Paikalliset

Vaali aivojasi! – Tässä kymmenen helppoa ohjetta hyvää aivoterveyteen

TERVEYS Nyt vietetään Aivoviikkoa ja muistutetaan hyvän elämän nauttimisesta.

Hyviä palautumisen keinoja monille ovat esimerkiksi rauhallinen liikunta, ulkoilu, sienestys, marjastus, ystävät, puutarhanhoito ja lukuiset muut asiat unohtamatta musiikkia ja käsitöitä.

arkisto/ Riitta Ketola

Suomessa vietetään Aivoviikkoa 11.-17.3. Neurologiset vammaisjärjestöt ovat mukana viikon tapahtumia järjestämässä. Niistä yksi on Muistiliitto.

Uudenmaan Muistiluotsin Keski-Uudenmaan alue tuottaa monenlaista tietoa, tukea ja toimintaa, joka on kaikille avointa.

Aivoviikolla korostetaan Aivoterveellistä kokonaisvaltaista elämästä nauttimista. Aivoterveys ei ole ainoastaan hyviä aivoterveellisiä elämänvalintoja, vaan se on myös elämästä nauttimista, rauhoittumista ja rentoutumista.

10 hyvää tekoa aivoille

1. Kokkaa lempiruokaa porukalla. Yhdessä kokkaaminen aktivoi aivoja myös monipuolisesti. Tasapainoinen ruokavalio ratkaisee ja tästä kiittää aivot, muisti ja sydän. Varsinkin keski-iässä elintapojen merkitys korostuu muistitoimintojen ylläpitämisessä ja muistisairauksien ennaltaehkäisemisessä. Monipuolinen ruokavalio kannattaa. Vielä parempi on, kun ruuasta tulee hyvä mieli ja olo. Vatsan hyvinvointi on myös aivojen hyvinvointia.

2. Lähde luontoon yhdessä. Liikunta alentaa stressitasoa ja rentouttaa sekä yhdessä liikkuminen lujittaa sosiaalista hyvinvointia. Jätä huolet kotiin ja mene vaikka metsälenkille yhdessä naapurin tai lasten kanssa. Liikunta vahvistaa aivoissa olevia yhteyksiä ja hidastaa vanhenemista. Vähemmänkin on enemmän kuin ei mitään. Aivoille jokainen askel on hyväksi.

3. Tanssi – vaikka rivissä. Tanssiminen aktivoi aivoissa laajoja alueita. Eikä se haittaa vaikka sotkeutuu askeleissa – nauraminen rentouttaa ja laskee verenpainetta.

4. Anna hetki itsellesi. Opettele vaikka hengittämään. Syvähengitys rauhoittaa sydämen sykettä ja mielialaa. Kun olo on kevyt, muistikin rullaa paremmin.

5. Tuijottele välillä tähtiin. Välillä on hyvä höllätä aivojen kaasujalkaa. Aivot, mieli ja keho ovat kokonaisuus, jotenka jokaisen on hyvä löytää itselle se oikea tapa saada mieli ja keho rentoutumaan. Toiset rentoutuvat juoksulenkillä, toiset teatterissa tai joogatunnilla.

Hyviä palautumisen keinoja on suurelle osalle mm. rauhallinen liikunta, ulkoilu, sienestys, marjastus, ystävät, puutarhanhoito ja lukuiset muut asiat unohtamatta musiikkia ja käsitöitä. Positiivinen ja iloinen tunnelma tehostaa mieleen painamista. Hyvä tunnelma lisää luovuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta. Tunnelma muodostuu ajattelusta, aistikokemuksista ja tunteista.

Ota ihmeessä tirsat.

6. Ota ihmeessä tirsat. Unen laatu on tärkeämpää kuin sen pituus. Unen aikana elimistö elpyy ja lepää. Univaiheiden aikana tapahtuu uusien tietojen ja taitojen oppimista ja mieleen painamista. Nukahtamistakin voi harjoitella. Hyvän unen laadusta kertoo se, kun heräämme aamulla pirteänä ja koemme itsemme levänneeksi.

7. Laula vaikka kuorossa. Musiikki sekä rentouttaa että aktivoi aivoja, mikä edistää hermosolujen korjaantumista. Musiikilla on todettu olevan suuri merkitys stressin, ahdistuksen, masennuksen ja kivun lievittäjänä sekä rentoutuskeinona. Musiikki luo mielihyvää ja on tehokas keino tunteiden ja vireystilan säätelyssä.

8. Ota ilo irti muista. Seura tekee hyvää terveydelle. Ihminen tarvitsee muita ihmisiä elämän vaiheissa. Kosketuksella on rauhoittava vaikutus, se vähentää stressiä, ärtyneisyyttä ja levottomuutta. Tuoreet tutkimuksetkin ovat osoittaneet, että aivojen myönteiset tunnealueet kehittyvät parhaiten läheisyydessä ja yhteydessä toisiin ihmisiin. Silti voidaan ajatella, että yksinolo ei ole sama asia kuin yksinäisyys. Muistikin rauhoittuu, kun on välillä ihan itsekseen.

9. Nappaa kirja käteen. Lukeminen vahvistaa aivoja, luet sitten kaunokirjallisuutta tai sanoma- ja aikakausilehtiä.

10. Aloita jo tänään.

Lähde: Muistiliitto

Muistiluotsi

Aivoviikon kaikki tapahtumat Uudenmaan Muistiluotsin Keski-Uudenmaan alueella näet netissä osoitteessa www.uudenmaanmuistiluotsi.fi tai muistiohjaaja Laura Närhi p. 040 136 7977, [email protected] tai Keski-Uudenmaan Muistiyhdistys, puheenjohtaja Terhikki Koskinen p. 040 549 1046, [email protected]

Lisätietoja: www.uudenmaanmuistiluotsi.fi, www.muistiliitto.fi, www.muistini.fi, www.muistipuisto.fi, www.keski-uudenmaanmuistiyhdistys.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat