Puheenaihe

Suomalainen lihafirma joutui huijarilistalle Ruotsissa – Yle: ”Suomalaiset eivät ole valittaneet”

Saksanhirvikäristyksen pakkausmerkinnät herättävät nyt närää Ruotsissa. 

Wikipedia / Heinz Seehagel

Ruotsalaiset ovat valinneet vuoden ruokahuijaukseksi suomalaisen Polarican saksanhirvikäristyspakkauksen. Asiasta kertoo Yle.

Kyseenalainen voitto äänestyksessä tuli yritykselle sen jälkeen, kun kuluttajat suivaantuivat ruokatuotteen pakkausmerkintöihin. Pakkauksen antama mielikuva poikkeaa siitä, mitä se sisältää.

Polarica Wild Food -nimestä huolimatta tuotteen liha ei ole luonnonvaraisista eläimistä tai polaarisilta alueilta. Sen sijaan tuote tulee Uudessa-Seelannissa syntyneistä tarhatuista saksanhirvistä, kuten ainesosaluettelosta käy ilmi.

Lisäksi tuoteselosteesta huolimatta pakkauksessa viitataan villieläimiin ja ruotsalaiseen erämaahan. Pakkauksen kannessa näyttää olevan myös kuva Lapin luonnosta ja pakkauksen takana lukee isolla: "Ruokaa erämaasta".

Suomalaisten kuluttajien ei ole huomattu valittaneen epäkohdasta. Nyt Polaricassa pohditaan muutosten tekemistä pakkausteksteihin. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (5)

Kommentit

Suomi paketoituna

Suomi paketoituna Edustuksellisesta demokratiasta lähtien, jossa todellakin pakkauksen antama mielikuva on myös täysin toista mitä se oikeasti pitää sisällään... :-)

Pakkaus pitää sisällään

Pakkaus pitää sisällään kuitenkin Luomuviljalla ruokittua-Onnellisensikalan-Nyhtöpossua.

Mainonta ja markkinointi

Mainonta ja markkinointi perustuu mielikuviin, kenelle asia on jäänyt epäselväksi?? Tuote kuitenkin on saksanhirveä, eli sitä mitä on luvattukin.

Kertokaa jotakin uutta.

Kertokaa jotakin uutta. Koska markkinointi ja mainonta olisi perustunut tosiasioihin? Meille ei liene koskaan myyty villistä luonnossa tapettuja bambeja vaan aina tarhattuja kotieläimiä. Mutta hyvänmakuista ruokaa niistä syntyy kun hyvin laittaa.

Tämä kertoo vain siitä että

Tämä kertoo vain siitä että ruotsalaiset on todella tyhmiä. Markkinointi on markkinointia, mutta paketissa sanotaan suoraan, että tarhattua saksanhirveä, ja jos puhutaan eettisistä arvoista niin oleellista on kuitenkin se, että tarhatulla saksan hirvellä menee kuitenkin paljon paremmin kuin esim tehotuotetulla sialla, joka ei koskaan tähtitaivasta pääse ihastelemaan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat