Puheenaihe

Oletko yli 40-vuotias ja kaupan kassa kysyy paperit kun ostat alkoholia? – Syy voi olla ihan muu kuin nuorekas ulkonäkösi

S-ryhmä myöntää, että S-etukorttien tuottamaa tietoa käytetään ikärajavalvonnan seuraamisessa, mutta se tehdään asiakkaan anonymiteetti turvaten. Kuvituskuva.

Kaisa Paastela

Tiukka seula alkoholin ostoon ruokakaupoissa herättää aina silloin tällöin keskustelua.

Jokunen vuosi sitten käytännöksi vakiintui, että henkilöllisyyspaperit kysytään kaikilta alle 30-vuotiailta näyttäviltä, jotta ikärajavalvottavia tuotteita ei vahingossakaan lipsahtaisi alaikäisille.

Joskus kuulee myös yli 40-vuotiaiden ihmettelevän, onko syy nuorelta näyttämisessä vai missä, kun yhä edelleen heiltä kysytään henkilöllisyystodistusta jopa yhden olutpullon ostoon.

Toimituksen saamien tietojen mukaan syy ei kuitenkaan ole välttämättä lapsenkasvoisuudessa, vaan siinä, että ikärajojen valvontaa seurataan jälkikäteen bonuskorttitietojen perusteella. Esimerkiksi kaupassa tilastoidaan viikkotasolla kaikki etukorttia käyttäneet ja alkoholia ostaneet alle 30-vuotiaat.

Ikärajakirjauksissa myyjän tulee saada tietty prosenttimäärä täyteen, vaikkapa siten, että 90 prosentilta kriteerit täyttäviltä on kysytty paperit. Tästä jää järjestelmään jälki.

Tavoitellun prosenttiosuuden varmistamiseksi myyjä saattaa kysyä paperit vaikkapa kaikilta alle 50-vuotiaan näköisiltä.

S-Ryhmästä myönnetään Helsingin Uutisille, että S-etukortin kautta saatuja tietoja käytetään myymälöissä ikärajavalvonnan onnistumisen seurannassa.

– Vastuulliseen toimintaan kuuluu myös ikärajavalvonnan toimivuuden testaaminen. Ikärajavalvonnan toteutumista seurataan S-ryhmässä eri tavoin ja keräämme myös S-etukortin asiointitietojen kautta anonymisoitua, eli ei yksittäiseen asiakkaaseen kytkettävää tilastotietoa ikärajavalvonnan tavoitteiden toteutumisesta, vastaa S-ryhmän vähittäiskaupan ryhmäpäällikkö Karlos Kotkas.

– S-ryhmän käytännöt ovat linjassa kaupan yleisen ohjeistuksen kanssa ja olemme ohjeistaneet henkilökuntamme toimimaan niiden mukaisesti, Kotkas jatkaa.

S-Ryhmästä muistutetaan, että jos asiakas ei voi pyydettäessä todistaa ikäänsä, kauppa ei myy tuotetta. Se on osa vastuullista toimintaa.

Lisäksi alkoholin myynnin ikärajavalvonnan onnistumista testataan kaupoissa säännöllisesti ostokokeilla eli ns. mystery shopping -menetelmällä.

Koeostoja tehdään koko Suomen alueella kaikissa Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä, jotka myyvät alkoholia. Testit toteuttaa riippumaton tutkimusyritys ja koeostoja tekevät 18–20-vuotiaat. Yritykset ja myymälät eivät tiedä etukäteen koeostojen ajankohtaa eivätkä koeostajien henkilöllisyyttä.

Tänä vuonna päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä on tehty 1 996 alkoholin koeostoa yli 150 eri paikkakunnalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Millainen hiilijalanjälki syntyy kauppakassin sisällöstä? K-ryhmän palvelu paljastaa myös kotimaisten tuotteiden määrän12.12.2019 17.00
Pitäisikö tupakan ikäraja nostaa 20 ikävuoteen? Joka toinen suomalainen kannattaa – "Kyse on nuorten suojelusta"13.8.2019 16.30
Tähän muovikassien välttely kaupan kassalla on johtanut: roskapussien myynti pomppasi11.7.2019 12.35
Lidl tuo uuden "jauhelihan" Suomeen – "Viety käsistä jo muualla Euroopassa"4.12.2019 13.38

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat