Puheenaihe

Dieselverosta pelätään jättilaskua kuljetusalalle – Liitto: "Maanteiden tavaraliikennettä viedään nyt kauemmaksi päästötavoitteista"

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on pöyristynyt hallituksen veroesityksistä. Kuvituskuva.

Heli Kurimo

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää hallituksen esittämiä polttoaineen verouudistuksia käsittämättöminä.

Parafiiniselta dieselöljyltä poistettava 120 miljoonan euron yritystuki tulee SKAL:n mukaan johtamaan väistämättä siihen, että suomalaiset ajavat saastuttavammilla dieseleillä.

– Dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin eikä siinä ole kyse yritystuesta, toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

– Ei ole mitään perusteita sille, että parafiinisen dieselin verokanta on päätynyt yritystukilistalle.

Parafiininen dieselöljy on polttoainelaatu, joka on haitallisilta lähipäästöiltään perinteistä perusdieseliä eli aromaattista dieselöljyä puhtaampaa.

Parafiinisissa dieselöljyissä on eri tyyppejä: fossiilisia laatuja ja sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja dieseleitä.

Hallitus ei ole täsmentänyt, tuleeko verouudistus koskemaan molempia parafiinisia dieseleitä, fossiilisia ja uusiutuvia.

Kun polttoainejätti Neste uskoo verokiristysten ulottuvan vain fossiilisiin laatuihin, on kuljetusalan näkemys pessimistisempi.

– Lähes kaikki Suomessa myytävä uusiutuva diesel ovat laadultaan parafiinista. Jos parafiinisen dieselöljyn kevyempi verokohtelu poistetaan, se nostaa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa, Iiro Lehtonen sanoo.

– Eikä sekään ole hyvä vaihtoehto, jos kiristys koskisi vain fossiilisia laatuja, koska se tarkoittaa paluuta saastuttavampaan perusdieseliin. Maanteiden tavaraliikennettä viedään nyt kauemmaksi päästötavoitteista.

SKAL:n laskelmien mukaan verotuen poiston kustannusvaikutus on hallituksen arvioiman 120 miljoonan euron asemasta 154 miljoonaa euroa vuodessa.

– Kun otetaan huomioon 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus ja parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen, ollaan liikenteelle tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotusta, Lehtonen laskee.

– Tästä maanteiden tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonaa euroa vuodessa. Esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat