Puheenaihe

Mullistus takseihin kesällä: Näin vähän kuskin pitää jatkossa tietää omasta ajoalueestaan

Taksien toimintaan tulee muutoksia kesällä.

Jorma Rinne / arkisto

Taksinkuljettajien koulutusvaatimus poistuu kesällä. Koe on kuitenkin suoritettava edelleen. Tarkan paikallistuntemuksen sijaan uusi koe mittaa paikkatietoja yleisemmällä tasolla. Vaatimuksena ei ole enää koko katu- ja tieverkon tunteminen, vaan ainoastaan kunnan ja sen lähiympäristön pääväylien tunteminen.

Uudet vaatimukset käyvät ilmi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin perustelumuistiosta. Trafi tiedotti taksialaa koskevista liikennepalvelulain muutoksista keskiviikkona.

Jatkossa myöskään reittejä ei tarvitse osata, vaan pääväylien kulkusuuntien tunteminen riittää. Paikallistuntemusosio tulee suorittaa vähintään yhden kunnan osalta.

Taksinkuljettajan tulee tietää alueen tunnetuimmat käyntikohteet. Koe voi sisältää kysymyksen, missä kaupunginosassa sijaitsee sairaala tai tunnetun suuryrityksen toimipaikka.

Kysymykset voivat koskea myös julkisten palvelujen tai merkittävien urheilu-, ja vapaa-ajanviettopaikkojen sijaintia.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin uusi määräys tulee voimaan heinäkuun alussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Taksissa ei pian tarvita taksamittaria – suullinen sopimus hinnasta riittää22.3.2018 10.16

Kommentit (35)

Kommentit

No nyt ymmärrän miksi

No nyt ymmärrän miksi kilpailukyky on kadonnut. Kun palvelun tarjoajan ei tarvitse osata kuin laskun kirjoitus ei asiakkaitakaan voi olla. Mistä nämä lainlaatijat tulevat? Tulevaisuudestako? Asiakkaanko tulee opastaa palveluntarjoajaa? Pitääkö palveluntarjoan osaamattomuudesta maksaa täysi hinta? Muistuttaa hallituksemme "rakennemuutoksia".

Tuohan vastaa nykytilannetta.

Tuohan vastaa nykytilannetta. Uudet kuskit eivät osaa puhua kunnolla suomen kieltä saati kirjoittaa sitä, joten se navigaattorin käyttökin on paikallistuntemuksen lisäksi vähän niin ja näin. Tilanne muuttuu ainoastaan siten, että osaamattomuudesta maksettavan täyden hinnan sijaan tulee maksaa tuplahinta.

- Tiedätkö missä on

- Tiedätkö missä on mannerheimintie? - Ähläm sähläm. - Ole hyvä, tuossa lupa - next!

Hyvä tuo on että saadaan

Hyvä tuo on että saadaan porukkaa töihin. Ei muuta kuin autoa hankkimaan. Autolainan voi kilpailuttaa ilmaiseksi https://www.vertaapankkeja.fi palvelussa.

Hinnat voi jopa laskea koska

Hinnat voi jopa laskea koska veronmaksukin jää pois tässä mullistuksessa.

Taksiauto ei tarvitse

Taksiauto ei tarvitse mittaria enää vaan käteismaksu ja käsin kirjoitettu kuitti kelpaa ihan kuin hyvinä vuosina ennen vanhaan.

Juu navigaattorilla ovat

Juu navigaattorilla ovat menneet jo pitkään. Vaikeaa oli muutama vuosi sitten löytää edes Helsinki-Vantaan lentokentälle tammistosta

Se vaan,jos ei osaa

Se vaan,jos ei osaa kirjoittaa siihen mitään..

Taksien turvallisuus romahtaa

Taksien turvallisuus romahtaa kesällä, tämän uudistuksen jälkeen. Ulkomaalaiset kuljettajat, joiden taustoista ei tiedä kukaan, valtaa taksimarkkinat. Veikkaan että verojakaan ei makseta entiseen malliin. Suomessa on nyt maailman turvallisimmat taksit, mutta ei ole kauaa. Iso virhe päättäjiltä.

Kyllä yksi ilta ihmetytti kun

Kyllä yksi ilta ihmetytti kun taksi ajoi Tuusulan tietä Kehä 1:ltä Kehä 3:lle koko matka vasenta ohituskaistaa 80 km/h pitkä jono perässä. Kun vihdoin pääsin ohi kuljettajalta ei näkynyt kuin valkoiset hampaat pimeässä. Taksinkuljettajan ensimmäinen vaatimus pitäisi olla liikennesääntöjen tuntemus toiseksi paikkatuntemus kolmanneksi paikallisen kulttuurin omaksuminen.

Ohituskaista ei ole voimassa

Ohituskaista ei ole voimassa kuin moottoriteillä,ei kehällä. Vähän saivartelua kylläkin

Tuusulan tie on moottoritie

Tuusulan tie on moottoritie

Onko rasismia jos sanoo

Onko rasismia jos sanoo tilatessaan kyydin haluavansa kuskin puhuvan hyvää suomen kieltä

On nimittäin turkulaiset

On nimittäin turkulaiset voivat kokea itsensä syrjityiksi.

Toisaalta on positiivista,

Toisaalta on positiivista, että byrokratia vähenee. Suomi on turhien ylikoulutusten ja kaikenlaisten pumaskojen niin luvattu maa. Siivoojiltakin ehkä vaaditaan siivonomin gradua.

Tämähän on sitä Bernerin

Tämähän on sitä Bernerin toiveunta. Kaikki julkiset liikennepalvelut kilpailutetaan ja yhtiöitetään ja perinteisesti, halvin tarjous voittaa. Tuotot ohjataan luxenbourgin salaisille pankkitileille. Tai joidenkin yhtyneitten banaanivaltioiden hämäräpereisille sijoittajille.

Olen pitkään ihmetellyt, mitä

Olen pitkään ihmetellyt, mitä järkeä koko katukuulustelulla on ollut kun navigaattorit ovat varsin kehittyneitä. Ongelmana on lähinnä navigaattoreiden hidas päivitys. Vantaan kehäradan avaamisen jälkeen kului pitkälti toista vuotta, ennen kuin kaikkien taksien navigaattoreihin oli päivitetty laikki uudet asemat. Siihen asti joutui monia kantasuomalaisiakin kuskeja ohjeistamaan missä tietty asema on ja miten sinne ajetaan.

Mulla on sellainen

Mulla on sellainen navigaattori autossani johon pitää osata kirjoittaa osoite mihin haluaa päästä,jollei osaa kirjoittaa ei tule mitään. Asiakkaan ongelma on jollei osaa opastaa kuskia kirjoittamaan osoitetta tai opastamaan perille. Voi olla hauska tilanne kun kuski ja poka ovat yhtä kuutamolla.

Tilastot kaunistuu kun

Tilastot kaunistuu kun kesällä hypätään minkä auton kyytiin tahansa

Kuten Neuvostoliitossa

Kuten Neuvostoliitossa takavuosina,kaikki ajopelit toimivat takseina?

Mullistus: Näin vähän

Mullistus: Näin vähän työnantajan tulee tietää työntekijästään. Lue heti!

Tulot nolla euroa ja kämppä

Tulot nolla euroa ja kämppä Kaivopuistossa.

Ja vuokran maksaa yhteiskunta

Ja vuokran maksaa yhteiskunta

Ulkomaalainen taksikuski:

Ulkomaalainen taksikuski: Onko se hoivakoti? Vastaus : Ei. Kuski ajaa . Mistä sinne käännytään ? Vastaus: Aja Suoraan , tämän ja tämän kaupan ohi , sitten risteyksestä käännytään oikealle. A jetaan tien päähän. Asiakkaana olisi mieluummin kyydissä ja kuuntelisi vaikka autoradiota kuin opastamassa taksinkuljettajaa miten ajetaan mistäkin risteyksestä .

Huh huh...olin tuossa

Huh huh...olin tuossa taannoin taksin kyydissä. Kuski ei osannut osotetta kirjoittaa, vaikka yritin hitaasti tavata hänelle sitä. Noh mentiin sitten ihan suullisesti neuvomalla. Kyllä kyrsi maksaa tuollaisesta kyydistä missä olet tehnyt hommia aivan kuin olisit itse ajanut ja suunnistanut. Yritin ajatella positiivisesti, että hyvä, kun edes jotkut noista tekee jotain työtä, mutta ei se ajattelu pitkälle kantanut. Kyllä vaatimustaso pitäisi olla korkea taustasta ja ihonväristä riippumatta, eihän tässä touhussa ole mitään järkeä.

Hääviä ole tää nykyinenkään

Hääviä ole tää nykyinenkään taksiporukka. Pillittäminen on leipälaji kun ei kannata. Renkaat maksaa ja auton pesu. Takavuosina jätti pakkaseen kolmen kilometrin päähän kotoa, koska olin kertonut paljonko käteistä on taskussa. Tänäpäivänä oli kantasuomalainen jäärä ja taksi isäntä syytteessä heitteille jätöstä. Katellaan. Tää voi olla hyväkin asia esim. hinnassa vert. Onnibus.

Huippu hyvä asia takseille

Huippu hyvä asia takseille tili Latviaan ei taksamittaria ja mieluimmin käteinen maksuksi ei tarvitse pillittää kuin renkaat ja auto ainut menoerä loput on taxfree . Sama meininki Onni bussilla aina miinusta tuloksissa ja tätä vauhtia ei Kelaa eikä sossupummeja kuin ei verorahaa Suomi on oikeassa suunnassa taxfree maa vailla vertaansa.Rakastan Suomen verovapauksia paras maa yrittäjillä ikinä en olisi ikinä uskonut kuin aloitin yrittämisen vuonna 1978.

Kun niitä ns.taxeja on

Kun niitä ns.taxeja on moninkertainen määrä niin tulotkin jakaantuu pieniin murusiin,ei jää mitään verottajalta piilotettavaa,jossain vaiheessa on pakko myöntää virheet ja ottaa takapakkia

Kuin taksi siirtyy pimeän

Kuin taksi siirtyy pimeän toiminnan markkinoille niin ei voi odottaa osaamista tai ammattitaitoa , sellaista ole mahdollista saada halvalla hinnalla ja kuin verot jää pois voi hinta tippua kevyesti 40% ei kuittia ja käteismaksu.Takseilla jopa mahdollisuus tämän jälkeen hyvällä alueella tienata 300-500 käteen joka päivä alasta tulee yksi parhaimmista palkkatöistä johtuen nolla verotuksesta kiitos Berner siitä .Rakennusalan jatkeeksi meni tämäkin taksiala.Lontoon taksit ei maksa veroja kuin nimellisesti ja taksiperheet asuu keskustassa omissa asunnoissa ja lapset käy yksityiskouluja koska Lontoon taksi ollut kultakaivos aina kiitos verovapauden nyt meillä samat mahdollisuudet ja hyvä kuski saa aina ison asiakaspiiriin.Kohti hyviä aikoja kuljetusalalla.

Nyt kaikki vaan taksia

Nyt kaikki vaan taksia ajamaan! Lakiuudistuksen myötä on nyt helppo aloittaa taksifirman pyörittäminen. Ei tarvi kun auto homma ja alkaa ajamaan. Autolainan voi kilpailuttaa vaikka täällä: https://www.autolainaa.com/ Kyllä kuljetusalalla on tulevaisuus

Hyvä että tähänkin on tullut

Hyvä että tähänkin on tullut muutos. Nyt on matalempi kynnys lähteä taksiyrittäjäksi. Ei muuta kuin autoa hankkimaan =) Autolainan voi kilpailuttaa https://www.vertaalainaa.fi palvelussa täysin ilmaiseksi.

Velkayritys kaatuu aina.

Velkayritys kaatuu aina.

300-500 käteen joka päivä eli

300-500 käteen joka päivä eli kymppitonni kuussa kyllä sillä on jo varaa velkoja maksella.

Unohdit polttoaineet ja

Unohdit polttoaineet ja vakuutukset ja lainanlyhennyksen pieni laskentavirhe ja sen takia vaan joka kymmenes yrittäjä pärjää.

meinaatko että toi

meinaatko että toi verojamaksamaton porukka maksaa jotain extra vakuutuksia,löpöä löytyy tienvierestä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat