Mainos: Citymarket Klaukkala

Paikallisuus maistuu koko kylän kaupassa – ”Tuotteita tuplaten normikauppaan verrattuna”

Klaukkalan K-Citymarket on oikea runsauden sarvi. Myymäläpinta-alaan nähden tuotteita on melkein tuplaten normikauppaan verrattuna. "Valitsimme säästää käytävätilavuudessa tuotevalikoiman sijaan", kauppias Tomi Huuho kertoo.

– Meillä ei koskaan sanota ”ei kuulu valikoimaamme”, Klaukkalan K-Citymarketin kauppias Tomi Huuho kertoo ja vinkkaa, että tähän maalaiskylän kauppaan on Keimolan ”kesoililta” vain 7 minuutin ajomatka.

Mainos | Asiakkaiden kuunteleminen on Klaukkalan K-Citymarketin toiminnan kärkenä. Valikoimaa ja vaihtuvuutta käydään läpi päivittäin.

– Haluamme tarjota ihmisille mitä he haluavat. Käytävillä voi olla ahdasta tuotevalikoiman runsauden johdosta, mutta sillä näytämme, että olemme täällä asiakkaita varten. Tavallisesti tämän kokoisessa kaupassa on valikoimissa suunnilleen n. 15 000 tuotetta. Meillä niitä on vaihtelevasti jopa 23 000. Tilaamme toivotun tuotteen, jos se vaan Suomesta löytyy. Olemme vieneet oliiviöljyvalikoimankin niin pitkälle kuin hyllyn kantokyky riittää, Tomi Huuho kertoo.

Lähiseudun tuotteet ovat luonnollinen valinta

Maalaispitäjän Citymarketin on luonnollista pitää valikoimissaan paikallisten viljelijöiden tuotteita. Varsinkin vihannes- ja juuresosastolla lähituotteet näkyvät. Viljelijät ovat itse tarjonneet tuotteitaan tai asiakkaat ovat toivoneet. Esimerkiksi Männistön perunat tulivat valikoimiin asiakkaan vinkkauksella.

Maalaispitäjän K-Citymarket elää osana yhteisöä. Paikalliset tuotteet ovat vahvasti esillä.

– Siitä lähtien kaikki perunamme ovat tulleet tältä paikalliselta toimittajalta. Lähiseudun tuotteet ovat valikoimassamme itseisarvo. Kun maa-artisokka-viljelijäpariskunta tuli maistattamaan emännän juuri keittämää keittoa asiakkaillamme, olimme jälleen myytyjä – keitto vei kielen mennessään. Kysyntä on ollut jatkuvaa.

Liha- ja kalatiskillä on rutkasti enemmän pituutta kuin kaupan neliöt antaisivat ymmärtää. Palvelutiski on avoinna joka päivä. Tuoretta kalaa saa vaikka sunnuntaina.

– Moni on yllättynyt älyttömästä valikoimastamme, Huuho nauraa.

– Takatilamme ovat pienet, joten tuotteiden kierto on suuri, uusia tuotteita tulee valikoimiimme viikoittain.

– Se, mitä häviämme väljyydessä, annamme takaisin lukuisina tuotevaihtoehtoina ja nopealla reagoinnilla tuotekyselyihin.

Alue ja kauppa kasvavat yhdessä

– Olen aloittanut tässä kylässä kauppiaana 24-vuotiaana vuonna 1991, K-Citymarketissa vuonna 2008. Monet työntekijät ovat ehtineet jäädä eläkkeelle. Olemme kasvaneet yhdessä ja luoneet kauppaamme lämpimän yhteisön. Tehtävänäni on mahdollistaa työntekijöiden hyvinvointi, he kantavat tätä liikettä. Suurin osa työntekijöistä tulee tältä alueelta tai on täältä kotoisin. Yhteisöllisyyden tunne on vahva.

Kun alue kehittyy, se on aina askel parempaan. Kaikki kulkevat käsi kädessä, vetovoima kasvaa, kun toiminta on vireää ja palvelut ovat helposti saatavilla.

–On ollut mahtavaa olla muutoksessa mukana! Tämä alue on minulle tärkeä. Näytän välittämiseni kauppiastyöni kautta. Kauppiasurani varrella olen saanut palvella useita sukupolvia.

Alueen kehittyminen on tuonut uusia kasvoja. Klaukkalan K-Citymarketille on vain 10 minuutin ajomatka ruuhkaiselta länsi-Vantaalta. Asiakas luonnollisesti valitsee kauppapaikkansa, ja Huuho tarjoaa tähän vaihtoehtoa. Yhdestä risteyksestä eri suuntaan käännyttäessä päätyy keskelle rauhallista kyläidylliä.