LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Mielipide: Koulusta annetaan liikaa tehtäviä ja saadaan oppilaat ahdistumaan

Kirjoittajan mukaan koulussa annetaan liikaa tehtäviä. Kuvituskuva.

Päivi Konttinen

Istun taas linja-autossa matkalla koulusta kotiin ja olen jo valmiiksi väsynyt. Päässäni pyörii vain yksi asia: kotona odottava urakka. Yritin historiantunnilla kiirehtiä tehtävissä, mutta silti niistä melkein puolet jäi kotiin tehtäväksi. Lisäksi matematiikasta ja ruotsista tuli läksyä. Ylihuomenna minulla olisi taas koe, ja huomiseksi pitäisi viimeistellä englannin kielen esitelmä. Epätoivo alkaa vallata minut. Entä jos ehdikään viimeistellä läksyjen jälkeen esitelmää? Entä miten kerkeän lukemaan tulevaan biologian kokeeseen?

 

Koulusta annetaan aivan liikaa tehtäviä oppilaille odottaen, että he pystyisivät tekemään kaiken kotona vapaa-ajallaan. Kun opettajat varaavat koeaikatauluun omalle kokeelleen päivämäärää, he harvoin miettivät, kuinka paljon työtä samalla viikolla mahdollisesti jo olevat kaksi muuta koetta vaativat. Oppitunneilla tehtävien lisäksi myös esitelmien tekoon annetaan yleensä liian vähän aikaa. Esitelmä saadaan usein vasta aloitettua koulussa, ja kotona pitäisi ehtiä tehdä se valmiiksi seuraavaa oppituntia varten. Tällainen jatkuva kiire kerryttää opiskelijoille aivan liikaa ylimääräistä stressiä ja paineita.

Monesti tuntuu siltä, ettei elämässä ole muuta kuin opiskelu. Koulu viekin suurimman osan monen oppilaan vapaa-ajasta. Ystäväsuhteille ei enää jää tarpeeksi aikaa, ja monesti raskaan koulupäivän sekä monen tunnin kotona työskentelyn jälkeen ei enää edes jaksa olla muille mieliksi. Joskus koulutehtävien luoma ahdistus kasvaa niin suureksi, ettei hysterian vuoksi pysty enää työskentelemään opiskelun hyväksi kotona. Tulevat tentit tuntuvat monta kymmentä metriä korkeilta muureilta ja koulupäivät suossa kahlaamiselta.

 

Terveelliset elämäntavatkin kärsivät liiasta opiskelusta. Esimerkiksi kokeisiin luku saattaa verottaa normaalisti harrastukselle varattua aikaa. Erityisesti lapsille ja nuorille uni on tärkeää kasvun kannalta. Sen aikana keho rentoutuu ja päivän aikana kertyneet jännitteet vapautuvat. Terve koululainen -sivulla kerrotaan, että ennen nukkumaan menoa olisi hyvä lopettaa aktiivinen tekeminen ja antaa kehon rauhoittua sekä valmistautua tulevaan uneen. Usein kotona opiskelu kuitenkin painottuu illoille, ja koululaiset yrittävät tankata tietoa vielä puoleen yöhönkin asti. Liika väsymys kuitenkin vaikeuttaa tiedon sisäistämistä, joten koulukirjojen kanssa myöhään valvomisesta ei ole juuri mitään hyötyä. Samalla yöunet kärsivät ja lyhentyvät entisestään. Mikä neuvoksi?

 

Tiedän kyllä, että nuorten opiskelu on heille elintärkeää tulevaisuutta ajatellen. Vaatimustaso kasvaa luokka-asteittain, ja sekin on mielestäni täysin loogista ja ymmärrettävää opiskelun etenemisen kannalta. Tehtävien määräkään ei ole yksinomaan opettajien hallinnassa, sillä heillä on velvollisuus opettaa oppilaille tietyt asiat tietyssä aikataulussa. Kiire ja paineen alla työskentely ovat normaaleja arkielämään kuuluvia asioita, joiden kanssa täytyy osata toimia.

Koululaisten uupuminen tarkoittaa kuitenkin jatkuvaa edellä mainittujen ilmiöiden kanssa työskentelyä, joka ei ole kenellekään terveellistä. Osa koululaisista on luonnostaan hyviä käsittelemään stressiä ja paineita, osalla opiskeluun liittyvät tavoitteet eivät taas ole kovin korkealla. Puhun nyt kaikesta huolimatta opiskelijaenemmistön puolesta. Heistä, joilla on korkeat tavoitteet opintojensa kannalta ja heistä, joilla on taipumus helposti stressaantumiseen.

 

Itse ajattelen opiskelun helpottuvan paljon, jos opetussuunnitelmassa olisi mahdollista joustaa aikataulujen kanssa ja oppilaille annettaisiin enemmän aikaa sisäistää uudet asiat. Toisena ehkä helpommin toteutettavana vaihtoehtona pidän tehtävien vähentämistä. Oppilaat voisivat sisäistää aiheet paremmin jo koulussa oppitunneilla, jos tehtävistä tehtäisiin enemmän huolellisuutta vaativia ja opettajat opettaisivat aina uuden asian perusteellisesti suuren yleensä hätiköidysti tehdyn tehtävämäärän sijaan. Kouluissa ajoittain vallitsevaan kireään ilmapiiriinkin saataisiin muutos vähentämällä yleistä kiirettä.

Opiskelusta stressaantunut 8.luokkalainen

 

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet