Puheenaihe

Suomalaisyliopiston tutkijalta suora ehdotus: Lyhyistä kotimaan lennoista pitäisi luopua – näin hän perustelee

Tutkijan mukaan alle 400 kilometrin lennot voitaisiin korvata junamatkoilla.

Jussi Vehkasalo

Jyväskylän yliopiston julkaisema uusi tutkimus ehdottaa, että lyhyistä kotimaan lennoista pitäisi luopua Suomessa.

Ilmastollisesti esimerkiksi junalla matkustaminen olisi tutkijan huomattavasti paljon parempi vaihtoehto.

Tutkijatohtori Stefan Baumeister toteaa, että kiireiselle matkaajalle lentokone saattaa vaikuttaa nopealta matkustustavalta, mutta näin ei välttämättä ole.

– Otetaan esimerkkinä lento Kokkolan ja Helsingin välillä, joka kestää reilun tunnin. Kun tähän tuntiin lisätään matka lentokentälle, turvatarkastus, koneeseen nousu ja liikkuminen lentokentältä keskustaan Helsingin päässä, nousee matka-aika yli kolmeen ja puoleen tuntiin. Siis samaan kuin junamatka kaupunkien välillä, vertailee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tutkimusta tehnyt Baumeister.

Hän huomauttaa, että keskustelussa lentoliikenteen ilmastovaikutuksista lyhyet lennot jäävän usein vähälle huomiolle. Ongelmallisena on pidetty pitkiä lomalentoja kaukokohteisiin.

Esimerkiksi yksi Thaimaan matka tuottaa yhtä suuret päästöt kuin vuoden kestävä yksityisautoilu, Baumeister laskee.

– Kun pohditaan konkreettisia keinoja vähentää lentoliikennettä ja päästöjä, ovat maan sisäiset lyhyet lennot kuitenkin selvästi kaukolentoja helpommin korvattavissa ympäristöystävällisemmillä vaihtoehdoilla.

Toissa vuonna kotimaan lennoilla lensi Suomessa yli 2,7 miljoonaa matkustajaa.

Korvaamalla lyhyet lennot muilla vaihtoehdoilla, putoaisivat liikenteen hiilidioksidipäästöt merkittävästi.

– Kasvihuonepäästöt lyhyillä, alle 400 kilometrin lennoilla ovat liki kahdeksantoistakertaiset junamatkaan verrattuna. Yksityisautoilukin on tällaisilla välimatkoilla selvästi ympäristöystävällisempää, bussista puhumattakaan. Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi tarvitaan konkreettisia, toteutettavissa olevia tekoja ja juuri sellaista tutkimus esittää, toteaa Baumeister.

 

 

Oletko valmis luopumaan alle 400 kilometrin kotimaan lennoista ympäristösyistä?

Kyllä
93% (1742 ääntä)
En
7% (137 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1879

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (14)

Kommentit

Poistetaan lentoliikenteen

Poistetaan lentoliikenteen tuet, niin kyllä kilpailu huolehtii kannattamattoman liikenteen lakkaamisesta. Suomessa lentomatkat ovat niin lyhyitä, että jos lentoliikenteen tuet käytettäisiin rataverkon parantamiseen ja kehittämiseen, raideliikenne ratkaisisi suomalaisten liikkumisongelmat pitkälti. Tärkeää olisi saada rautateiden syöttöliikenne toimimaan, jotta niistä saadaan kaikki hyöty irti. Suomessa virtaa kaiken kaikkiaan aivan liian paljon yhteiskunnan tukia hyväosisille kaupunkilaisille ja yrityksille, tukien ansiosidonnaisuuttakin tulisi harkita uudelleen monessa yhteydessä.

Joo, ja koska nyt

Joo, ja koska nyt joukkoliikenteestä - jota lentäminen siis on - puhutaan, niin tuet sitten tasavertaisuuden nimissä pois myös HSL:tä ja muilta kunnallisilta liikennelaitoksilta. Ei vaan taida sopia Vanamon kaltaisille viherspedeille, joten jätetäänpä nyt sitten se lentoliikennekin ihan vallan rauhaan vaan.

Tutkijalla mahdollisesti jää

Tutkijalla mahdollisesti jää muutama asia huomioitta. Ensinnäkin paikallislennot ovat usein osa pidempää matkaa - jolloin mitään ylimääräisiä turvatarkastuksia ei tule. Vaihto lennolta toiselle lennolle on helppoa. Ja toinen asia on, että lyhyen matkan lennot ovat melkoisella todennäköisyydellä muuttumassa päästöttömiksi. Biopolttoaineet ja sähköllä lyhyitä matkoja lentävät koneet ovat nopeasti tulossa, jos niihin halutaan panostaa. Eikä lentämisen kaikkein olennaista asiaa näytetä tässä tajuavan. Lentäminen ei tarvitse eikä se kuluta samalla tavalla maanpäällistä infraa. Maantien asvaltti ei kulu, kun matkustaa ilmateitse. Kaikenlaisen lentämisen demonisointi on tarpeetonta ja haisee vahvasti halpahintaiselta politikoinnilta.

Olipahan oikein harvinaisen

Olipahan oikein harvinaisen pihalla oleva tutkiskelija tuo "professori". Ottaa asiakseen alkaa valittamaan tuollaisesta asiasta ihan ilman, että tajuaa edes sitä, mitä suurimmaksi osaksi nuo lyhyet kotimaan lennot ovat. Ne ovat lentoja, joilta lähdetään jatkolennolle ja ne ovat alueiden liike-elämälle aivan välttämättömiä yhteyksiä Euroopan markkinoille. Junavaihtoehto nostaa merkittävästi kustannuksia, koska usein se edellyttää yhtä tai jopa kahta erillistä matkapäivää, kun aamulla ei ehdi junalla Helsinki-Vantaalle ajoissa ja palatessa ei taas ehdi paluujunaan. Ja muutenkin tuo veronmaksajan turhakepainolastiprofessorin esimerkki on kokonaisuutena älytön: lentomatkassa on huomioitu matkustukset kentälle ja takaisin, mutta junamatkailija asuu esimerkissä Kokkolan juna-asemalla ja matkustuskohde mihin hän jää on Helsingin rautatieasema. Ja muutenkin lentäen tuo 3,5 tuntia on aikalailla yliarvioitu, joskin totta tuossa esimerkissä on sen verran, että lentokone ei missään tapauksessa tuolla välillä ole enempää kuin tunnin verran nopeampi.

Kaikki turha lentäminen

Kaikki turha lentäminen kiellettävä.

Tatulta unohtuu, etteivät

Tatulta unohtuu, etteivät hänen kaltaisensa viherfasistit ole keitään eivätkä mitään määrittämään, mikä on turhaa ja mikä ei. Ja pirun hyvä niin.

Miten sen kivihiilisähkön

Miten sen kivihiilisähkön kanssa, jolla se juna liikkuu?

VR Group on jo vuodesta 2008

VR Group on jo vuodesta 2008 lähtien käyttänyt uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä eli vesivoimaa.

Suomen lentokentistä kaikki

Suomen lentokentistä kaikki muut paitsi Helsinki-Vantaa operoivat tappiolla. Otetaan niiltä tuet pois niin johan loppuu turha lentäminen.

Hyvä ja kannatettava idea.

Hyvä ja kannatettava idea. Samantien sitten voisi luopua myös lomalennoista. Yksi lento per nuppi vuodessa, ja jos ei omaa oikeuttaan käytä, niin sen voi myydä jollekulle toiselle. Työmatkoja ei myöskään tarvitse hoitaa lentäen. Istuu pehvallaan kotona tietokoneen ääressä ja ottaa nettiyhteyden sinne, missä on se tärkeä kokous tai missä tarvitaan konsultaatioapua.

Totaali-idioottimaisia

Totaali-idioottimaisia ideoita, jotka kertoo vain siitä, että kommentoija ei tajua sellaista työnteosta yhtään mitään, jossa konsultoidaan ja toimitaan asiakkaan kanssa. Ihan joka ikisessä firmassa ihan joka ikinen konsultointi hoidetaan etäyhteydellä joka vain voidaan hoitaa jo nyt. Mitenkähän typerä sitä oikein pitää olla, jos kuvittelee, että ihmiset firmoissa laitettaisiin nykyisin jotenkin huvikseen lentelemään?

No, Rouva Ränni ei kuitenkaan

No, Rouva Ränni ei kuitenkaan ole kukaan eikä mikään määrittämään meidän puolestamme, kuinka paljon me lennämme tai minne ja milloin. Ja helvetin hyvä näin.

Lentoliikenteen tuet pois,

Lentoliikenteen tuet pois, eli pannaan polttoaine verolliseksi. Ja jotta ei voisi kiertää polttoaineveroa esim. lennolla Tukholma-Helsinki-Tukholma tankkaamalla vain Tukholman päässä verovapaata... laskutetaan polttoainevero täyden tankin mukaan aina kun laskeutuu Suomalaiselle kentälle.

Lentäminen on

Lentäminen on joukkoliikennettä, joten saman periaatteen mukaan tuet sitten pois myös kaikilta kunnallisilta liikennelaitoksiltakin. Mutta tätähän viherpölvästit eivät lentoliikennettä demonisoidessaan tietenkään ota huomioon. Myrkynvihertävää tunneälyä ja logiikkaa, katsokaas.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat