Paikalliset

”Kova vaalilupaus” – Klaukkalantietä 120 km/h

AUTOILU Vaalimainokset antavat auton näyttöön uusia nopeuksia.

Vaikka vaalimainokset näyttäisivätkin 120 kilometrin tuntinopeutta, niin kuljettaja on kuiteknin edelleen se, joka määrittelee miten lujaa autolla ajetaan.

Autossani on liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä eli kamera, joka näyttää vallitsevan nopeusrajoituksen liikennemerkin perusteella.

Yhtenä aamuna hämmästyin, kun autoni näyttö ilmoitti, että saisin ajaa 120 kilometrin tuntinopeudella Klaukkalantietä 50-60 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella.

Kun sama toistui seuraavana päivänä ja välillä näyttö käväisi myös 70 kilometrin tuntinopeudessa, tajusin syyn. Auton kamera ottaa nopeuksia vaalimainoksista, jotka oli juuri pystytetty tien laitaan.

– Sehän on kova vaalilupaus, jos sanoo, että Klaukkalan keskustassa saa ajaa sataa kahtakymppiä, nauraa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Tämä osoittaa sen, että tekniikka on haavoittuvaista.

Kyseisessä vaalimainoksissa numerot eivät olleet 120 ja 70, mutta kamera tulkitsi numerot näitä nopeuksia tarkoittaviksi, sillä järjestelmään on ohjelmoitu etukäteen tietyt liikennemerkit. Niinpä esimerkiksi numeroa 243 ei järjestelmä tulkitse nopeusrajoitukseksi.

Uusiin autoihin kameroita asennetaan kiinteänä, mutta kameroita voi ostaa myös lisävarusteina.

Itsestään ajavat robottiautot ovat tulossa. Pitääkö nyt olla huolissaan siitä, että autojen nopeudet alkavat noudattaa vaikkapa vaalimainosten numeroiden antamia lukemia?

– Tulevaisuuden kannalta on tärkeää kehittää parempaa teknologiaa, jotta sen varaan voidaan laskea. Siinä mielessä olisin luottavainen, että tulee järjestelmiä, jotka estävät tuollaisen virheen syntymisen, sanoo Pasi Nieminen.

Vaikka itsestään kulkevista autoista on maailmalla hyviä kokemuksia, eivät nekään toimi aina moitteettomasti. Robottiautotkin ovat aiheuttaneet onnettomuuksia, jopa kuolemaan johtaneita.

– Siitä voi tehdä sen johtopäätöksen, että tekninen puoli on haaste ja meillä Suomessa siihen tekevät vielä olosuhteet, kuten lumi ja räntä, oman haasteensa.

Uusien autojen kehitys ollut huimaa viimeisen viiden vuoden aikana.

Kaikesta huolimatta uusien autojen kehitys on Pasi Niemisen mukaan ollut huimaa viimeisen viiden vuoden aikana.

– Autot ovat aivan eri tasolla kuin mitä ne olivat aikaisemmin.

Kehitystä on tapahtunut sekä aktiivisessa turvallisuudessa, joka pyrkii estämään onnettomuuksien syntyä että passiivisessa turvallisuudessa, joka pyrkii vähentämään onnettomuuksien seurauksia silloin, kun onnettomuus vääjäämättä tapahtuu.

Jälkimmäisestä on esimerkkinä automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka on tulossa pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin. Sitä Nieminen pitää hyvänä asiana.

– Kuljettajan vireystilaa valvovat järjestelmät olisivat myös hyviä. Koska vielä on pitkä matka automatisaatioon, niin siitä voisi saada hyötyä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat