Puheenaihe

Tällaisia ovat VR:n uudet Stadler-veturit – tulee toimia - 40 asteen pakkasessa

VR:n tavaraliikenteen uusi dieselveturi. Havainnekuva.

VR Group

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia Stadlerilta. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia. VR:n hankkima veturimalli on räätälöity Suomen vaativiin säihin.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022, ja koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960-,1970- ja 1980-luvuilla valmistetut dieselveturit.

Hankintaan liittyy myös optio 100 veturin lisätilauksesta sekä mahdollisuus ostaa vetureiden kunnossapito Stadlerilta.

– Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin. Uuden veturin myötä rautatiekuljetusten ympäristöystävällisyys paranee, sillä veturi päihittää käytössä olevat vanhat dieselveturit päästöominaisuuksiltaan ja energiatehokkuudeltaan selvästi, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

VR:n strategiana on kasvattaa energiatehokkaan sähkövedon osuutta rautateiden tavarakuljetuksissa, mutta sähköistämättömien ratapihojen sekä monien kuormaus- ja purkuraiteistojen takia VR tarvitsee myös dieselvetureita.

– Haluamme, että käyttämämme dieselveturit ovat uusia, tämän päivän huippuvetureita ja toiminnaltaan aiempaa tehokkaampia, turvallisempia ja luotettavampia. Asiakkaille tämä tarkoittaa entistä parempaa toimitusvarmuutta, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen lupaa.

Lähtökohtana hankinnassa on saada Suomen oloihin sopiva veturi. Rakenteissa otetaan huomioon lumen ja jään vaikutukset ja veturin tulee toimia - 40 asteen pakkasessa.

Stadlerilla on kokemusta talven vaatimuksista, ja se on aikaisemminkin toimittanut kalustoa Pohjoismaihin. Esimerkiksi HSL:n käytössä olevat Flirt-junat ovat saman konsernin valmistamia.

– Toimittajan valinta tehtiin tarkan ja vaativan kilpailutuksen jälkeen. Stadler voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Vetureiden hinta on hyvä ja linjassa markkinoiden hintatasoon nähden, Jansson vahvistaa.

VR Groupin ja Stadlerin sopimus viimeistellään huhtikuun aikana. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen, perusteellinen testaus sekä käyttöönotto.

Lue täältä, miksi VR ei saanut käyttää uusia 300 miljoonan vetureitaan matkustajajunissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat