Puheenaihe

Tutkija reissasi rekkamiesten matkassa: "Kovien työmiesten maskuliinisuus ei ole kärsinyt muutoksissa"

Timo Aho väittelee Jyväskylän yliopistossa rekkamiesten työstä ja rekkamieheydestä.

Kari Tapion Rekkamies-kappaleen sanat pääsivät Jyväskylän yliopistossa ensi viikolla tarkastettavan väitöskirjan otsikkoon: "Tuhansia töitä, valvottuja öitä".

Anton Soinne

Tutkija Timo Aho hyppäsi kymmenen eri rekkamiehen kyytiin vuosien 2012–2017 aikana selvittääkseen muutoksia heidän työssään. Hän halusi tietää, miten tiekuljetusalaa viime vuosikymmeninä ravisuttaneet taloudelliset, logistiset, teknologiset ja juridiset muutokset ovat muovanneet rekkamieheyttä.

Tutkimusaineistonsa maisterismies tuotti havainnoimalla rekkamiesten työntekoa, osallistumalla kuormien purkamiseen ja lastaamiseen sekä käymällä avoimia kenttäkeskusteluja työstä ajamisen yhteydessä.

Nyt Aho kertoo väitöskirjassaan, että työtä leimaavat työrytmin ja työn ulkopuolisen elämän eritahtisuus sekä työn sisäisten aikataulujen törmäykset ja häiriöt. Lisäksi työn itsenäisen luonteen väheneminen on pakottanut rekkamiehet rakentamaan ammatillisen maskuliinisuutensa uudestaan.

Rekkamiesten itsevaltiutta ovat nakertaneet työnteon digitaalisesti johdettu juridinen seuranta sekä reaaliaikainen rahdinpaikannusjärjestelmä.

– Vaikka autonomian kaventuminen haastoi osaltaan rekkamiesten ammatillisen maskuliinisuuden rakentamista, eivät rekkamiehet alistuneet tilanteeseen. Sen sijaan he onnistuivat esittämään itsensä palkkansa ansaitsevina kovina työmiehinä, joilla on tien päältä karttuneen laajan käytännön kokemuksensa vuoksi erityistä ja vaikeasti saavutettavissa olevaa ammattitaitoa, Aho sanoo.

Tutkijan mukaan muutokset ovat kytköksissä laajempiin kapitalistista taloutta koskeviin rytmeihin, kuten tuotantotapojen tehostamiseen, kaupan palveluiden järjestämiseen, kulutuskäytäntöihin sekä yleisempään 24/7-yhteiskuntakehitykseen, jotka suuntaavat logistiikkaprosessien kehittämistä ja organisointia.

– Rekkamiesten työn rytmihäiriöiden purkaminen edellyttäisi organisaatio- ja firmakohtaisia järjestelyjä, Aho esittää.

– Lisäksi tarvitaan laajamittaisempaa ajattelu- ja toimintatavan muutosta siinä, miten esimerkiksi tuotantoa, logistiikkaa ja kaupan palveluita integroidaan ja järjestetään. Myös työ-, ajo- ja lepoaikalakeihin sekä digitaalisen ajopiirturin tulkintaan olisi syytä tehdä tarkistuksia.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Timo Ahon sosiologian väitöskirjan ”Tuhansia töitä, valvottuja öitä. Etnografinen tutkimus rekkamiesten työnteosta ja rekkamieheydestä tiekuljetusalan käytännöissä" tarkastustilaisuus on Jyväskylän yliopistossa 27.4.2019.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat