Puheenaihe

Tutkimus 8-luokkalaisista: Näissä taidoissa koulutytöt päihittävät pojat – mutta vain Suomessa

Kahdeksasluokkalaisten poikien ohjelmoinnillinen ajattelu on tuoreen tutkimuksen mukaan heikompaa kuin tyttöjen.

Sauvo Jylhä / arkisto

Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi kansainvälisessä nuorten monilukutaidon tutkimuksessa, johon otti osaa 14 maata ja aluetta.

Samalla tarkasteltiin ohjelmoinnillisen ajattelun osaamista, jossa suomalaisnuoret sijoittuivat yhdeksän maan joukossa kolmannelle sijalle.

Kyseinen ICILS-tutkimus osoittaa, että Suomessa tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ei jakaudu tasaisesti.

Monilukutaidon arvioinnissa erinomaisen tason saavutti vajaa kolmannes suomalaisista oppilaista.

Toisaalta heikko monilukutaidon taso oli yli neljäsosalla oppilaista, ja heistä enemmistö oli poikia.

Monilukutaidon osaamisen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ohjelmoinnillista ajattelua.

Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kyse ei ole suoraan ohjelmoinnista, vaan taidosta jakaa ongelma pienempiin osiin ja lähteä hakemaan ratkaisua sitä kautta.

Suomi oli ainoa tutkimuksessa mukana ollut maa tai alue, jossa tyttöjen pistemäärän keskiarvo oli korkeampi kuin poikien.

– Suomessa oli myös todella taitavia poikia. Erinomaisissa osaajissa ei tilastollisesti ollut eroa tyttöjen ja poikien välillä, kertoo tutkimuksen kansallinen koordinaattori Kaisa Leino Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta.

– Toisaalta heikkojen osaajien joukossa oli enemmän poikia kuin tyttöjä. Tämä on vahva viesti tytöille lähteä rohkeammin tavoittelemaan teknologia-alan ammatteja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat