Puheenaihe

Tunnetko vihaa, ylpeyttä, iloa vai myötätuntoa? – Mediatalo Keskisuomalaiselle 300 000 euron innovaatiotuki Googlelta

Kumppanina lahtelainen startup-yritys Naya Daya.

Mediatalo Keskisuomalaisen digitaalisen liiketoiminnan johtaja Kirsi Hakaniemen (oik.) vetämä digitiimi vastaa Google-rahoitusta saaneen hankkeen toteutuksesta. Hakaniemi uskoo, että tunnetyökalun jatkokehitys auttaa kehittämään sekä tilattavia että maksuttomia tuotteita.

Marko Kauko

HELSINKI | Mediatalo Keskisuomalainen saa Googlen Digital News Initiative -rahastolta rahoitusta digitaalisen uutisliiketoiminnan kehittämiseen.

Keskisuomalainen-konserni kustantaa muun muassa tätä lehteä.

Googlen 300 000 euron tuki on kohdennettu hankkeeseen, jossa kehitetään ratkaisua digitaalisen median asiakaskadon minimointiin eli keinoja lisätä lukijoiden tyytyväisyyttä tarjolla olevaan sisältöön.

Mediatalo Keskisuomalaisen kumppanina projektissa on lahtelainen startup-yritys Naya Daya ja sen kehittämä tunnesovellus ja pilvipalvelu.

Tunnesovelluksen avulla lukijat voivat kertoa, mitä tunteita jutut herättävät.

Valittavana on 20 eri tunnevaihtoehtoa.

Konserni on testannut tunneteknologiaa lokakuusta 2017 alkaen Suomen suurimmassa kaupunkilehdessä Helsingin Uutisissa.

Helsingin Uutiset on kävijämäärältään maan kuudenneksi suurin sanomalehtien verkkopalvelu. Se tavoitti tammikuussa 1,1 miljoonaa suomalaista (FIAM 1/2019).

– Pilottivaiheessa olimme kiinnostuneita näkemään, kiinnostaako tunteiden ilmaisu lukijoita ja jos, millaiset jutut herättävät eniten reaktioita, tunnedatan testauksesta vastannut Etelä-Suomen Median sisältöjohtaja Silja Tenhunen kertoo.

Esimerkiksi paljon vihareaktioita keränneiden aiheiden lukijat eivät sitoutuneet muuhun sisältöön, vaan lukivat jutun, joka herätti voimakkaita tunteita ja poistuivat sivulta."

Jo puolen vuoden testijakso kuitenkin osoitti, että sovellusta käytettiin ennakoitua monipuolisemmin ja ennakoitua enemmän.

Työkalun tuottama data alkoi myös tuottaa journalistisia jatkokehitysideoita.

Esimerkiksi paljon viha-reaktioita keränneiden aiheiden lukijat eivät sitoutuneet muuhun sisältöön, vaan lukivat jutun, joka herätti voimakkaita tunteita ja poistuivat sivulta.

– Sen sijaan vaikkapa surua ja myötätuntoa herättäneistä aiheista juttuja lukeneiden poistumisprosentti oli selkeästi alhaisempi. Jos juttu oli koskettanut näitä tunteita, lukija luki mielellään aiheesta taustajuttuja.

Tämän lukijatyypin käyttäytymisessä erottui myös kaipuu ratkaisuihin; mitä voisin tehdä, jotta ei kävisi niin kuin tässä jutussa tai miksi näin ylipäänsä käy.

Toinen pilottivaiheen tulos vahvisti, että verkkojournalismissa painottuvat helposti negatiivisia tunteita herättävät aiheet.

Jutut, jotka synnyttivät iloa, mielihyvää ja ylpeyttä, saattoivat elää kuitenkin pidempään ja kerätä siten enemmän lukijoita.

– Tämä haastaa miettimään aihevalintojen tasapainoa. Haluammeko tarjota myös ratkaisuja ja ylpeydenaiheita vai ainoastaan tuohtumusta ja someraivoa?

Tässä Naya Dayan tunnetyökalun tulosten pohjalta kehittämä Emotional value index -tunnusluku (EVI) voi osoittautua ratkaisevaksi.

Indeksi pyrkii ennustamaan reaktioiden pohjalta esimerkiksi käyttäjän sitoutumista tuotteeseen ja sisältöön.

Jotta tunnereaktiodataa ja EVI-tunnuslukua pystytään hyödyntämään toimituksen arjessa, data on kuitenkin pystyttävä yhdistämään muuhun analytiikkatietoon.

Lisäksi rinnalle tarvitaan koneoppimista, joka auttaa tuottamaan mittaustuloksista relevantteja viestejä tekijöille, Tenhunen muistuttaa.

– Kysehän ei ole siitä, että työtä lähdettäisiin ohjaamaan tunnetyökalulla, vaan siitä, miten voisimme ymmärtää lukijan tarpeita ja lukijaa palveluun sitouttavia ominaisuuksia paremmin.

Myös Naya Daya pitää hanketta kiinnostavana.

– Googlen tuella ratkomme digitaalisen median ja viihteen keskeisimpiä haasteita, Naya Dayan toimitusjohtaja Timo Järvinen uskoo.

Googlen innovaatiotukea ovat aiemmin saaneet muun muassa Suomen Tietotoimisto STT uutisrobotiikan kehittämiseen.

Rahasto on rahoittanut myös Alma Median älynotifikaatioiden kehitystyötä, Aller Media Oy:n datan visualisointia, Helsingin Sanomien koneoppivaa sisällönsuosittelujärjestelmää ja Alma Talentin finanssijournalismin kehityshanketta.

Tunneteknologian startup

Naya Daya Oy on vuonna 2016 perustettu lahtelainen startup-yritys.

Yrityksen kehittämän tunneteknologian avulla voidaan mitata ja analysoida esimerkiksi asiakkaiden tai työntekijöiden tunteita erilaisissa asiayhteyksissä.

Tunnesovellus ja pilvipalvelu perustuvat tieteelliseen tutkimukseen, algoritmiin ja Emotional value index -tunnuslukuun.

EVI-tunnusluvun avulla ennakoidaan ja vahvistetaan erityisesti sitoutuvaa, positiivista ja yhteisöllistä käyttäytymistä.

Maan suurin paikallislehtitalo

Mediatalo Keskisuomalaisella on 62 mediabrändiä – konserni on Suomen suurin kaupunkilehtien ja paikallislehtien kustantaja sekä merkittävä maakuntalehtien kustantaja.

Konsernin vuoden 2018 liikevaihto oli 166,1 miljoonaa euroa. Se työllistää yli 2 000 ihmistä.

Google DNI:n rahoituksella kehitetään muun muassa tunteiden mittaamista, tunnedatan analysointia ja online-kojelautoja palvelemaan mediakonsernin digitaalisia kanavia, asiakassegmenttejä ja liiketoiminnan mittareita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat