Paikallisurheilu

Veri veti kauppiaan rata-autoilun pariin – Jesse Lintumäelle kisat ovat laatuaikaa isän kanssa 

Veri veti Jesse Lintumäen kauppiaaksi ja merikapteenin tai lentäjän ura sai jäädä. Rata-autoilu vie paljon vapaa-aikaa, mutta vapaina viikonloppuina Lintumäki ehtii tekemään perheen kanssa retkiä ja reissuja.

Pekka Lintumäki

Rata-autoilija Jesse Lintumäki ajaa kilpaa BMW Xtreme NEZ -sarjassa. Lintumäki aloitti rata-autoilun vuonna 1998 karting-autolla, jolla lähes kaikki kilpa-ajajat ovat aloittaneet. Ensimmäinen ajovuosi oli harjoittelua. Vuodesta 1999 alkaen hän on kilpaillut eri rata-autoluokissa. Rata-SM:ään eli rata-autoilun Suomen mestaruussarjaan hän nousi vuonna 2011.

– Tämä on mun ja isän laatuaikaharrastus. Kahdestaan on touhuttu alusta asti, Lintumäki hehkuttaa.

Lintumäki ajoi BMW Xtreme Cupia aluksi neljä vuotta ollen vuonna 2012 hopealla. Sen jälkeen hän ajoi isänsä Pekka Lintumäen kanssa Porsche Cupia kaksi vuotta.

– Siirryttiin takaisin BMW-sarjaan, kun Porsche Cup kuivui Suomessa. Tämä on kova luokka ja hinta-laatusuhteessa ”edullista”. Pääsee vauhtiin ja kilpailun makuun, Lintumäki toteaa.

Lintumäen ajopari BMW-sarjassa on Jussi Kuusiniemi. Sarjaa ajetaan Suomen lisäksi Virossa ja Latviassa. Pekka-isä ajaa omaa autoaan yksin.

– Pekka on sarjan vanhin kuljettaja tällä hetkellä. Hän ajoi aikaisemmin motocrossia. Hän loukkaantui parissa kilpailussa niin pahasti, ettei jalat kestäneet. Aloitettiin sitten karting-harrastus yhdessä, Lintumäki muistelee.

Kilpa-autoilu on välineurheilua. Auto ja sen jatkuva tuunaaminen maksavat paljon.

– Kauan on touhuttu, niin meillä on jo muutama yhteistyökumppani. Ne jeesaavat paljon. Isän kanssa meillä on myös omarahoitus isossa osassa, valitettavasti, Lintumäki kertoo.

Jokainen kisaviikonloppu nielee tiimin kahdelta autolta 6 000 – 10 000 euroa Lintumäen karkean arvion mukaan.

– Olemme isän kanssa ostaneet mekaanikkopalvelut. Asiantuntevat mekaanikot ja kisainsinöörit hoitavat auton. Me tulemme ”kypärä kädessä radalle”.

BMW-sarjassa kaikissa autoissa on sama alusta. Myös moottorit, vaihteistot ja kytkimet ovat vakiot. Muuten autot rakennetaan alusta asti jokaisessa tiimissä.

– Renkaissa on pienet urat. Kun sadekeli tulee, niin ne ovat liukkaat kuin mitkä. Hauskuus tulee esille, kun voi tapahtua mitä vaan.

 

Vaarin kaupalta pikkupoikana alkoi Lintumäen kauppiasura. Nuorena hän siirtyi isänsä kauppaan viikonlopputöihin. Lukion ja armeijan jälkeen työ jatkui kokoaikaisena ja Lintumäki aloitti opinnot Keskon K-instituutissa.

– Olen neljännessä polvessa kauppiaana meidän suvussa. Vuonna 2023 juhlitaan suvun 100-vuotista kauppiasuraa.

Lintumäki oli kauppiaana Keravalla viisi vuotta. Vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen hän auttoi jälleen isäänsä ja piti esikoisensa kanssa isyyslomaa. Kruunuhaan K-Market Rauhankadulla Lintumäki aloitti kolme viikkoa sitten. Isä on kauppiaana Tammiston City-Marketissa.

– Isoisoisä Emil aloitti vaimonsa kanssa lihakauppiaana ennen K-kyltin alle siirtymistä. Vaari jatkoi kauppaa Malmilla ja Puistolassa. Isä siirtyi Korsoon supermarkettiin ja edelleen Tammistoon, Lintumäki kertoo sukunsa kauppiashistoriaa.

Lintumäki on asunut kolme vuotta Nurmijävellä, missä on myös isovanhempien mökki, Valkjärven rannalla. Nurmijärveltä kotoisin oleva lentoemäntävaimo, Elina, auttaa kaupalla lentojen välissä.

– Vaimo tiesi, mihin ryhtyy, kun mun kanssa naimisiin meni, hekottelee Lintumäki.

Viidennen sukupolven kauppias, pian kolme vuotta täyttävä Elsa, pitää kauppaa leikkimökissä, tietenkin K-kyltin alla.

Fakta

Jesse Lintumäki

Jesse Lintumäki on 36-vuotias kilpa-autoilija.

Lintumäki on parinsa Jussi Kuusiniemen kanssa seitsemännellä sijalla 14 auton sarjassa 3/18 osakilpailun jälkeen.

NEZ on Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n Pohjois-Euroopan mestaruussarja.

BMW Xtreme -merkkiluokan kisaviikonloppuun kuuluu kaksi sprinttikisaa ja yksi 45 minuutin pitkä kilpailu.

Kahden kuljettajan autolla kumpikin kuljettaja ajaa yhden aika-ajon. Kahden aika-ajon keskiarvo määrää pitkän kilpailun lähtöjärjestyksen.

Molemmat kuljettajat ajavat yhden sprinttikilpailun.

Pitkässä kilpailussa on tultava varikolle ja oltava pysähdyksissä 70 sekuntia, jolloin kuljettajan ehtii vaihtaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat