Mielipide: Keusoten jäljet pelottavat

Rajamäen terveysasema valmistui 2015. Riikka Laine

Matti Luokola

Miten tähän nykyiseen kummalliseen sote-tilanteeseen on taas tultu?

Kunnassa on 13 vuoden ajan väännetty kättä oikein olan takaa. Vuonna 2007 täysin yllättäen kunnanjohtajan ja terveysjohdon toimesta varoittamatta kunnanhallitukselle tuli esitys, että pohjoisen Nurmijärven Rajamäellä olevat kaikki terveyspalvelut kouluhammashoitoa myöten siirretään Nurmijärven Kirkonkylään.

Silloin rajamäkeläiset nousivat satamäärin vastustamaan päätöstä. Kylällä perustettiin heti kunnanhallituksen täysin yllätyksellisen päätöksen jälkeen 10 hengen ”kyläkapinanyrkki” johtamaan ja organisoimaan kuntalaisten, eri järjestöjen ja liikeyritysten vaikuttamista 400 hengen kansalaistilaisuuksineen. Lähdin johtamaan tätä ”kapinaa”.

Viikkojen vaikuttamisen tuloksena budjettivaltuusto käveli kuntajohdon ja kunnanhallituksen yli ja veti tehdyn ehdotuksen pois esityslistalta kaksi päivää ennen valtuuston kokousta. Valtuusto päätti, että Rajamäen terveyspalvelut pannaan kuntoon v 2011

Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Väliin tuli Kirkonkylän terveyskeskuksen laajennus, joka valmistui 2012.

Pohjoisen Nurmijärven terveyspalveluja yritettiin ajaa alas sen jälkeen vuosittain. Rajamäen terveyspalvelujen alasajoa yritettiin milloin kunnanhallitukselle milloin terveyslautakunnalle tehtyjen nopeitten esitysten kautta kuitenkaan siinä onnistumatta.

Vuonna 2014 asia nousi jälleen valtuustoon ja lopputulokseksi valtuusto päätti yksimielisesti, että nyt asia viedään vihdoin toteutukseen ja käynnistettiin mm. kiireellinen kaavamuutos Rajamäen keskustassa. Vaan eipä onnistunut taaskaan!

Vuoden 2015 syksyn bujettiehdotuksessa silloinen kunnanjohtaja esitti ns. ”salaiselta” listaltaan kunnanhallitukselle, että valtuuston 2014 hyväksymä Rajamäki-hanke pannaan jäihin. Syynä keskeneräinen valtakunnallinen sote-tilanne?

Kolmena peräkkäisenä päivänä jatketussa kokouksessa kunnanhallitus päätti esittää tätä valtuustolle.

Alkoi toinen terveystaistelu Sote-sota. Se kesti 5 viikkoa ja oli hyvin samanlainen kuntalaisvaikuttamisen voimannäyte. Tällä kertaa kuntapäättäjien rivit repesivät pahasti, mutta kuntalaisten tahto voitti valtuustossa 28 – 23.

Rajamäen terveysaseman jo saadut urakkatarjoukset avattiin, työt alkoivat heti helmikuussa 2016 ja asema otettiin käyttöön 1.3.2017 meidän kuntalaisten järjestämin seremonioin? Nyt tiedämme miten sotelle sitten kävi!

Sitä emme edelleenkään tiedä mitä tulee tapahtumaan ja minä vuonna?

Edellä kerrotussa heijastuu paljon samankaltaisia piirteitä kuin nykyisissä Keusote-kuvioissa. Nopeita liikkeitä, epärealistisia aikatauluja, näennäisiä perustelemattomia suunnitelmakaavioita, suunnitelmia ilman vaihtoehtotarkasteluja, tilaisuuksia ja verkkokyselyjä, jotka eivät ole aitoa vuorovaikuttamista. Talousluvut ovat mitä ovat! Ja Keusoten tiedottaminen on lisäksi varsin ”hämyistä”, eli mistä milloinkin on oikeastaan kysymys? Siitä juttuni otsikkokin!

”Nurmijärven perusterveydenhoidon terveysasemapalvelut ovat sote-uudistuksen periaatteiden ja kunnan rakenne huomioon ottaen kolmine terveysasemineen ajan tasalla ja nykyaikaisesti varusteltuja. Rajamäki, kunnan pohjoisen alueen kolmantena pitkään kiisteltynä perusterveydenhoidon lähipalveluasemana täyttää kaikki sotekriteerit väestömäärän suhteen sekä sijainniltaan pääkaupunkiseudun kasvualueella.”

Näin lausui Nurmijärven terveyspalvelutilanteesta Martti Kekomäki, Helsingin yliopiston emeritus professori, HUS:n entinen hallintoylilääkäri ja Sipilän hallituksen sote-neuvonantaja, konsultoidessani hänen kanssaan v. 2015 taistelun aikana. Verkostoni kautta olen voinut perehtyä sote-soppaan valtakunnallisesta näkökulmasta kaiken aikaa ja nähdä kuinka valitettavan rajoittunutta kuntajohdon ja päättäjien näkemykset ja perehtyneisyys on.

Lopuksi kaksi viestiä poliitikoille: Ottakaa selvää asioista laajemmin aina valtakunnan tasolta saakka ja yli kuntarajojen. Älkää käpertykö kuntatasoiseen kyläpolitikointiin ja vanhoihin uskomuksiin. Keusote on kuuden kunnan yhtymä, jossa kunnalla organisaationa ei ole päätösvaltaa! Me kuntalaiset olemme niitä asiakkaita!

SIKSI nurmijärveläisillä kuntapäättäjillä täytyy olla yksi yhtenäinen kanta Nurmijärven osalta Keusoten asioista päätettäessä. Nyt ei ole puoluepoliittisen edustamisen paikka, vaikka Keusoten valtuuston jäsenet onkin valittu tehtäväänsä puolueen edustajina? Viisi heistä ei ole edes Nurmijärven kunnanvaltuustossa? Kaikkein karmeinta, jos nurmijärveläiset edustajat ryhtyvät ottamaan kantaa vain siltä henkilökohtaiselta tietämyspohjalta, mikä heillä itsellään sattuu olemaan!

Kirjoittaja on kapinakenraali.

Kommentoi