Ruoka

Kasviksia ja pähkinöitä suosivaan raakaravintoon liittyy myös riskejä – "Voi vaikuttaa kasvuun ja kehittymiseen"

Vitamiinit ja entsyymit säilyvät paremmin, kun raaka-aineita ei kuumenneta yli 45 asteen.

Kesäkurpitsapasta valmistuu nopeasti.

Annukka Roth

Raakaruokailijan keittiössä ei hella kuumene eikä uuni lämpene. Sen sijaan raakaruoan kypsennyksessä käytetään jääkaappia ja kuivuria. Ruoan hapatus, marinointi, mehustus ja idättäminen ovat perusasioita.

Periaatteena raakakokkailijan keittiössä on, että ruokaa ei kuumenneta yli 45 asteen. Kypsentämisen välttämisellä pyritään suojelemaan raaka-aineessa olevia vitamiineja ja entsyymejä.

Raakaruokailu rinnastetaan elävään ravintoon, jonka juuret ulottuvat kauas viime vuosisadan alkuun. Yhtenä elävän ravinnon merkittävimmistä kehittäjistä pidetään liettualais-amerikkalaista Ann Wigmorea (1909–1994). Wigmoren tulevaisuuden näkymänä oli poistaa nälänhätä ja ravinnon kalleus maailmasta.

Raakaravinto on vapaammin käytetty termi ja sallii monia raaka-aineita, joita ei elävässä ravinnossa ole, esimerkiksi öljyt. Sekä raakaravinto että elävä ravinto sisältävät entsyymejä, mutta elävässä ravinnossa entsyymien määrä on korkeampi. Pakastaminen on elävän ravinnon puolella kiellettyä, kun taas osa raakakokkailijoista käyttää sitä osana ruoan säilytystä ja valmistamista.

Itä-Suomenyliopiston ravitsemustieteen professori Marjukka Kolehmainen kertoo, että raakaruokavalion koostaminen voi olla haasteellista. Hän muistuttaa, että ruokavalioon tulee paneutua hyvin. On myös syytä keskustella asiantuntijan kanssa, kuinka ruokavalion saa riittävän monipuoliseksi ja kattavaksi.

Terveelliseksi raakaruokavalion tekee se, että se sisältää paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, mahdollisesti viljaa sekä monipuolisesti erilaisia siemeniä ja pähkinöitä.

Raakaruoan kokkaajan keittiön täyttää blenderin surina. Kovassa käytössä on myös raastinrauta.

Raakakeittiössä sokerit, viljat ja maitotuotteet unohdetaan usein kokonaan. Raakaruokailijat suosivat luomutuotteita. Pieni osa käyttää ruokavaliossaan myös hieman kypsentämätöntä kalaa tai lihaa.

Juomana on lähdevesi tai nuoresta kookoksesta saatava kookosvesi. Lisäksi sallitaan itse tehdyt tuorepuristetut mehut. Soodavedet, pullotetut mehut, kahvi tai alkoholijuomat eivät kuulu elävän ravinnon piiriin, koska ne ovat prosessoituja.

Marjukka Kolehmainen näkee raakaruokavaliossa yleisen ravitsemuksen näkökulmasta hyviä puolia mutta myös mahdollisia riskejä ja haittavaikutuksia.

– Jos esimerkiksi lasten ja nuorten ruokavaliota yksipuolistetaan kovin paljon, se voi vaikuttaa kasvuun ja kehittymiseen.

Lähes kaikissa kasviksissa on proteiinia, mutta usein vain vähäinen määrä. Hyviä kasviproteiinin lähteitä ovat palkokasvit, siemenet ja pähkinät.

Jos käytetään yksipuolisesti proteiininlähteitä, esimerkiksi välttämättömien aminohappojen saanti voi jäädä niukaksi. Tarvitsemme välttämättömiä aminohappoja päivittäisessä ruokavaliossa tavalla tai toisella, Kolehmainen muistuttaa.

– Tavallisen ruokavalion voi helpommin koostaa monipuoliseksi. Ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa, ja tavallinenkin ruokavalio voi olla hyvinkin terveellinen.

Kolehmainen näkee, että raakaruokavaliossa on paljolti kyse ideologisista näkemyksistä ja kokeilunhalusta.

Kasvuiässä oleville lapsille hän ei suosittelisi minkäänlaisia hyvin yksipuolisia ruokavalioita. Esimerkiksi kasvi- ja vegaanipainotteisessa ruokavaliossa on huolehdittava, että lapsi saa riittävästi energiaa. Tämä asettaa vanhemmille haasteita.

Ruokavaliomuutokset voivat aiheuttaa erilaisia oireita.

– Kun kenen tahansa ruokavalioon lisätään runsaasti kasviksia ja täysjyväviljaa sekä paljon kuitupitoista syömistä, siitä voi tulla aluksi mahavaivoja. Niitä kannattaa lisätä pikkuhiljaa. Myös juomista tulisi lisätä, että suoli toimisi normaalisti eikä tulisi turhia kipuja ja ilmavaivoja, Kolehmainen opastaa.

Hapatus on hyvä keino parantaa ruoka-aineiden sulamista elimistössä ja rauhoittaa vatsan käyttäytymistä.

Mea Salon kirjassa Hellattoman kokin elävä raakaravinto sanotaan, että avain helppoon ruokamuutokseen on maltti.

– Muuta ensin yksi ateria päivässä raa'aksi, sitten toinen. Kun teet muutoksia vähitellen, löydät oikeat ateriakoot ja ateriarytmin helposti. Kun raakaruoan osuutta syömisissään lisää vähitellen, sekä keho että pää pysyvät mukana ja uusista ruoista tulee luonnollinen osa omaa ruokavaliota, Salo kirjoittaa.

Juttujen lähteinä myös Elävä raakaravinto ry, Wikipedia, K-ruoka.fi, Ruohonjuuri.fi ja Ari Vihertuulen opinnäytetyö Elävän ravinnon ympäristö- ja terveysvaikutukset (Mikkelin ammattikorkeakoulu, 2010).

Teksti ja kuvat: Annukka Roth

Haluatko kokeilla raakaruokaa? Tässä kolme helppoa reseptiä

Elävän ja raakaravinnon syöjiä

Mehun juojat (juicearians) käyttävät pääasiallisesti tuoreita mehuja.

Itujen syöjät (sproutarians) syövät pääasiallisesti ituja.

Fruitariaanit (fruitarians) syövät pääasiallisesti vain hedelmiä.

80/10/10-suuntauksessa vältellään rasvoja ja proteiineja. Tällaisessa dieetissä saatetaan "ylisyödä" jopa 30 banaania päivässä.

Lähde: Elavaravinto.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raakaruoka vähentää epämukavaa oloa vatsassa - katso julkkiskokin reseptivinkit22.8.2012 14.10

Kommentit (2)

Kommentit

Taannoin TV:ssä oli

Taannoin TV:ssä oli dokumentti tanskalaisesta miehestä, joka toipui täysin levinneestä syövästä kanadalaislääkärin ohjeella käyttää runsaasti joka päivä sekalaisia raakaraasteita.

Joo, näitä "ihmeitä" sillon

Joo, näitä "ihmeitä" sillon tällön sattuu, ja varsinkin silloin jos kameraryhmä on paikalla. Siitä huolimatta lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys hidastuu, ja saattaa jopa pysähtyä, jos vanhemmat eivät jousta ollenkaan vouhkaamistensa kanssa. Ihminen on sekaravinnon käyttäjä, katsokaa vaikka hampaitanne peilistä - muuta todistusta tähän ei tarvita.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat