Puheenaihe

Yli 200 km/h -nopeutta ajavat kaaharit synnyttivät moottoritielle surmanloukun – "Vaarantavat oman ja muiden hengen"

Tervakorven ja Pitkämäen tunnelien Turkuun vievät kaistat oli keskiviikkona noin neljän tunnin ajan suljettu normaalilta liikenteeltä harjoituksia varten. Romuautot saivat kyytiä kun palomiehet harjoittelivat autojen leikkaamista.

Kai Jauhiainen

Muurlan ja Lohjan välinen moottoritieosuus avattiin liikenteelle kymmenen vuotta sitten. Sitä ennen Lohjan ja Muurlan välisellä vanhalla ykköstiellä kuoli tieliikenteessä vuosikymmenessä 50 ihmistä, eli viisi ihmistä vuodessa.

Nyt moottoritiellä Lohjan ja Muurlan välissä on kymmenessä vuodessa kuollut kolme ihmistä.

Heistä yksi kuoli hyppäämällä ulos liikkuvasta autosta ja kaksi varsinaisessa liikenneonnettomuudessa.

Moottoritietä hallinnoivan Tieyhtiö Ykköstie Oy:n toimitusjohtaja Leila Rantanen ei tuudittaudu silti turvallisuudentunteeseen.

– Minua huolestuttaa tunneleiden liikenneturvallisuus. Mitkään tekniset turvatoimet eivät auta, jos autoilijat ajavat tunneleissa liian lujaa, muistuttaa Rantanen.

Huoleen on syytä. Poliisi on napannut toistuvasti esimerkiksi Karnaisten 2,3 kilometriä pitkässä tunnelissa kiinni reilusti yli 200 kilometrin tuntinopeutta ajaneita kaahareita.

– Sellaiset kuljettajat vaarantavat niin itsensä kuin muidenkin hengen, kertoo Rantanen.

Myös alkoholin ja tai huumeiden vaikutuksessa ajaminen aiheuttaa onnettomuuksia moottoritiellä.

Moottoritien kaiteet on tehty joustamaan ja niiden tarkoituksena on pitää ulossuistuva auto kuitenkin moottoritiellä. Sen sijaan tunnelissa mikään ei pehmentäisi menoa, vaan auto pomppisi seinästä toiseen kuin pingispallo.

– Jotkut autoilijat tuntuvat ajattelevan, että heillä ei ole vastuuta lainkaan, ihmettelee Rantanen.

Moottoritien liikenneturvallisuuteen on panostettu paljon. Keskiviikkona Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos yhdessä sopimuspalokuntien ja ensihoitajien kanssa harjoitteli Tervakorven ja Pitkämäen tunneleissa. Kummassakin tunnelissa suljettiin Turkuun vievät kaistat noin neljän tunnin ajaksi.

Kumpaankin tunneliin hinattiin kaksi romuautoa. Pelastusharjoituksissa autoja leikattiin kappaleiksi jotta kuvitteelliset uhrit oltaisiin saatu ulos Autoista jäi jäljelle vain metalliraatoja.

Harjoituksen yhteydessä testattiin myös muun muassa viranomaisten välistä yhteistyötä ja yhteydenpitoa. Kaikki sujui pääsääntöisesti hyvin.

– Tällaiset harjoitukset ovat todella hyödyllisiä. Olen varma, että tositilanteissa tällaisesta on apua, kertoi harjoitusta johtanut Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Markku Hallamaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat