Nurmijärven Hengitysyhdistys

Liikuta itseäsi, älä viisareita!

Keskustelu kesäajan säilyttämisestä käy kiivaana ympäri Eurooppaa. Toiset haluavat luopua siitä, toiset puolestaan säilyttää kellojensiirrot. Jos kesäajasta luovutaan, suomalaisilla on enää yksi mahdollisuus, 27.28.10., käyttää lisätunti liikunnalle.

 

Usein liikkumattomuutta perustellaan ajanpuutteella, väsymyksellä tai vetämättömällä ololla. Liikunta kuitenkin auttaa juuri näihin olotiloihin. Moni ihminen viettää suurimman osan valveillaoloajastaan paikallaan istuen tai makuuasennossa. Liikunnan laadusta ja määrästä ei kuitenkaan kannata tinkiä, sillä erityisesti iän karttuessa fyysistä kuntoa tarvitaan. 

 

– Kaikki liikunta on hyvästä, arkiliikunnan pitkäaikainen puolestapuhuja Janne Haarala Hengitysliitosta toteaa. Liikunnan suunnittelijana Haarala tietää, että se, millä saa ratkaisevasti terveyshyötyjä, on harrastaa hengästymistä ja elimistöä rasittavaa kestävyystyyppistä liikuntaa ainakin 3 päivänä viikossa.

 

– Liikuntaa on hyvä harrastaa vähintään 2,5 tuntia niin, että yksittäinen liikuntakerta kestää esimerkiksi 10 minuuttia, hän jatkaa. 

 

– Me haluamme olla mukana lisäämässä intoa liikunnalliseen elämäntapaan osana hengitysterveyden ylläpitoa. Siksi yhdistyksemme järjestää viikoittain vesijumppaa yhdessä sydänyhdistyksen kanssa, Nurmijärven Hengitysyhdistyksen  puheenjohtaja Tuula Rinnekari kertoo.  

– Uudet jäsenet ja toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan kokeilemaan mieleistään liikuntamuotoa esim. Lisäaikaa liikunnalle -tapahtumaan 28.10. klo 10:30-12:00 Mahlamäentie 2, Nurmijärvi. Nurmijärven Hengitysyhdistys järjestää yhdessä Seitsemän Veljeksen Apteekin, Nurmijärven Sydänyhdistyksen, Nurmijärven Fysioterapia Oy/Kuntocenter, K-Supermarket, Nurmijärven Sydänyhdistyksen kanssa liikuntatapahtuman, joka on kaikille avoin ja maksuton. 

klo 10.30 Liikuntatuokio tarjoaa helpon lähestymistavan liikumiseen ja ajatuksia siitä, miten voimme liikkua arjessa vaikkapa vain muutama minuutti kerrallaan. Jumpassa keskitytään kehon aktivointiin ja liikkeet tehdään kehonpainolla, apuna voi käyttää keppiä.

klo 11.15 Sauvakävely/kävely toteutetaan muodostuvan ryhmän tarpeiden mukaisesti rauhallisena tai reippaana. Tai vaihtoehtoisesti: uusi, helppo ja hauska liikuntamuoto, Lavis, joka yhdistää lavatanssiaskelia ja jumppaliikkeitä. Tanssilajeina ovat esim. tango, valssi, humppa, salsa ja jenkkia. Sopii kaikille.

Tapahtumassa voi testauttaa tasapainosi. Klaukkalan Fysikaalisen hoitolaitoksen Olli Einistö tulee testauslaitteen kanssa paikalle. Tapahtumassa on myös tasapainoharjoitteita. Osallistujat osallistuvat arvontaan.

 

Pitkäaikaissairautta sairastavilla liikkuminen tapahtuu omien voimavarojen mukaan osana omahoitoa. Usein liikunta on myös ennaltaehkäisevää hoitoa, sillä hyvä fyysinen kunto auttaa selviämään paremmin iän mukana luonnollisesta suorituskyvyn laskusta. Säännöllinen kuntoliikunta kannattaa aloittaa viimeistään keski-ikäisenä.

 

Hengitysliitto edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää. Liiton 86 jäsenyhdistyksen toiminnassa on mukana noin 27 000 hengityssairasta ja heidän läheistään.  

 

Lisäaikaa liikunnalle on Hengitysliiton ja Apteekkariliiton jokavuotinen kampanja, joka on liikuttanut kymmeniä tuhansia suomalaisia vuodesta 1999.  

Nurmijärven Hengitysyhdistys

Aikaisempia kirjoituksia

Nurmijärven Hengitysyhdistys

Nurmijärven Hengitysyhdistyksen tarkoituksena on edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua sekä toimia heidän edunvalvonta- ja tukijärjestönä. Yhdistys toimii myös terveyden edistämisen ja puhtaan elinympäristön puolesta. Yhdistys on perustettu vuonna 1941 Kiljavannummen parantolassa.

Uusimmat mielipiteet