Mielipide: Korona mullisti nuorten arjen

Otto Suhonen

Suomalainen koulumaailma koki maaliskuussa historiansa suurimman muutoksen, kun oppilaitoksissa aina esiopetuksesta toiselle asteelle siirryttiin etäopetukseen. Muutos oli nopea, eikä siihen valmistautuminen ollut etukäteen mahdollista. Niin opettajat kuin oppilaatkin joutuivat sopeutumaan nopeasti tähän odottamattomaan tilanteeseen.

Etäopetus oli koulumaailmassa aivan uudenlainen toimintatapa, jollaista ei ollut käytetty koskaan aiemmin tässä mittakaavassa. Alussa etäopetus herättikin huolta monissa nuorissa. Miten jo aikaisemmin vaikealta tuntuneita asioita oppisi, kun nyt pitäisi pärjätä ilman vieressä auttavaa koulun aikuista? Etäopetuksen alettua osa oppilaista sai opettajiltaan lähinnä tehtävälistoja ja ohjeistuksia opiskelutahdista. Onneksi osa nuorista sai apua opiskeluun vanhemmilta, sisaruksilta tai muilta läheisiltä.

Oli kuitenkin hienoa huomata, että nykytekniikan tarjoamat mahdollisuudet löydettiin kouluissa nopeasti. Suurin osa opettajista alkoi pian pitämään säännöllisiä oppitunteja luokkahuoneen sijaan Meetissä, Teamssissä tai Discordissa. Alkushokista selvittiin, ja arki alkoi rullaamaan opetustapojen muovautuessa yhä paremmin uuteen tilanteeseen sopiviksi.

Normaalia kouluarkea etäopetus ei ole kuitenkaan pystynyt korvaamaan. Koulut ovat tärkeässä roolissa paitsi sivistyksen tarjoajina, myös nuorten yhteisinä kohtaamispaikkoina. Moni nuori onkin tuntenut olonsa yksinäiseksi, kun kavereiden säännöllinen tapaaminen koulussa ja harrastuksissa on jäänyt pois arjesta. Onkin ollut mukavaa huomata, että kunnan nuorisopalvelut ovat osaltaan ottaneet tästä ongelmasta kopin ja kehittäneet yhteisöllistä toimintaa nuorille sosiaalisen median kanavissaan.

Poikkeustilalla on ollut myös joitain positiivisia vaikutuksia. Etäopetuksen myötä monen ei ole tarvinnut viettää päivittäin koulumatkoja bussissa tai muussa kulkuneuvossa, vaan oppitunnin on voinut aloittaa kotona vaikkapa aamupalaa samalla viimeistellen. Joillekin rajoitukset ovat tarjonneet ulospääsyn hektisen arjen oravanpyörästä ja antaneet mahdollisuuden rauhoittaa elämää ja viettää enemmän aikaa vaikkapa perheen kanssa.

Uskon suuren osan kuntamme nuorista selviytyneen etäopinnoista olosuhteisiin nähden hyvin. On kuitenkin muistettava, että joukossa on myös niitä, joille tilanne on aiheuttanut haasteita. On niitä, jotka eivät ole pysyneet opinnoissaan muiden mukana. Kaikki eivät ole saaneet kotoa apua opiskeluun, mikäli esimerkiksi vanhemmat eivät ole pystyneet olemaan etätöissä.

Tilanne on ollut monelle nuorelle haastava myös henkisesti. Kasvanut vastuu omista opinnoista, suuret muutokset arjessa ja epävarmuus tulevasta aiheuttavat kuormituksen tunnetta ja ahdistusta. Erityisen vaikeaa on niillä, joille koti ei tarjoa sellaista tukea ja turvaa, jota sen pitäisi tarjota.

Vaikka suurin työ koronan vaurioiden korjaamiseksi nuorten osalta tullaankin tekemään kouluissa, perheissä ja muissa nuorten tukipalveluissa, on myös päättäjien tärkeää muistaa koronakriisin vaikutukset nuoriin. Tarve muun muassa tukiopetukselle ja nuorten mielenterveyspalveluille tulee kasvamaan, ja näihin on löydyttävä myös tarvittavat resurssit.

Vaikka myös kunnan taloustilanne on ottanut koronakriisistä osumaa ja säästökohteita etsitään kuumeisesti, on selvää, ettei nuorten palveluista ole vallitsevassa tilanteessa varaa tinkiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu