Mielipide: Asemakaavan ulkopuolisista tehdään hyljeksitty luokka Nurmijärvellä

Kuvituskuva. arkisto/ Riitta Ketola

Nurmijärven kunnanvaltuusto ja -hallitus on jakamassa kuntalaiset erilaisiin vyöhykkeisiin, asemakaavan asukkaat ja sen ulkopuolella asuvat ”muut” asukkaat!

Kun kuunteli kunnanvaltuuston kokouksen enemmistön puheenvuoroja yksityistieasiassa, niin he pitivät meitä asemakaavan ulkopuolella asuvia vain rasitteena ja asemakaavan asukkaiden verorahojen tuhlaajina. Siksi valtuutetut vaativat, että meidän on otettava vuosikymmeniä kunnan hallinnoimat tiet hoidettavaksemme.

Vedoten uuteen yksityistielakiin.

Uudessa laissa sanotaan yksiselitteisesti miten toimitaan, kun kunta on ottanut tiet hoitoonsa. Näissä tapauksissa vastuu säilyy kunnalla.

Vuosikymmeniä sitten Nurmijärven kunnanvaltuusto ja -hallitus otti hallinnollisilla päätöksillä useat asemakaavan ulkopuoleiset tiet haltuunsa. Näiden teiden päihin asennettiin haltuunottopylväs, jolla ilmaistiin tien olevan kunnantie ja teiden hoito on ollut kokonaan kunnan vastuulla.

Eikä kunta ole ollut missään vaiheessa näiden teiden asukkaisiin yhteydessä, eikä näillä teillä ole ollut vuosikymmeniin toiminnassa tienhoitokuntia. Myöskään näiden teiden varteen muuttaneiden tontti- ja talokauppakirjoissa ei ole ollut mitään mainintaa yksityistierasitteista.

Kun meille selvisi, että kunta todella aikoo yksipuolisilla päätöksillä siirtää hoitovastuun asukkaiden kontolle yritimme kunnan vastuullisilta viranhaltioilta ja päättäjiltä saada perusteluja. Pyysimme saada nähtäväksi myös ns. hoitosopimuksia. Turhaan. Vastaukset olivat vain laki edellyttää ja valtuusto tekee päätökset, ja teidän on tyytyminen niihin.

Me emme tyydy vaan valitamme hallinto-oikeuteen ja esitämme, että hallinto-oikeus laittaisi Nurmijärven kunnanvaltuuston ja -hallituksen päätökset toimenpanokieltoon niiltä osin, mikä koskee kunnanhoitovastuulla olleita asemakaavan ulkopuoleisia teitä. Pyydämme hallinto-oikeutta tutkimaan, onko päätökset tehty virheellisten ja puutteellisten tietojen pohjalta sekä perustuuko päätös väärään lain soveltamiseen. Onko päätöstä tehtäessä tapahtunut menettelyvirhe ja rikottu hyvää hallintotapaa sekä yhdenvertaisuus- ja oikeusvaltioperiaatteita.

Väljä yhdyskuntarakenne on ollut Suomen pelastus koronakriisissä, ja normaaliaikoinakin mahdollisuus asua luonnonläheisesti haja-asutusalueella pitäisi nähdä Nurmijärven kaltaisten kuntien vetonaulana, jolla kuntaan saadaan hyviä veronmaksajia.

Koemme, että meitä on pahemman kerran vedätetty muuttamaan Nurmijärvelle. Luulimme muuttaneen kuntaan, jossa arvostetaan maaseutuasumista. Asemakaava-alueen ulkopuolelle asumaan asettuneina olimme valmiit hyväksymään sen, että maksamistaan veroista huolimatta useimmat kunnan palvelut eivät ole samaa tasoa kuin taajamissa ja keskuksissa. Jos olisimme tienneet, että muutamme yksityistien varteen, olisimme varmasti katsoneet toista paikkakuntaa kotikunnaksemme.

Olemme valmistelemassa valitusta hallinto-oikeuteen. Haluatteko, että myös teidän tienne osalta olla mukana valitusprosessissa. Ottakaa yhteyttä.

Juho Rahkonen juho.rahkonen@gmail.com puh.0503759008

Matti Putkonen matti.putkonen@perussuomalaiset.fi puh. 0400 904 447

Esimerkiksi lähikunnat Vihti ja Tuusula ovat toimineet Kuntaliiton ohjeen mukaisesti. Tiet, jotka kunnissa on otettu kuntien haltuun, jatkuvat normaalisti ilman mitään muutoksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu