Paikalliset

Klaukkalan vanha taksiasema jälleen käytössä – yrittäjä pitää paikkaa parempana kuin uutta

Arvo Laurilan taksiaseman auto on tila-auto. Toistaiseksi ainoa kuljettaja on Minna Löflund.

Ille Martela

Klaukkalan Lähitaksin palvelut siirtyivät vuodenvaihteessa Viirinlaaksoon uuteen matkakeskukseen ja vanha linja-autoasema jäi tyhjilleen Matkahuoltoa lukuun ottamatta.

Enää taukotilat eivät kuitenkaan ole tyhjänä, kun 52 vuotta taksiyrittäjänä Arvo Laurila vuokrasi kunnalta vanhan taksiaseman ja perusti sinne Taksiasema Klaukkalan.

– Taksiasema on tässä ollut niin kauan kuin linja-autoasemakin. Taksia tarvitaan. Viime vuonna annoin tyttärelleni isot autot, Laurila kertoo.

Vuoden odottelun jälkeen Laurila sai kunnalta vuokrattua matkakeskuksen tilat.

– Asiakkaat ovat iloisia, kun vihdoin saatiin tämä auki toukokuun alussa.

 

Lainsäädäntö muuttui taksipalveluissa viime vuonna. Laurilalla on uudistuksista vahva mielipide, mutta haluaa pitää kielenkantansa kurissa.

– En viitsi sanoa niin rumasti. Ne pitäisi palauttaa ennalleen, ihmisten vuoksi. Tämä on palveluammatti. Vanhat ja sairaat ihmiset kärsivät eniten. Taksiliittokin on samaa mieltä. Vanhemmat ihmiset ovat ihmeissään, kun ei saa autoa, Laurila muistuttaa.

Taksipalveluihin tarkoitetut kuntakortit ovat kilpailutettuja. Laurilan mukaan tämä on nostanut taksimatkojen hintoja.

– Jokaisella, jolla on luvat ja maksaa veronsa kuntaan, pitäisi olla mahdollisuus. Ei niin, että joku tulee muualta ajamaan. Palattaisiin vanhaan, niin se olisi reilua, miettii Laurila.

 

Laurilalla on yrityksessään yksi työntekijä, Minna Löflund.

– Toinen kuljettaja pitäisi ehdottomasti saada. Eihän yhdellä voi ajattaa kuin määrätyn määrän, sitten auto joutuu seisomaan, Laurila harmittelee.

Taksiasemalta taksit varataan puhelimitse. Puhelu siirtyy autoon, mikäli asemalta ei vastata.

Laurila uskoo perinteiden kantavan.

– Ihmiset tietävät tämän ihanteellisen paikan. Viirinlaaksossa ei ole kuin tolppa. Täällä on sosiaalitilat ja taksiasema on myös myöhään iltaisin auki. Ravintolat ja terveyskeskus ovat vieressä, tietää Laurila.

Kyydeistä suuri osa on ravintola-ajoa.

– Päiväsaikaan muun muassa vanhuksia ja perheitä kävelee tähän asemalle, Löflund kertoo.

 

Laurila on innoissaan uudesta tila-autosta, johon mahtuu kuusi matkustajaa. Matkalaukuille on paljon tilaa, penkit ovat kaadettavissa ja irrotettavissa. Kyytiin sopii myös golfbägit ja suksipussit sekä kotieläimet.

82-vuotias on säilyttänyt huumorintajunsa ja palveluhalunsa.

– Asiakas on aina oikeassa. Pitää aina olla samaa mieltä kuin asiakas. Ihmisten takia täällä ollaan eikä itsensä takia, päättää Laurila.

Taksiuudistus

Taksimatkoille ei ole hintakattoa. Taksiyritys saa päättää hinnoittelunsa. Kuljettajan on kerrottava kiinteä hinta tai hinnan määräytymisperusteet ennen matkan alkua.

Taksikyytejä voi varata useista eri välityskeskuksista saman kunnan alueella sekä mobiilisovelluksilla.

Pakollinen kuljettajakurssi on poistunut, mutta kuljettajakoe sekä asianmukainen kuljettajalupa säilyivät. Mukana ovat myös terveysvaatimukset ja rikostaustan selvitys.

Taksien ei tarvitse päivystää taksitolpilla.

Taksivalo ei ole pakollinen, mutta vain valolla varustettu taksi voi käyttää taksikaistaa.

Kelan lisäksi myös koulu- ja vammaispalvelukuljetuksia on kilpailutettu.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat