Paikalliset

Kehä nelonen pohjoisemmaksi – uusi linjaus huomioi luontoarvot entistä paremmin

Uusi tie kulkee suurimman osan matkaa Vantaan puolella. Se yhdistää Hämeenlinnaväylän lännessä ja Kulomäentien idässä.

Etelä-Suomen Media

Kun Maantien 152 jatke Tuusulanväylältä Hämeenlinnanväylälle joskus rakennetaan, on siinä otettava huomioon myös Vantaanjokilaakson kulttuurimaisema ja luonnonsuojelualueet.

 

Maantiehanketta, joka kulkee Kehä III:n pohjoispuolella, kutsutaan myös Kehä neloseksi ja sen suunnittelualueelta löytyy runsaasti arvokasta eliöstöä.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen projektipäällikkö Mari Ahonen luettelee, että alueella elelevät muun muassa viitasammakko ja kirjoverkkoperhonen. Lisäksi siellä kasvaa lahokaviosammalta.

Tien suunnittelualueeella on pääasiassa peltoa, metsää ja omakotitaloja.

 

Uusi linjaus huomioi aiempaa paremmin alueen luontoarvot.

– Kehä neloselle on nyt seudullisissa selvityksissä haettu useiden vaihtoehtojen kautta uusi pohjoisempi linjaus.

– Linjaus lähtee Tuusulasta samasta sijainnista, mutta yhdistyy Hämeenlinnanväylään vasta Klaukkalan ohikulkutien liittymässä, kertoo Vantaan yleiskaavapäällikkö Mari Siivola.

Aiempi linjaus oli etelämpänä Luhtaanmäentien liittymässä.

– Kehä IV:n reitti muuttuu voimassa olevaan yleiskaavaan verrattuna nimenomaan Kesäkylä-Koivikon luoteispuolelta, sanoo Siivola.

– Se kiertää Riipiläntien asuntoalueet pohjoispuolelta säästäen Vantaanjoen kulttuurimaisemaa.

Reunassa on lisäksi kaksi reittivaihtoehtoa.

 

Uuden linjauksen vuoksi ely-keskus on käynnistänyt tiehankkeesta ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (yva), vaikka sellainen tehtiin jo 1990-luvun puolivälissä.

– Aiemmassa yva:ssa ei tarkasteltu lainkaan Reunan läpi kulkevia vaihtoehtoja. Katsoimme myös, että todennäköiset ympäristövaikutukset voivat olla laaja-alaisia ja merkittävästi haitallisia, perustelee ely-keskuksen ylitarkastaja Annukka Engström.

 

Yva-ohjelmasta voi jättää palautetta 23. joulukuuta asti.

Maantie 152:n jatketta on hahmoteltu yli 20 vuotta eikä se toteudu lähivuosinakaan.

– Se on pääkaupunkiseudun kuntien MAL-suunnitelmassa (maankäytön, liikenteen ja asumisen) vuoden 2025 jälkeisissä hankkeissa, Ahonen kertoo.

 

Ahosen mukaan valtiokaan ei edistä Kehä IV:sta aktiivisesti eikä sille ole budjetoitu rahaa.

Sujuvaa yhteyttä Tuusulanväylältä Hämeenlinnanväylälle tarvitsevat erityisesti Tuusulaan kaavoitetut logistiikkakeskukset lähellä Vantaan rajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Kaikki pk-seudun kasvu Kehä I:n sisälle" – vihreiden nokkamiehen lausunnolle tyrmäys myös Nurmijärveltä31.10.2019 07.40
Klaukkalan ohikulkutie etenee valituksesta huolimatta – yhden osuuden työt jumittavat23.11.2019 06.05
49 miljoonan tiesuunnitelmat – ohikulkutien valmistuttua Klaukkalaan suunnitteilla uusia yhdysteitä21.8.2019 06.05
Klaukkalan ohikulkutien välitavoite saavutettu – "Hanke etenee suunnitelmien mukaan"4.11.2019 16.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat