Paikalliset

Matti Sainio jonotti kaksi tuntia verotoimistossa – röykkäläismies on huolissaan palvelujen keskittämisestä

Matti Sainio on monestakin syystä huolestunut palvelujen keskittymisestä. Hän miettii muun muassa ilmastovaikutuksia ja autottomien ikäihmisten tilannetta.

Taina Joutsen

Röykkäläinen Matti Sainio päätyi 5. helmikuuta asioimaan Järvenpään verotoimistossa, koska asiat eivät hänen mukaansa hoituneet verkossa. Puhelimitsekaan asiaa ei voinut pitkän jonotusajan vuoksi hoitaa.

Niinpä Sainio ajoi 40 kilometriä suuntaansa Järvenpään verotoimistoon. Matka Hyvinkäälle olisi ollut lyhyempi, mutta googlettamalla hän löysi ensimmäisenä Järvenpään verotoimiston ja päätyi asioimaan siellä.

Jonotus Järvenpään verotoimistossa kesti Sainion mukaan kaksi tuntia.

– Jonottajia oli koko ajan 30–40. Toiminnassa oli neljä tiskiä ja niitä hoitamassa neljä henkilöä, tosin yksi heistä teki välillä muita kuin asiakaspalvelutehtäviä, Sainio kuvailee tilannetta.

Muilta jonottajilta Sainio sai kuulla, että tilanne oli ollut kyseisenä aamuna vielä pahempi. Moni lähempänä asuva jonottaja oli käynyt välillä kotonaan ja palannut sitten takaisin verotoimistolle.

Sainion mukaan verotoimiston aulassa oli koko sen ajan, jonka hän siellä jonotti, kaksi vartiointiliikkeen vartijaa.

Sainio hämmästelee sitä, ettei Nurmijärven 42 000 asukasta riitä omaan verotoimistoon.

– Kolmekymmentä vuotta sitten, jolloin muutin Nurmijärvelle, väkeä oli vähemmän mutta palvelut toimivat paremmin. Jos meillä olisi oma verotoimisto, jossa olisi kaksi työntekijää, niin se ei olisi älytön kustannus, Sainio miettii.

Hän on huolissaan palvelujen keskittämisen vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Asiointimatka julkisilla Röykästä Järvenpäähän tai Hyvinkäälle on lähes mahdottomuus.

Myös verovirkailijoiden jaksaminen huolestuttaa.

– Tiskille päästyäni pahoittelinkin virkailijalle sitä, että olin osaltani aiheuttamassa ruuhkaa.

Sainio murehtii myös tulevien sukupolvien puolesta.

– Menot puristetaan minimiin ja rahan mahti on valtava. Tulevien sukupolvien puolesta tuntuu pahalta, että maailma on tässä mallissa.

Järvenpään verotoimiston keskimääräinen jonotusaika oli kyseisenä päivänä verohallinnossa työskentelevän palvelujohtaja Merja Kankaan mukaan 40 minuuttia.

Kankaan tiedossa ei ole, että Järvenpäässä olisi ollut tai olisi mitenkään erityisen ruuhkainen tilanne. Toimistossa asioi päivittäin keskimäärin sata henkilöä.

– Paikalla on yleensä yksi vartija, olisiko sitten ollut joku vuoronvaihto tuolloin menossa, hän toteaa.

Kankaan mukaan aika viikosta kahteen veroilmoituksen jättöpäivän molemmin puolin on ruuhkaista.

– Vaikka veroilmoitusta ei tarvitse tuoda verotoimistoon, moni haluaa tehdä niin, Kangas kertoo.

Myöskään veroprosentin muutosta ei tarvitse tehdä tammikuussa, vaan sen voi Kankaan mukaan tehdä mihin aikaan vuodesta tahansa.

– Keskimääräiset jonotusajat verohallinnon puhelimessa eivät ole tilastollisesti katsoen pitkiä, Kangas vielä toteaa.

Toimivatko julkiset palvelut nurmijärveläisten osalta?

Ei
88% (21 ääntä)
Kyllä
13% (3 ääntä)
Ääniä yhteensä: 24

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat