäällikkö Vesa Vainio tiedotteessa.

Suosittuja ovat myös minttu ja zabaglione, jotka jäävät kuitenkin kärkikolmikon ulkopuolelle.

Juhlapöydän konvehdit valmistetaan Jyväskylän Vaajakoskella, jossa perinne on jatkunut jo 51 vuotta. Omistaja on välillä vaihtunut, sillä Panda myytiin norjalaiselle Orklalle 2005.

Vesa Vainion mukaan klassikkokonvehteja myydään Suomessa yli 3 miljoonaa rasiaa vuosittain.

Suomalaiset pitävät ylisummaan suklaasta, sillä Helsingissä keväällä järjestetyn Jäätelö- ja suklaakarnevaalin kyselyn mukaan peräti 38 prosenttia syö suklaata useammin kuin kerran viikossa.

Noin 70 prosenttia syö suklaata herkuttelutarkoituksessa. Lähes kolmasosa myöntää, että suklaata nautitaan suklaanhimoon.

Sama kysely myös kumosi vanhan luulon siitä, että suklaata syödään sydänsuruihin. Näin myönsi toimivansa vain yksi prosentti vastaajista.

Joulu on suklaakonvehtien sesonkiaikaa.

Pandan Vesa Vainion mukaan noin puolet suomalalaista sanoo nauttivansa konvehteja vain jouluna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat