Puheenaihe

Varustelekan Valtteri Lindholm paljastaa haastattelussa: Tämän mainoksen MTV hyllytti – "Sen jälkeen emme ole tehneet tv-mainoksia"

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm sanoo, että on helpompaa tavoittaa yrityksen ydinkohderyhmä maailmalta kuin saada kotimaiset keski-ikäiset miehet ja naiset ylipäänsä Varustelekan asiakkaiksi.

Juha Perämäki

Nyt 36-vuotiaasta Valtteri Lindholmista piti alun perin tulla äidinkielen opettaja. Yliopiston portaiden kiipeily jäi kuitenkin kolmeen kuukauteen, kun harrastuspohjalta perustettu armeijatavaraa myyvä nettikauppa vei kaiken ajan. Sitä varten Lindholm lainasi kaveriltaan tuhat euroa, jolla hän tilasi lavallisen tavaraa Saksasta.

Nyt yritys eli Varusteleka on jo käsite ja ilmiö. Se on Suomen menestyneimpiä ja tunnetuimpia verkkokauppoja ja lajissaan Euroopan suurin. Miljoonasarjaan omalla rahoituksella kasvaneen kymmeniä ihmisiä työllistävän firman kivijalkamyymälä on muuttanut 11 kertaa suurempiin tiloihin.

Varustelekan tapa kuvailla myymänsä tuotteet huolellisesti, rehellisesti ja välillä epäsovinnaisella huumorilla on tavaramerkki, joka on saanut runsaasti jäljittelijöitä.

Yrityksen viljelemä huumori on johtanut joihinkin mainoskohuihin. Valtteri Lindholm vakuuttaa, ettei niitä ei ole synnytetty tieten tahtoen. Jokavuotinen veikkaus siitä, kuinka monta suomalaista hukkuu juhannuksena, kerää osallistujia ulkomaita myöten.

– Olemme tehneet samanlaista markkinointia alusta alkaen. Myymme tuotteita, joita on käytetty ihmisten tappamiseen. Se on aika kauheaa. Miten siihen pitää suhtautua? Pitääkö itkeä joka päivä vai ottaa mukaan huumori? Pakkohan näille on nauraa, kun joku tunne kuitenkin puskee läpi. Yleinen ajattelu on, että kauppias kusettaa aina. Koska lähtökohdat epäilyttävät, ei ole lupa tehdä huumoria ikävistä asioista, Lindholm sanoo Uusimaa-lehden haastattelussa.

– Somen lyötyä itsensä läpi suurin osa ihmisten käyttämästä mediasta ei ole ammattilaisten eikä mediatalojen tuottamaa. Se tarkoitti, että yritykset pääsivät viimein tuottamaan itse oman mediansa. Siinä me olemme hirveän hyviä. Tuotamme hyvää ja mielenkiintoista sisältöä niille, jotka siitä tykkäävät. Emme tee tätä junttiuttamme, vaan siksi, että tämä on meidän mielestämme hauskaa. Vaatii taitoa tehdä toimivaa huumoria, Lindholm sanoo Uusimaalle.

Valtteri Lindholm päätti kerran kokeilla perinteistä tv-mainontaa.

Sen jälkeen emme ole tehneet tv-mainoksia."

– Teimme mainoksen, jossa upseeri ruoskii miestä ja tivaa, mistä tätä parempaa tavaraa saa. Mies murtuu ja sanoo, että Varustelekasta. MTV hyllytti mainoksen. Sen jälkeen emme ole tehneet tv-mainoksia.

Varustelekan myydyimmät tuotteet Suomessa ovat musta huppari ja reput. Armeijan ylijäämätavaran osuus yrityksen koko myynnistä jää hieman alle tavoitteena olevan 20 prosentin, koska sellaisen saaminen käy koko ajan hankalammaksi. Siksi Varusteleka on kehittänyt omia tuotemerkkejä ja mallistoa.

Tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoa 20–30 prosenttia vuodessa. Se edellyttää asiakaskunnan laajenemista ydinkohderyhmän eli 18–35 -vuotiaiden miesten ulkopuolelle ja ulkomaille, josta tulee nyt noin neljännes liikevaihdosta.

Varusteleka on käynnistänyt oman kiertotalousprojektin, jossa se ostaa myymiään vaatteita takaisin. Rahan voi käyttää yrityksen omassa kaupassa. Käytetyt tuotteet myydään ja niitä markkinoidaan verkossa täsmälleen samalla tavalla kuin uusia. Ne, mitä on tähän mennessä saatu ostetuksi takaisin, on myyty uudelleen saman tien.

Varusteleka kertoo yhdeksi arvokseen olla hyvien puolella. Voiton tekeminen omistajalle ei ole tavoite.

– Minua huolestuttaa maailman tila. Varusteleka on minulle iso vallankäytön työkalu ja väline, jonka avulla voin vaikuttaa ja näyttää esimerkkiä, että teemme parempaa vaatekauppaa ja toimimme näin, koska se on oikein, Valtteri Lindholm sanoo.

Hän ei ole koskaan ollut yrityksensä toimitusjohtaja, vaan on nimennyt itsensä yrityksen valtiaaksi.

– Jos sinulla on hyvä idea ja perustat yrityksen, tärkein roolisi on tuotteissa ja markkinoinnissa. Joku pitää palkata tekemään hallinnolliset asiat niin nopeasti kuin se on mahdollista.

Valtteri Lindholm on keynote-puhujana Uusimaa-lehden ja Porvoon kaupungin järjestämässä Porvoodigiday-tapahtumassa. Hänen viestinsä on, että ihan jokaisella yrityksellä pitäisi olla verkkokauppa.

– Se ei ole erillinen asia, vaan luonteva ja pakollinen osa mitä tahansa kauppaa. Verkkokaupan tarkoitus ei välttämättä ole tuoda postimyyntiä, vaan se on paras tapa saada ihmiset käymään kivijalassa.

Lindholmin mukaan nettikauppa on yrittäjälle sparraaja, joka pakottaa tekemään kaikki asiat järjestelmällisesti.

– Se johtaa siihen, että tulee enemmän rahaa ja yrittäjällä on vähemmän stressiä ja enemmän vapaa-aikaa. Se on yhdistelmä, joka kannattaa ottaa.

Lindholmin haastattelun julkaisi ensin Uusimaa-lehti.

Digiday järjestetään torstaina 24.1. kello 12–18.30 Taidetehtaalla. Ilmoittautuminen tapahtumaan osoitteessa uusimaa.fi/digiday. Paikkoja on rajoitetusti. Ohjelma löytyy osoitteesta uusimaa.fi/porvoodigiday.

Varusteleka

Lajissaan Euroopan suurin armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Yrityksellä on noin 3 000 neliön myymälä, "päämaja", Helsingin Konalassa ja verkkokauppa. Myymälän yhteydessä on baari-kahvio.

Perustettu vuonna 2003. Liikevaihto oli viime vuonna noin 13 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on 65.

Varustelekan verkkokaupalla on yli 1,6 miljoonaa käyttäjää Suomessa ja ulkomailla noin 0,6 miljoonaa. Tilauksia lähtee kotimaahan yli 100 000 vuodessa. Päämajassa on lähes 100 000 ostotapahtumaa vuodessa.

Perustaja Valtteri Lindholm omistaa yrityksestä 94 prosenttia ja yrityksen toimitusjohtaja loput. Lindholmilla on täysi äänivalta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Varustelekan pomo sanoo suorat sanat veroista napisijoille – ”Pas**lla bisnesidealla ei makseta palkkoja”3.3.2018 07.30

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat