LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Mielipide: Vahinko tulee viisaallekin

arkisto/ Päivi Tuovinen

Klaukkalan Ropakossa meneillään olevat rakennusprojektit ja jo toteutuneet projektit ovat luovat varsin ongelmallisen pysäköintitilanteen alueella. Kaavoituksessa kerrostalojen autopaikkamäärä on aivan liian pieni, aiheuttaen autojen pysäköinnin mielivaltaisesti ympäröiville kaduille.

Ropakkotiellä olevassa neljän kerrostalon kompleksissa on yksi yhteinen sähköauto asioiden hoitoon, joten tarve omille autoille on näin ollen olematon ”ideaalimaailmassa”.

Kunnan taholta on ehdotettu pysäköintiä puolen kilometrin päähän entisen S-marketin parkkipaikalle. Voin insinöörikoulutuksella sanoa sohvan pohjalta, että ei toimi. Eivätkä pysäköintikiellot kun sakottajia ei ole eikä tule. Ja lisää rakennetaan koko ajan, oletettavasti yhtä heikolla suunnittelulla.

 

Mutta, olisiko ongelma kuitenkin hieman laajempi?

Ymmärrän kyllä, että tulevaisuudessa autojen määrän odotetaan laskevan ja ihmisten siirtyvän julkisen liikenteen pariin. Sitä en ymmärrä, että julkisen liikenteen valintamahdollisuuksia supistetaan järjettömän pitkällä sopimuksella yhdelle toimijalle. Eli: autopaikkoja vähennetään suunnittelussa ja julkisen liikenteen valintamahdollisuuksia supistetaan samanaikaisesti. Hyvänä esimerkkinä tästä on Klaukkalan uusi linja-autoasema, jossa ei ole edes tällä hetkellä ylimääräisiä autopaikkoja, vaikka koko rakennusprojekti on vielä kesken. En lähde tässä avaamaan asiaa sen syvemmin, jään vain ihmettelemään aseman sijaintia, joka on onnistuneesti sijoitettu mahdollisimman kauas asukkaista. Jos syynä on junarata, asemalle rakennettava kerrostalokin ehditään purkaa hometalona ennen sen tuloa. Aivan kuin päätöksenteossa vasen käsi ei tiedä, mitä oikea käsi tekee.

 

Haluan muistuttaa, että emme ole Helsingissä, jossa autottomat tekevät kaupungista julkisen liikenteen mekkaa, tappaen myös kivijalkaliikkeet.

Olemme Nurmijärvellä, jossa etäisyydet ovat pitkiä ja palvelut hajautettu pitkin kuntaa (kaupat, uimahallit, virastot), puhumattakaan siitä, että ihmisten pitää päästä töihin paikkoihin, johon julkinen liikenne ei ulotu tai työmatkasta tulee tuntien mittainen. Tai vanhemman väen tarpeesta päästä sairaanhoidon pariin. Polje siinä sitten elämän ehtoopuolella ilta-aikaan Hyvinkäälle päivystykseen, kun mitään muutakaan omassa kunnassa ei ole enää tarjolla.

 

En voi ymmärtää tämänkaltaista suunnittelua, jossa sijainnin ja etäisyyksien huomiointi yliajetaan ilmastonmuutoksen muotivirtauksella.

Kerrassaan käsittämätöntä ja lyhytnäköistä päätöksentekoa. Eikö olisi järkevämpää suunnitella nyt pysäköintipaikkoja riittävästi ja muuttaa ne sitten myöhemmin perunapelloiksi, kun tekniikka päästöttömistä ajoneuvoista alittaa niiden valmistusrasituksen luonnolle?

Jari Vuoristo

Yrittäjä, Klaukkala

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet