Puheenaihe

Jopa 1 000 000 suomalaisen elintärkeä sisäelin on vioittunut, ja normaalipainoisetkin voivat olla vaarassa – vähennä näitä kahta ruoka-ainesta

Vyötärölle kertyvä ylipaino on erityisen vaarallista. Rasvamaksa voi syntyä kuitenkin myös normaalipainoiselle.

Arkistokuva

Edesmennyt sanataiteilija ja muusikko Juice Leskinen oli monessa asiassa oikeassa, mutta maksan kohdalla hän löi kynänsä kiveen.

Leskinen sairastui rajun juomisen jälkeen maksakirroosiin, ja sairaus vei hänet sairaalahoitoon ja pakotti vetäytymään julkisuudesta pitkäksi aikaa.

Oman maksan voi tuhota kuitenkin muillakin elintavoilla kuin ryyppäämällä.

Munuais- ja maksaliitto arvioi, että jopa miljoonan suomalaisen maksa on rasvoittunut. Pahimmillaan tilanne voi johtaa vaaralliseen maksakirroosiin tai maksasolusyöpään.

Rasvamaksan syntyyn voi jokainen vaikuttaa omilla elintavoillaan. Liitto neuvoo vähentämään etenkin kahta ruoka-ainesta: eläinrasvoja ja fruktoosia.

Samalla liikuntaa kannattaa lisätä.

Maksaliiton mukaan ylipainoisista suomalaisista jopa 80 prosentilla on rasvamaksa.

Yleisin rasvamaksan syy on vyötärölihavuus. Ylipaino ei ole kuitenkaan ainoa riskitekijä, sillä myös normaalipainoisen maksa voi olla rasvoittunut.

– Ylipainon lisäksi ravinnon määrä ja laatu vaikuttavat maksan rasvoittumiseen, huomauttaa Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström tiedotteessa.

Fruktoosin ja muiden nopeiden hiilihydraattien käyttö lisää rasvamaksaa, joten niitä kannattaa vähentää ruokavaliosta. Helppo tapa vähentää on jättää sokeripitoiset virvoitusjuomat kaupan hyllylle, mikä vähentää myös päivittäistä kalorien saantia.

Punaisen lihan käyttö kannattaa vähentää 1–2 kertaan viikossa.

Högström muistuttaa, että "ihmedieetit" eivät puhdista maksaa tai vähennä sen rasvoittumista.

Tyydyttyneitä rasvoja kannattaa välttää, mikä tarkoittaa voin ja kovien juustojen sekä kookosrasvan välttämistä.

Toisaalta kahvin juomisen on todettu olevan hyväksi maksalle.

Rasvamaksa etenee yleensä salaa ja se oireilee yleensä oireita vasta kun maksan toiminta on jo heikentynyt.

– Rasvamaksa on tärkeä todeta ajoissa, koska sen kulkuun voidaan vaikuttaa elintapaohjauksella ja tarvittaessa lääkehoidolla. Liikunnan lisääminen vähentää rasvoittumista, mutta tärkeintä hoidossa on painonpudotus, Högström painottaa tiedotteessa.

Pahimmillaan rasvamaksa voi edetä maksasolujen tulehdukseksi. Pitkään jatkuva tulehdus aiheuttaa viidesosalle sairastuneista maksakirroosin, joka voi kehittyä maksasyöväksi.

Rasvan kertyminen altistaa myös diabetekselle, verenpaineen nousulle, veren rasva-arvojen muutoksille ja muille sairauksille.

Näin ehkäiset rasvamaksan

Pidä paino normaalina.

Vältä varsinkin vyötärölle kerääntynyttä rasvaa.

Liikunta hillitsee rasvan kertymistä maksaan, vaikka paino ei putoaisikaan.

Vähennä eläinrasvojen käyttöä.

Vältä liiallista hedelmäsokerin käyttöä.

Pidä alkoholinkäyttö kohtuullisena.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (1)

Kommentit

Tuo fruktoosi on ihan

Tuo fruktoosi on ihan uskottava syy runsaasti syötynä. Sen sijaan eläinrasvat ovat yhtä uskottavia kuin laihduttaminen tai imettäminen, kun silloin elimistö käyttää näitä ihan samanlaisia eläinrasvoja joko omalta vyötäröltä tai emolta. Laihtuminen ja laihana pysyminen onnistuu parhaiten jättämällä sokeri ja muut hiilihydraatit niin vähiin, että verensokeri ja veren insuliinitaso pysyvät aina alhaalla.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat