Puheenaihe

Yhä useamman yö menee murehtiessa, eikä melatoniini auta – asiantuntija neuvoo Ylellä keinon parempaan uneen

Noin 3000 ihmistä avautui Ylelle yöllisistä murheistaan verkkosivuilla julkaistun kyselylomakkeen kautta.

Uniongelmat ovat yleistyneet ja yöllinen murehtiminen lisääntynyt.

Lotta Åberg / arkisto

Yhä useampi työikäinen käyttää yönsä nukkumisen sijaan murehtimiseen, uutisoi Yle.

Uniasiantuntijoiden mukaan huolenaiheiden vatvominen selittyy osittain väsyneiden aivojen heikentyneestä tunteiden säätelystä.

Lähes 3000 ihmistä kertoi Ylelle öisistä murheistaan verkkosivuilla julkaistun kyselylomakkeen kautta.

Ratkaisuja uniongelmiin tarjoaa Ylen haastattelema uniasiantuntija ja psykologi Mikael Sallinen.

Asiantuntijan mukaan on olemassa jonkin verran näyttöä siitä, että perfektionismi, neuroottisuus ja ylitunnollisuus lisäävät yöllistä murehtimista.

Hän muistuttaa, että pidemmän päälle unilääkkeet ovat huono ratkaisu.

Melatoniinia kannattaa Sallisen mukaan kokeilla silloin, kun haluaa nukahtaa aikaisin, mutta ei luonnollisesti väsy kuin vasta myöhään. Yöllä otettaessa siitä ei ole mitään hyötyä.

Jos taas nukahtaa hyvin, mutta säpsyy yöllä hereille, ei tarvitse huolestua. Sallisen mukaan terveeseen uneen kuuluvat myös lyhyet hereille havahtumiset, joista nukahdetaan nopeasti uudelleen.

Jos unen päästä ei kuitenkaan saa uudelleen kiinni alle viidessä minuutissa ja heräilee yöllä usein, uni jää tavallista kevyemmäksi eikä virkistä tarpeeksi.

Yksi tärkeä neuvo unettomuuden ehkäisemiseen on vähentää älylaitteiden käyttöä ennen nukkumaan menoa. Niiden sinertävä valo vähentää tutkitusti melatoniinin eritystä aivoissa. Kokeilemisen arvoinen vinkki on pyrkiä jättämään ikävät asiat makuuhuoneen ulkopuolelle. Ikävien asioiden vatvominen kannattaisi siis tehdä hyvissä ajoin ennen yöpuulle laittautumista.

Perinteisiä neuvoja parempaan uneen on hyvin tuuletettu huone ja siisti sänky, johon on mukava käpertyä. Sekin vanha viisaus pitää edelleen paikkansa, ettei sänkyyn pidä jäädä pyörimään.
Jos uni ei ota tullakseen, on parempi nousta sängystä ja tehdä vähän aikaa jotain muuta.
Kun sänkyyn palaa väsymystään, uni saattaa tulla helpommin.

Oletko kärsinyt unettomuudesta?

Kyllä, jatkuvasti
55% (134 ääntä)
Kyllä, silloin tällöin
39% (94 ääntä)
En
7% (16 ääntä)
Ääniä yhteensä: 244

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Näillä vinkeillä taltutat uniongelmat – psykologi muistuttaa 15 minuutin säännöstä21.10.2018 21.35
Minna selätti uniongelmansa iltarutiinien muutoksella – näin hän siinä onnistui3.11.2018 19.10
Tutkimus varoittelee: Unettomuus lisää riskiä sairastua sydäntauteihin11.5.2017 20.55

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat