Puheenaihe

Suomalaisfirman läpilyönti: Hittiruoka tuli myyntiin 53 Taco Bellissä

Annette Kauppinen (oik.) ja Maija Itkonen kehuvat nyhtiksen terveellisyyttä ja ekologisuutta. Yrityksen kotisivuilla voi vertailla tuotteen ominaisuuksia ja vaikutuksia suhteessa erilaisiin lihatuotteisiin.

Sauvo Jylhä

Nyhtökaura oli kirjaimellisesti kaikkien huulilla, kun se tuli markkinoille vuonna 2016. Tuotteen suosio räjähti sitä valmistavan Gold&Green Foodsin käsiin.

Nyhtökauraa ei pystytty toimittamaan Järvenpään-tehtaalta kauppoihin likimainkaan niin paljon, kuin sitä hyllyiltä hamuttiin. Facebookin Nyhtökauratutka-ryhmässä ilmiannettiin kauppoja, joista nyhtökauraa sai.

– Se oli kuin tsunami. Kaikki muuttui melkeinpä yhdessä yössä, emmekä olleet valmiita siihen. Tuotteet tehtiin käytännössä käsipelillä, ja kauppojen jonotusajat saattoivat olla viikkoja, muistelee nyhtökauran keksijä ja Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen.

Elintarvikekonserni Paulig osti enemmistön nyhtökaurafirman osakekannasta ja on rakentamassa Ruotsiin uutta tehdasta. Toistaiseksi kaikki maailman nyhtökaura valmistetaan kuitenkin Järvenpäässä entisissä Primulan leipomon tiloissa.

Aluksi nyhtökauraa valmisti 5–10 ihmistä noin 2 000 neliön tiloissa. Nyt tilaa on 3 200 neliötä ja työntekijöitä noin 70.

– Olemme kehittäneet robotisoitua tuotantolinjastoa, jonka kanssa on kestänyt, koska emme ole voineet ottaa mallia mistään muualta. Nyt paikka näyttää jo oikealta tehtaalta, ja tuotantokapasiteetti on yli 3 000 tonnia nyhtökauraa vuodessa, Itkonen valottaa.

Nyhtökauran kekseliäät mainoskampanjat ovat vaatineet ihmisiltä muun muassa nyhtistäytymistä, ja jauhelihaa muistuttava tuote onkin kolmessa vuodessa vakiinnuttanut asemansa suomalaisten ruokapöydässä.

Nyhtökaura valmistetaan kaurasta, herneestä ja härkäpavusta, joiden kuumentamisen ja hiertämisen jälkeen tuloksena on elintarvike, jota sen valmistajat kutsuvat täydelliseksi proteiinin lähteeksi.

Tuote sai myös jäljittelijöitä: Itkosen ja firman markkinointijohtaja Annette Kauppisen mukaan nyhtökauran vanavedessä markkinoille tuli peräti 53 vastaavaa, kasvisproteiinia sisältävää tuotetta.

Nyhtökauraa on markkinoitu paitsi terveellisempänä, myös ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona lihalle.

– Olemme laskeneet, että olemme säästäneet nyhtökauran avulla noin 12 miljardia litraa vettä verrattuna naudanlihan tuotantoon, joka käyttää valtavasti vettä, Maija Itkonen kertoo.

Nyhtökauran kilohinta on vielä lihaa korkeampi, mutta Itkonen toivoo tilanteeseen muutosta.

– Lihantuotantoa tuetaan uskomattoman paljon, ja lihan hinta saadaan keinotekoisesti alas tuilla. Kasvisruoalle ei vastaavaa tukea anneta.

– Ennakkoluulot kasvisruokaa kohtaan ovat yhä valtavia, ja kasvisruoan syöjät ovat vielä marginaalissa, mutta oikealla tiellä ollaan, hän sanoo.

Maailmanvalloitus on myös alkanut. Kesällä nyhtökauraa alettiin myydä Hollannissa vähittäiskaupoissa, ja suurkeittiötuotteena sitä myydään Ruotsin, Norjan, Tanskan, Hollannin, Iso-Britannian ja Irlannin ravintoloihin.

– Heinäkuussa aloitimme Taco Bell Espanjan kanssa yhteistyön, jossa he tarjoavat nyhtökauraa kaikissa 53 ravintolassaan ympäri Espanjaa kasvisvaihtoehtona, Annette Kauppinen iloitsee ja uskoo, että vastaavia uutisia on odotettavissa lisääkin.

Se vaatii kuitenkin vielä yhä uusien ihmisten "nyhtistäytymistä".

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nyhtökaura-Maijalla on käsissään uusi tuote, josta povataan hittiä – "Tämä on vielä suurempi vallankumous"12.9.2019 12.32

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat