Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide: Terveysasemat taas uhattuna

Keski-Uudenmaan kuntayhtymä Keusote aikoo ensimmäisinä kehittämistoiminaan karsia terveysasemapalveluita kaikissa kuudessa osakaskunnassaan. Verkossa pyörii parasta aikaa 15.4. saakka gallup-tyyppinen kysely erilaisista terveys- palveluista, jotka on asetettu kyselyssä kummallisesti kilpaileviksi vaihtoehdoiksi. Missään ei ole kerrottu kuntien asukkaille ja päättäjille mihin tarkoituksiin aineistoa käytetään? Koko prosessin sisältö kyselyineen tulee kuin puskista ja hirveällä kiireellä päätettäväksi jo toukokuussa 2020.

Samaan aikaan on tullut esille kuin vaivihkaa, että Keusote aikoo vähentää kuntayhtymän kuntien terveysasemien määrää ja siis rakennetta, josta Nurmijärven Uutiset raportoi 4.4.2020 lehtensä uutisjutuissa ja varsin selkokielisesti pääkirjoituksessaan.

Miksi tällainen kiire ja aikataulutus varsinkin tällaisessa koronakriisitilanteessa missä voimat pitäisi keskittää juuri nyt ihan muihin asioihin? Me osakaskunnat emme ole ansainneet tällaista. Yletön kiire, suorastaan mahdoton aikataulu tämän suuruusluokan asian käsittelemiseksi on tapa välttää monipuolinen vaihtoehtojen pohdinta tällä hetkellä, jossa kukaan ei tiedä vielä moneen vuoteen millainen sote-palvelukokonaisuus Suomeen lopulta saadaan aikaan. Tilanne on valtakunnan tasolla yhtä sekaisin kuin 5–6 vuotta tätä ennenkin. Mikä kaikkein kauheinta on ollut ja on edelleenkin, kaikki sote-palvelujen rahoitukseen liittyvät kysymykset on edelleen ratkaisematta!

Kukin kunta on vuosien saatossa rakentanut sosiaali- ja terveyspalvelunsa oman kuntansa alueen rakenteen mukaiseksi.

Kunnan asukkaitten tärkeimmän peruspalvelun asiakaskokemukseen ja -tyytyväisyyteen vaikuttaa erittäin paljon, jopa eniten palvelujen sijainnin läheisyys ja helppo arjen saavutettavuus. Nurmijärvikin on nähnyt paljon vaivaa varmistaakseen lähes 10 vuoden väännön jälkeen kolmessa päätaajamassaan toimivat ja ajanmukaiset lähipalvelut vauvasta vaariin. Tuusulassa myös kolmine terveysasemineen on varmasti toimittu ja ajateltu samalla tavalla.

Keusote toimii monopolina tyypillisen jäykän ”suoriteorganisaation” tavoin osaamatta ottaa huomioon keskeisintä, ”asiakaspalvelunäkökulmaa”.

Tosi iso ongelma on se, että kunta on ulkoistanut kaiken sote-toiminnan Keusotelle voimatta itse vaikuttaa oikeasti kuntana millään lailla Keusoten linjanvetoihin ja päätöksiin. Kunta voimattomana kyllä joutuu maksamaan kaikki laskut.

Vuonna 2019 Nurmijärven palvelutuotannon nettomenot olivat yhteensä 221 M€. Tästä sotemenojen osuus oli 125,8 M€ eli 57 % , enemmän kuin puolet kaikista kuntamenoistaan! Ne koostuvat Keusoten palveluista 76,8 M€ ja HUS:n erikoissairaanhoidosta 49 M€.

Nurmijärven kunnassa ei ole yhden yhtäkään vastuutettua sote-alan virkamiestä tehtävänään valvoa kunnan etua ja olla ohjaamassa Nurmijärven osalta toiminnan kehittämistä. Kunnanjohtajien ja talousjohtajien yhteispalaverit eivät kykene korvaamaan omistajaohjausresurssien puutetta ilman mitään valtuuksia.

Kunnalla ei siis ole minkäänlaista edunvalvontaa, vaan kunnan virkakoneisto kelpaa Keusotelle vain äänettömänä laskujen maksajana 126 M€/ vuosi ja kohta Apotti-kulut vielä päälle!

Toki Keusotella on kuntaosakkaitten maallikkopoliitikoista muodostetut hallintoelimet puolue-edustuksen mukaisesti miehitettynä: hallitus (20 jäsentä) ja valtuusto (43 jäsentä), joiden osaamisen ja asioihin perehtymistason varassa satojen miljoonien eurojen sote-palvelujen tulevaisuus ja linjanvedot lepäävät.

Nyt jos koskaan ainakin oman kuntamme vaikuttajien pitää luoda suorat yhteydet valtakunnantason asiantuntijoihin, vähintään ymmärtääkseen mitä ”isossa kuvassa” kaiken aikaa tapahtuu.

Nyt tarvitaan myös jokaisen kuntalaisen todella massiivista keskustelua ja vaikuttamista järkeväksi yhteiseksi tulevaisuudeksi kyläpolitikoinnit unohtaen yli kuntarajojenkin.

Kun tilanne on tämä ja kaikki tahot levittelevät käsiään voimattomina ja osin ymmällään, esitän, että jos Keusoten suunnitelman annetaan jatkua, niin viime kädessä Nurmijärvi lähtee pohtimaan eroamista Keusotesta ja tarvittaessa eroaa siitä ja ottaa takaisin itselleen sote-palvelujen järjestämis- ja toimeenpanovastuun. Näin ainakin siihen saakka, kun valtakunnan tasolla on löydetty kestävä sosiaali- ja terveyspalvelujen ratkaisumalli. Ei toki tule olemaan mikään pelkkä ilmoitusasia, kun kunta ottaa takaisin vastuulleen 43.000 asukkaan kunnan sote-palvelut aitona tuottajana sekä maksajana!

Matti Luokola

sote-vaikuttaja vuodesta 2007

”kapinakenraalinakin” tunnettu